Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter
Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne.
Blandt de danskere, der ser plejeprodukter som en relevant produktgruppe, vælger hele 3 ud af 4 af og til, ofte eller altid en svanemærket variant. Det viser en undersøgelse, som YouGov har gennemført for Svanemærket.
I samme undersøgelse svarer næsten 7 ud af 10 danskere, at det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at de vil vælge et svanemærket plejeprodukt, hvis det er tilgængeligt, og hvis det ikke er dyrere end andre alternativer.
”Mange forbrugere ser efter Svanemærket for at undgå uønsket kemi, når de vælger plejeprodukter, og fremover bliver kemikaliekravene endnu skrappere. Svanemærket har bl.a. strammet grænseværdierne for ikke-bionedbrydelige stoffer og stoffer, som er giftige for vandmiljøet,” siger Heidi Bugge, kriteriechef i Miljømærkning Danmark.
Svanemærket har også opdateret definitionerne for mikroplast og hormonforstyrrende stoffer for at sikre, at kravene fortsat er skrappe og relevante. Samtidig er parfumekravene blevet opdateret, så alle parfumeallergener på hele EU’s udvidede liste nu bliver udelukket. Derudover vil det med de nye krav ikke være muligt at anvende plastfibre i vådservietter.
”Svanemærkede produkter skal være blandt de miljømæssigt bedste på markedet. Derfor strammes kravene til de enkelte produktgrupper løbende for at sikre, at kravene bliver stillet ud fra den nyeste viden og udviklingen i markedet. Det er de skærpede grænser samt de opdaterede definitioner og lister netop eksempler på,” siger Heidi Bugge.
En certificering er derfor også tidsbegrænset. Det betyder, at virksomheder med svanemærkede plejeprodukter nu skal dokumentere, at de lever op til de skærpede krav for at beholde Svanemærket.
Skærpede krav til emballagen
Udover at stramme kravene til selve indholdet i kosmetik og plejeprodukter, har Svanemærket også skærpet kravene til emballagen.
”En af de største og vigtigste ændringer er en lang række nye og skærpede emballagekrav. Det drejer sig bl.a. om krav til design af emballagen og til de materialer, emballagen bliver lavet af. Her er der både krav til, hvilke typer og hvilke mængder materialer der må anvendes,” fortæller Heidi Bugge og fortsætter:
”Formålet er at begrænse materialeforbruget og spild af produkterne – men også at sikre, at emballagen bliver designet til at kunne genanvendes, hvilket er vigtigt i et klimaperspektiv, hvis vi på den måde kan reducere produktionen af nye materialer. Derfor stiller Svanemærket også krav til print og etiketter på emballagen, og fremover bliver det fx heller ikke muligt at svanemærke miniatureflasker til hotel- og restaurationsbranchen.”
Svanemærket kosmetik
De stoffer, der indgår i et svanemærket kosmetisk produkt, skal leve op til skrappe miljø- og sundhedskrav. Det betyder, at der er forbud mod at bruge en række stoffer. Herudover er der krav til udformning af emballagen med henblik på både at begrænse materialeforbruget og spild af produkterne. Læs mere her
Den 22. januar 2025 inviterer Svanemærket til nordisk lanceringswebinar for virksomheder, der ønsker at høre mere om de skærpede krav til kosmetik og plejeprodukter. Læs mere her
FAKTA OM DANSKERNE OG SVANEMÆRKEDE PLEJEPRODUKTER
- 33 % af danskerne køber af og til, ofte eller altid svanemærkede varer, når de køber plejeprodukter til voksne.
- 75 % af de danskere, der betragter plejeprodukter som relevante, køber af og til, ofte eller altid svanemærkede varer, når de køber plejeprodukter til voksne.
- 68 % af danskerne svarer, at det er sandsynligt eller meget sandsynligt, at de vil vælge et svanemærket alternativ, hvis det er tilgængeligt, og hvis det ikke er dyrere end andre alternativer, når de skal købe plejeprodukter til voksne.
- 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede produkter inden for plejeprodukter.
De to undersøgelser er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført henholdsvis 1052 og 1072 CAWI-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 15.-20. januar 2024.
Nøgleord
Kontakter
Lisa Olufson KlæsøeMiljømærkning Danmark
Tlf:27 12 93 69lio@ecolabel.dkBilleder
Om Miljømærkning Danmark
Miljømærkning Danmark har ansvaret for Svanemærket og EU Ecolabel i Danmark og fungerer som uafhængig kontrolinstans i forhold til de officielle miljømærker. Miljømærkning Danmark er en selvstændig enhed hos Dansk Standard.
Svanemærket
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Svanemærket er holistisk og ser på alle relevante miljøparametre i hele produktets livscyklus. På den måde fremmer Svanemærket cirkulær økonomi, effektiv brug af ressourcer og biodiversitet – og reducerer klimabelastningen og brugen af skadelige kemikalier. Læs mere på www.svanemaerket.dk.
EU Ecolabel
EU Ecolabel (EU-Blomsten) er EU’s officielle miljømærke. EU Ecolabel blev etableret i 1992 af EU-Kommissionen for at bidrage til mere bæredygtig produktion og forbrug. Læs mere på www.eublomsten.dk.
Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Rekordvækst i antal miljømærkede produkter med EU Ecolabel5.12.2024 06:20:00 CET | Pressemeddelelse
Antallet af produkter og serviceydelser på det europæiske marked, der har opnået EU Ecolabel, er steget med mere end 10 procent på blot et år. Det betyder at de europæiske forbrugere nu kan vælge mellem knap 100.000 certificerede produkter og serviceydelser.
Hver fjerde dansker ønsker et opgør med slagtilbud27.11.2024 06:20:00 CET | Pressemeddelelse
1 ud af 4 danske forbrugere ønsker, at butikkerne stopper med at tilbyde ”3 for 2’s pris”, så de ikke bliver lokket til at købe mere, end de har brug for.
Jyllands første svanemærkede renovering står klar26.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Den gamle tobaksfabrik i Aalborg har gennemgået en stor renovering og er blevet omdannet til 65 lejligheder. Projektet, som er den første svanemærkede renovering i Jylland, har haft fokus på at bevare den oprindelige konstruktion og samtidig sikre en reduceret miljøbelastning og mindsket energiforbrug.
Black Friday: Ny tendens tyder på mindre købelyst blandt danskerne21.11.2024 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
”Årets vildeste tilbud”, ”Køb 3 betal for 2”, ”Spar op til 70 pct.” – Black Week og Black Friday-tilbuddene vælter ind, og ser man på de seneste års udvikling, er danskernes købetrang blot vokset. Der er dog indikationer på, at danskernes indkøb ikke nødvendigvis følger med i samme hast som tidligere.
EU’s øgede krav til tekstiler vil udfordre tøjbranchen11.11.2024 06:20:00 CET | Pressemeddelelse
En bølge af lovkrav fra EU skal føre til en mere holdbar tekstiløkonomi, men for virksomhederne fører det også til nye og øgede krav om ansvarlighed, der skal kunne dokumenteres og implementeres i alle led af værdikæden. Samtidig viser en ny undersøgelse, at danske forbrugere efterspørger mere miljøvenligt tøj.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum