Ulovligt billetsalg er som gift for musiklivet

Kampagnen #billetblind vil guide forbrugerne i farvandet af billethajer og falske billetter. Kampagnen lanceres i dag af kulturministeren på Dansk Lives Årsmøde i Helsingør.
”Billetblind” er en tilstand, mange forbrugere risikerer at komme i, når de køber billetter til koncerter og festivaler – især hvis billetterne er udsolgt. Med stressende nedtællinger og andre udspekulerede trick forvirrer uofficielle billetudbydere og billetbørser forbrugeren til hurtige billetkøb.
De store danske billetudbydere, spillesteder og festivaler oplever dagligt, at deres billetter bliver ulovligt udbudt, solgt til overpris, forfalsket eller at der sælges billetter til musikbegivenheder, der slet ikke finder sted. Konsekvensen af billetsnyderiet er, at forbrugerne og musiklivet bliver snydt.
Med kampagnen #billetblind ønsker kulturminister Mette Bock og 13 af landets billetudbydere, spillesteder, interesseorganisationer og Forbrugerrådet at bekæmpe denne eskalerende problematik. Kampagnen skal guide forbrugerne til mere sikre billetkøb og til nemmere at kunne styre uden om det omfangsrige snyd ved salg af koncert- og festivalbilletter.
Kulturminister Mette Bock siger:
”Det ulovlige billetsalg og snyderiet med salg af billetter til overpris kan sammenlignes med de doping- og matchfixing-problematikker, vi oplever i sports-og idrætslivet. Det nedbryder langsomt tilliden mellem branchen, publikum og udøverne. I sidste ende ødelægger ulovlighederne dét, vi alle sammen elsker - nemlig musikken og de fantastiske oplevelser, musikken giver os.”
Roskilde Festivals Kommunikations- og Marketingchef Mads Mikkelsen siger:
"Billetkøberne skal til enhver tid kunne stole på, at når de køber en billet, er det første skridt i retning af en god kulturoplevelse og ikke en måde at blive snydt på. Så for os handler kampagnen om at skabe tillid. Derfor er det vigtigt, at vi arrangører står tæt sammen om at vise, hvordan man spotter og undgår billethajer og andre svindlere."
Sekretariatschef i Dansk Live, Esben Marcher, siger:
“Det er vigtigt, at publikum bliver opmærksomme på de faldgruber, der kan være ved gensalg af billetter. Mange danske festivaler og spillesteder oplever stigende udfordringer på området, og problemet er desværre ikke begrænset til håndtering af de publikummer, der bliver snydt med falske billetter. På lang sigt kan problemerne føre til et usikkert publikum, der potentielt afstår fra at købe billetter i frygt for at blive snydt.”
Fakta om kampagnen:
Kampagnen, som har fokus på forbrugersikkerhed ved billethandel, stiller skarpt på tre centrale billetråd, som i stil med de traditionelle baderåd guider forbrugeren til sikre billetkøb hos de officielle tjenester og arrangører. Kampagnen spredes via de 14 deltagende parters digitale platforme og sociale medier.
Parterne bag kampagnen er: Kulturministeriet, Roskilde Festival, NorthSide, Tinderbox, Down the Drain Concerts, Billetlugen, Smukfest, Spillestedet VEGA, Danske Koncert- og Kulturhuse, Dansk Live, Musik i Lejet, DR Koncerthuset, Forbrugerrådet Tænk, YourTicket og Billetsalg.dk ApS.
Se kampagnen på www.kum.dk/billetblind
Yderligere information
Kulturministeriet pressetelefon: 22 76 51 16
Nøgleord
Kontakter
Pressekontakt
presse@downthedrain.dk
+45 48 88 00 81
Tinderbox
presse@tinderbox.dk
Billeder

Links
Følg pressemeddelelser fra Tinderbox
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Tinderbox
Tinderbox 2025: En uforglemmelig weekend i Tusindårsskoven29.6.2025 09:21:57 CEST | Pressemeddelelse
Tre dage med musik, fællesskab og mindeværdige øjeblikke var rammen for rekordmange glade gæster i Tusindårsskoven. Fra første tone torsdag eftermiddag stod det klart, at publikum var klar til at skabe en fest. Weekenden bød på lidt af det hele fra den danske sommer – fra regnslag og festivalstemning under gråt skydække torsdag til solskin og sommerglæde resten af weekenden.
Tinderbox fuldender årets lineup med 5 nye artister16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske hitmagere og elektroniske stjerner sætter punktum for et bredt og stjernespækket musikprogram på en tæt på udsolgt Tinderbox 2025.
Presseakkrediteringen til Tinderbox 2025 er åben!11.4.2025 12:18:46 CEST | Pressemeddelelse
Kære presse, Sommeren nærmer sig, og det betyder, at vi også rykker tættere på årets udgave af Tinderbox, som finder sted den 26.-28. juni i Tusindårsskoven i Odense. Vi glæder os til at byde dig velkommen på festivalen og har nu åbnet for ansøgninger til presseakkreditering. For at kunne hjælpe dig bedst muligt med din dækning af festivalen, vil du i ansøgningsformularen blive bedt om at besvare en række spørgsmål – blandt andet om dine generelle interesseområder og din forventede dækning af årets festival. I formularen har du også mulighed for allerede nu at give os besked, hvis du ønsker at interviewe en medarbejder fra organisationen forud for eller under festivalen. Vi vil sætte stor pris på, at du benytter dig af denne mulighed, så vi har god tid til at imødekomme din anmodning. Før du ansøger, beder vi dig læse vores regler og vilkår for akkreditering HER. ANSØG HER Sidste frist for ansøgning er den 30. april. Ansøgninger behandles løbende, og du kan senest forvente svar på din
Tinderbox afslører 13 nye navne til årets line-up31.3.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Internationale stjerneskud, danske darlings og elektroniske sværvægtere er på programmet, når Tinderbox i dag løfter sløret for 13 nye navne, der så godt som fuldender årets plakat og line-up.
Seks artister klar til Groovebox på Tinderbox 202528.3.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Tinderbox løfter i dag sløret for seks artister til Groovebox, der skal være med til at sikre festen i Tusindårsskoven til sommer. Artisterne er et mix af danske og internationale stemmer, der alle bringer nostalgiske hits og høj energi med sig.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum