Ny forskningsoversigt: AI kan understøtte læring – men ikke erstatte underviseren
Med lanceringen af Chat GPT i 2022 blev generativ AI allemandseje på rekordtid, og den nye teknologi er allerede i gang med at vende op og ned på vores uddannelser.
En ny forskningsoversigt fra DPU, Aarhus Universitet i e-bogsserien Pædagogisk indblik har gennemgået 141 internationale forskningsstudier fra årene 2018-2024 om brugen af Chat GPT og andre AI-chatbots på videregående uddannelser og giver indblik i både pædagogiske muligheder og udfordringer i den nye teknologi.

Kan maskinen erstatte mennesket?
Forskningsoversigten viser bl.a., at en stor del af forskningen på området har været optaget af, hvordan teknologien i form af bl.a. t-bots (teacherbots eller lærerrobotter) kan erstatte lærere og undervisere.
Men ifølge forfatterne bag den nye forskningsoversigt er det urealistisk - og heller ikke ønskværdigt - at tage menneskeunderviseren ud af ligningen.
Maja Hojer Bruun, lektor ved DPU, Aarhus Universitet siger:
”Menneskeunderviserens opgave er at ”forstyrre” de studerende. Hendes rolle er at bringe noget ind i læringssituationen, som de studerende ikke kendte til i forvejen, og at understøtte deres læreprocesser. I kraft af sin erfaring og sit personlige kendskab til dem kan hun improvisere og tilpasse undervisning og vejledning til den enkelte studerendes situation.”
Cathrine Hasse, professor ved DPU, Aarhus Universitet supplerer:
”I dialogen med Chat GPT bliver det hele overladt til den enkelte studerendes egne tanker og forestillinger om tingene, hvor den fælles, faglige kontekst er fraværende. Men hvis man kan udvikle de rigtige pædagogiske greb, kan teknologien til gengæld blive et rigtig godt og relevant supplement til lærere og undervisere.”
Pædagogisk forskning mangler
Forskningsoversigtens titel er ’Store sprogmodeller og AI-chatbots på videregående uddannelser’. Den giver et indblik i de muligheder og udfordringer, som brugen af generative AI-teknologier fører med sig, og den omhandler især de humanistiske og samfundsvidenskabelige videregående uddannelser.
Mange af pointerne og problemstillingerne er dog principielle og derfor relevante for hele uddannelsesområdet, forklarer Maja Hojer Bruun.
Forskningen i udvikling og brug af AI-chatbots har primært været drevet af datalogiske og tekniske interesser i, hvordan man fx kan optimere deres performance.
Maja Hojer Bruun siger:
”Det er stadig sparsomt med pædagogisk forskning i disse teknologier, der tager afsæt i, hvordan læring foregår, og hvordan undervisere og studerende faktisk arbejder. Og det er en udfordring, fordi teknologien breder sig med rivende hast i uddannelsessystemet. Der er brug for mere forskning i sammenhængen mellem generativ AI og læring og de pædagogiske muligheder og udforinger i at bruge den nye teknologi.”
Fakta
’Store sprogmodeller og AI-chatbots på videregående uddannelser’ er skrevet af Maja Hojer Bruun, Cathrine Hasse og Jakob Krause-Jensen, lektor ved DPU, Aarhus Universitet.
Det er den 26. forskningsoversigt i DPU, Aarhus Universitets e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’.
Den henvender sig især til undervisere, undervisningsudviklere og beslutningstagere på de videregående uddannelser.
Forskningsoversigten behandler og diskuterer fem overordnede temaer i relation til brugen af store sprogmodeller og AI-chatbots:
- Perspektiver på læringsteori og pædagogiske processer
- Lærerbotter/teknologiske undervisningsassistenter i relation til formålet med uddannelse
- De studerendes erfaringer og engagement
- AI literacy, akademiske færdigheder og akademisk integritet
- Etik og ulighed
'Pædagogisk indblik’ udgives i samarbejde med Aarhus Universitetsforlag.
Kontakter
Maja Hojer Bruun, T: 21 24 27 30 - E: mhbruun@edu.au.dk
Cathrine Hasse, T: 23 23 36 31 - E: caha@edu.au.dk
Jakob Krause-Jensen, T: 41 59 94 15, E: jakj@edu.au.dk
Links
Om DPU
DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.
DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Digital publikation udforsker hedens tusindårige historie31.1.2025 11:56:43 CET | Pressemeddelelse
Den 4. februar udkommer publikationen A Place for the Heathlands? En publikation, der gennem tværfaglige bidrag fra arkæologi, historie, økologi og kunstnerisk forskning dykker ned i hedens tusindårige historie. Baseret på fem års forskning i det europæiske projekt HEATHLANDS udforsker publikationen, hvordan mennesker, dyr og miljøer gensidigt har påvirket hinanden i hedelandskaberne gennem historien.
Dansk-polsk forskningsprojekt skal hente fælles vikingefortid frem i lyset30.1.2025 08:43:27 CET | Pressemeddelelse
Salling Fondene og Aarhus Universitets Forskningsfond støtter i samarbejde stort dansk-polsk arkæologisk samarbejde i vikingetidsbyen Wolin – sagaernes Jomsborg - hvor forskere fra Aarhus og Wolin i 2025-2027 gennemfører en stor udgravning
Lars Erslev Andersen forsvarer doktordisputats13.1.2025 09:49:00 CET | Pressemeddelelse
Torsdag den 23. januar 2025 kl. 10.30 forsvarer Lars Erslev Andersen sin doktordisputats med titlen: Den Amerikanske Mission – Mytologi og magt på Aarhus Universitet.
Ny international undersøgelse: Skellet mellem drenge og piger vokser markant i matematik4.12.2024 10:51:25 CET | Pressemeddelelse
En ny rapport fra DPU, Aarhus Universitet, kortlægger resultaterne fra den danske del af den internationale TIMSS-undersøgelse af 4. klasseelevers kompetencer i matematik og natur/teknologi. I matematik er forskellen mellem drenge og piger fordoblet i forhold til tidligere undersøgelser.
Hvordan har udbredelse af internettet forandret barndommen?3.12.2024 12:59:00 CET | Pressemeddelelse
Forældre, politikere, forskere, lærere diskuterer ofte og i forskellige sammenhænge deres bekymringer over, hvordan nettet påvirker børn og unge. ”Men faktisk ved vi meget lidt om den måde, det tidlige internet har formet de måder, børn bruger digitale medier på i dag,” lyder det fra Helle Strandgaard Jensen, lektor i historie på Aarhus Universitet, der med en ny ERC-bevilling nu får mulighed for at gøre os klogere på forandringen af barndommen med udbredelsen af internettet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum