Coop og Stop Spild Lokalt i nyt samarbejde om madspild
Coops butikker donerer overskudsmad til udsatte familier sammen med Stop Spild Lokalt, så julens mad kommer alle til gode. Fra januar udvides samarbejdet, så endnu flere butikker kan bidrage til Stop Spild Lokalts indsats mod madspild. Samarbejdet skal sikre, at overskudsmaden fra butikkerne bliver afhentet og bragt ud til økonomisk trængte familier, også uden for højtiderne.

Coop samarbejder for ottende år i træk med organisationen Stop Spild Lokalt, som henter overskudsmad fra Coops butikker i december og bringer det ud til mennesker, som har behov for en hjælpende hånd i julen. Og som noget nyt i år udvider Coop samarbejdet med en driftsaftale, der skal sikre, at Stop Spild Lokalt fremover kan hente overskudsmad i endnu flere butikker.
Stifter af Stop Spild Lokalt, Rasmus Erichsen, siger om den nye aftale med Coop:
”Det er helt afgørende for Stop Spild Lokalt, at store detailkæder som SuperBrugsen, Kvickly og 365discount donerer overskudsmad, så vi har varer at dele ud. At Coop desuden hjælper os økonomisk med at få hentet og bragt overskudsmaden er en rigtig flot julegave, som vil komme mange mennesker til gavn.”
Michael Tilsted, direktør i 365discount, siger om den nye aftale med Stop Spild Lokalt:
”Det giver ikke mening at smide mad ud, som mennesker kan spise. Derfor er vi glade for at kunne støtte den daglige drift i Stop Spild Lokalt, så endnu flere varer kan gøre nytte. Det glæder vores butikker over hele landet, at de kan hjælpe udsatte borgere i butikkernes nærområde. Og det bliver nu endnu nemmere for vores butikker at samarbejde med Stop Spild Lokalt.”
Overskudsmaden fra Coops butikker bliver hentet af frivillige og kørt til afhentningssteder fordelt over hele landet, såkaldte madoaser. Den 23. december er den helt store donationsdag, hvor den mad, der ikke kan holde sig i butikkerne over helligdagene, bliver sendt til Parken i København
Sidste år var 15.000 personer forbi en madoase i løbet af december, og 55.000 mennesker var i Parken for at hente overskudsmad. Da dørene til Parken åbnede stod 5.000 mennesker i kø. Stop Spild Lokalt forventer at se lige så mange mennesker i år.
Dørene åbner i Parken kl. 23.00 lillejuleaften.
For information om uddelingssteder samt behov for frivillige, gå ind på https://stopspildlokalt.dk/
Kontakter
Michael TilstedKædedirektør 365discount
Tlf:+45 60 66 27 72michael.tilsted@coop.dkEmil UlrichsenSenior kommunikationsrådgiver i Coop
Tlf:26 66 90 68emil.birkving.ulrichsen@coop.dkRasmus ErichsenStifter af Stop Spild Lokalt
Tlf:+45 50 69 69 72re@stopspildlokalt.dkBilleder




Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum