Doing Zero

Prisbelønnet øl-iværksætter: Flere vil fejre nytår uden alkohol

Del

Til nytår vil flere hæve øl-glasset uden promiller. Til gengæld kan alle, der elsker mad og drikke, gøre det med fulde sanser, lyder budskabet fra Danmarks eneste helt alkoholfrie øl-brand Doing Zero. De er nemlig lykkes med at brygge en meget velsmagende øl til den stadig større flok, som vil nyde livet uden tømmermænd

"I'm no hero - Just Doing Zero". Sådan lyder mottoet for stifteren af øl-mærket Doing Zero, Kim Christensen, som siden 2018 har knoklet med opskriften på en velsmagende alkohol-fri øl, som anmelderne elsker: God smag uden rus er nemlig en trend, som kun ventes at blive forstærket i 2025.
"I'm no hero - Just Doing Zero". Sådan lyder mottoet for stifteren af øl-mærket Doing Zero, Kim Christensen, som siden 2018 har knoklet med opskriften på en velsmagende alkohol-fri øl, som anmelderne elsker: God smag uden rus er nemlig en trend, som kun ventes at blive forstærket i 2025. Fotograf: Malene Nelting

Nytåret 2025 bliver startskuddet til et år, hvor danskerne efter alt at dømme kommer til at skrue endnu mere ned for promillerne, når der skal festes. 

Som etnolog og trendforsker Julia Lahme fortalte i Aftenshowet på DR, da hun var gæst i december, så er den mere alkoholfrie livsstil, hun selv har valgt, en ny tendens i tiden, som flere søger.

Det inspirerede øl-entusiast og iværksætter Kim Christensen.

For det er præcis det, der har drevet ham i hans mission med at udbrede sit øl-mærke Doing Zero siden lanceringen af den gode øl i 2022. 

Doing Zero er netop blevet kåret af dagligvarekæden MENY som én af årets tre danske madskatte: En flot konklusion efter et år med stjerneregn fra anmelderne i både Børsen og Jyllandsposten.

Det handler ikke om at være hellig

"Så så jeg Aftenshowet på DR, hvor Julia Lahme talte om tendensen med flere, der vælger alkoholfri drikke," udtaler Kim Christensen, der især bed mærke i en formulering fra trendforskeren:

"Det handler ikke om at undvære, men om at vælge noget til. Det var kernen i hendes budskab, og det er jeg meget enig i. Vi skal jo vælge at drikke det, vi nyder, fordi det smager godt og samtidig beholde vores fulde sanser," siger Kim Christensen:

"Det fik mig også til at tænke på vores motto i  Doing Zero ApS: "I’m no hero – I’m just doing zero." For det handler ikke om at være hellig og lave store ofre. Det er små valg, der gør en forskel: Som for eksempel at skære ned på alkoholen for at være lidt mere til stede og huske de små pauser i hverdagen," fortæller øl-iværksætteren.

Kim Christensen kan da også mærke, at danskerne skruer op for købet af alkoholfrie øl. Siden den første Doing Zero blev sat i handlen i 2022, er salget tidoblet.

Og ifølge tal fra Bryggeriforeningen er der da også generelt gang i salget af alkoholfrie øl: Bryggeriforeningens medlemmer sælger i hvert fald nu omkring fire gange så mange alkoholfrie øl som for 10 år siden.

Det lækre valg

Kim Christensen, der har en baggrund i restaurationsbranchen, fik ideen til at udvikle en alkoholfri øl i 2018, hvor han startede fra bunden og brugte de første tre år på at finde den helt rigtige opskrift i samarbejde med flere forskellige brygmestre:

"Jeg arbejder for at gøre det nemt og lækkert at vælge alkoholfrit. Vi skal ikke gå på kompromis med smagen, når vi skal holde nytårsfest eller fejre fødselsdag i en hvid januar-måned."

I 2013 blev det vedtaget, at den alkoholfrie øl måtte have en promille på maksimalt 0,5 - en smule højere end grænseværdien før, hvilket har givet nye muligheder for at skabe velsmag i ølbrygningen:

"Det er dog vigtigt at huske, når vi taler om alkoholpromiller i øl, at der for eksempel både kan måles promiller i den størrelse i alt fra chokoladeskildpadder til frugt. Bare lige så man forstår, at det kemiske indhold fortsat er meget lavt," forklarer Kim Christensen.

Sjælelige pauser

Men Doing Zero er mere end bare en øl. Brandet er også en filosofi om afslapning uden rus, forklarer Kim Christensen:

“Jeg har givet øllen det her navn, fordi vi skal huske at lave ingenting. Det gælder ikke mindst i julen og til nytår, at vi skal tage os sjælelige pauser, hvor vi bare nyder livet,” siger Kim Christensen og fortsætter:

“Og som Julie Lahme er inde på, så har vi ikke brug for at drikke MERE alkohol. Det er ikke fordi, jeg vil prædike total afholdenhed i det nye år. Det, der er pointen, er, at mange lige nu mærker behov for et nyt fokus på balance, nydelse og bevidsthed," siger Kim Christensen:

"Det er den bølge, vi er en del af. Væk fra drukkulturen og ind i en nydelseskultur med fokus på vigtigheden af pausen og tilstedeværelsen i den pause."

Lovprist øl

Kim Christensen vandt i 2023 en pris for bedste drikkevare i kokke- og fødevarekonkurrencen "Sol over Gudhjem" på Bornholm, og når Ane Cortzen i et klip delt på sociale medier sætter sig til at smage øllen i podcasten "Alkoholfrie Brødre",  ender det da også med, at hun giver den blå IPA Hazy Lazy fra Doing Zero 6 ud af 6 stjerner.

For alle kan smage, at det er en øl, bryggerne virkelig har kræset for:

"Vi ved, hvordan det skal smage. Vi går op i kvalitet. Vi skal ikke som så mange andre mikrobryggerier lave niche-øl. Vi står for at lave læskende og ukompliceret øl, der bare smager godt. Så man vælger den til, og ikke andre fra,” udtaler Kim Christensen.

https://doingzero.beer/pages/om-os

Nøgleord

Kontakter

Doing Zeros stifter iværksætter Kim Christensen, Mobil 26 13 59 11. Mail: kim@doingzero.beer

Billeder

Kim Christensen gik i gang med at brygge på opskriften på Doing Zero i 2018. Målet var at udvikle en øl, som folk vælger til på smagen og ikke fordi man både kan køre, dyrke sport og tage ansvar, selvom man har nydt et glas øl.
Kim Christensen gik i gang med at brygge på opskriften på Doing Zero i 2018. Målet var at udvikle en øl, som folk vælger til på smagen og ikke fordi man både kan køre, dyrke sport og tage ansvar, selvom man har nydt et glas øl.
Fotograf: Malene Nelting
Download
Doing Zero's IPA Hazu Lazy får topkarakterer af anmelderne. I 2024 er øllen blevet fremhævet af både Jyllands-Posten og Børsens madanmeldere. Senest er Doing Zero udnævnt til en ud af tre madskatte af supermarkedskæden MENY.
Doing Zero's IPA Hazu Lazy får topkarakterer af anmelderne. I 2024 er øllen blevet fremhævet af både Jyllands-Posten og Børsens madanmeldere. Senest er Doing Zero udnævnt til en ud af tre madskatte af supermarkedskæden MENY.
Foto: The Travel Book / Rasmus Lytchke
Download
Doing Zero stifter Kim Christensen mener at 2025 for alvor bliver året, hvor vi bevæger os væk fra drukkulturen og ind i en nydelseskultur med fokus på vigtigheden af pausen og tilstedeværelsen i den pause. Fotograf: Malene Nelting
Doing Zero stifter Kim Christensen mener at 2025 for alvor bliver året, hvor vi bevæger os væk fra drukkulturen og ind i en nydelseskultur med fokus på vigtigheden af pausen og tilstedeværelsen i den pause. Fotograf: Malene Nelting
Download

Links

OM DOING ZERO?

Danmarks første og eneste brand, der udelukkende brygger øl uden alkohol. Stiftet af Kim Christensen med en fortid i restaurationsbranchen på basis af en klassisk iværksætterdrøm om at løse et problem: For ganske få år siden var det nemlig svært at finde en velsmagende alkoholfri øl i sociale sammenhænge eller på en restaurant, fordi den gode øl og den lave alkoholpromille ikke rigtig hang sammen. Det problem har Doing Zero løst med en stjerneregn af roser fra landets ølsmagere og anmeldere.

Følg pressemeddelelser fra Doing Zero

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Doing Zero

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye