PwC

Ny afgørelse fra Landsskatteretten: Kørselsfradrag kan begrænses ved valg af længere rute

Del

Landsskatteretten har med en nylig afgørelse skærpet fokus på, hvilken rute der kan danne grundlag for kørselsfradrag. I sagen blev en længere rute via Storebæltsbroen ikke godkendt, da en kortere og mere økonomisk rute via Odden-Aarhus/Ebeltoft vurderedes som "den normale transportvej".

Søren Bech, skatteekspert i PwC.
Søren Bech, skatteekspert i PwC.

I en nylig afgørelse fra Landsskatteretten godkendte man ikke befordring, som en person foretog fra bopælen i Jylland over Storebæltsbroen til sit arbejde i København. Landsskatteretten godkendte kun en rute via Odden-Aarhus/Ebeltoft. Forskellen mellem den ”lange rute” og den ”korte rute” var ca. 340 km. Normalt kan man få fradrag for den strækning, man faktisk kører, og den hurtigste, som ikke nødvendigvis behøver at være den korteste vej. Det fremgår fx på Skat.dk’s hjemmeside:

"Du skal bruge din reelle kørselsafstand mellem din officielle adresse (folkeregisteradresse) og din arbejdsplads. Det behøver ikke være den korteste rute. [...] Er afstanden mellem bopæl og arbejdsplads usædvanlig lang, er der skærpede krav om dokumentation eller sandsynliggørelse.

Med den nye afgørelse understreger Landsskatteretten, at skattevæsenet kan tilsidesætte borgerens valg af rute, hvis den anses for "usædvanlig lang". Det er en vigtig påmindelse om, at det ikke alene er den faktiske afstand, men også økonomi og tidsforbrug, der spiller en rolle for godkendelsen af fradraget.

“Uden at gå nærmere ind i en vurdering af, hvor ”grænsen” for, hvornår en transportvej anses for at være ”usædvanlig lang”, går, og dermed risikoen for, at det foretagne befordringsfradrag bliver ændret, er det givet, at hvis transportvejen er rimelig set ud fra anvendt tidsforbrug og økonomi, så skal befordringsfradraget gives for den faktiske befordring – også med fradrag for anvendelse af færge eller flytransport,” siger Søren Bech, skatteekspert i PwC.

I afgørelsen lagde man vægt på, at den normale transportvej i bil var via Odden-Aarhus/Ebeltoft, og at brændstofforbruget med broforbindelsen var betydeligt dyrere grundet den længere rute.

Er der mere end 12 kilometer til arbejdet (samlet over 24 km til og fra arbejde), kan man få et kørselsfradrag. I 2024 og 2025 er fradraget på 2,23 kr. pr. km for kørsel mellem 25 og 120 km og 1,12 kr. pr. km for kørsel over 120 km. Der gælder særlige regler, hvis man bor i en "yderkommune".

Nøgleord

Om PwC

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er. 

Succes skaber vi sammen … 

Følg pressemeddelelser fra PwC

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra PwC

4 ud af 10 danske erhvervsledere: Det er blevet sværere at nå vores klimamål31.1.2025 08:21:10 CET | Pressemeddelelse

En stor andel af de danske erhvervsledere vurderer, at det er blevet sværere for deres virksomhed at nå deres klimamål, og én ud af 10 erhvervsledere forventer ikke længere at kunne nå deres fastsatte klimamål. De peger samtidig på behovet for at fjerne administrative byrder inden for bæredygtighedsrapportering for at sikre erhvervslivets konkurrenceevne, viser en ny pulsmåling fra PwC.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye