Tech-fobia? Kæledyrsejere takker nej til gadgets
Ny teknologi er blevet en integreret del af vores liv, bl.a. fordi det letter vores dagligdag – og det er noget, næsten alle danskere tager imod med kyshånd. Men én gruppe er svær at imponere med ”tech-trends”, viser en undersøgelse foretaget for Agria Dyreforsikring: Mere end halvdelen af de danske hunde- og katteejere siger nej tak til tekniske løsninger, der ellers vil kunne gøre livet som kæledyrsejer nemmere og mere stressfrit.

Den mest benyttede ”teknologi-gadget” blandt danske kæledyrsejere er et overvågningskamera, viser en undersøgelse foretaget for Agria Dyreforsikring. 6 procent af danske hundeejere og 3 procent af katteejerne benytter sig af et kamera.
- Når en gadget kan blive kåret som landets mest benyttede blandt kæledyrsejere med så lave procenter, kunne man spørge, om der er en direkte tech-fobia blandt de danske kæledyrsejere, siger Lotte Evers, marketingchef i Agria.
- Et overvågningskamera kan være en ekstra tryghed, f.eks. hvis du har en hundehvalp, der skal lære at være alene hjemme, eller hvis dit kæledyr måske ikke er helt ovenpå – så er det rart at kunne holde øje med det, mens du er på arbejde. En videooptagelse vil også kunne bruges, hvis du har et kæledyr, der udviser en adfærd, du gerne vil vise til eksperthjælp, siger hun.
Kritiske kæledyrsejere
Den næstmest brugte teknologi-gadget blandt danske hundeejere er en GPS-tracker. Her er det 5 procent af hundeejerne og 3 procent af katteejerne, der benytter en sådan.
- Oftest er det hundeejere, der har valgt en selvstændig race, hvor ejer er bekymret for at hunden kan løbe væk under gåturen, der investerer i en GPS, ligesom et stigende antal jægere er begyndt at benytte en GPS-tracker til deres hund under jagt, siger Lotte Evers, der tilføjer, at den forholdsvis høje indkøbspris på en GPS kan være årsag til, at ”de almindelige kæledyrsejere” endnu ikke er faldet for den type tekniske løsninger.
Hun tror dog ikke, at danske kæledyrsejere som udgangspunkt er negative over for innovative løsninger og tekniske gadgets:
- Ligesom med alle andre former for teknologi er danske kæledyrsejere interesserede i at finde smarte hverdagsløsninger, der kan betale sig i det lange løb; jeg tror blot, de stiller kritiske spørgsmål om behov, formål og gevinster. Det første krav, de fleste stiller til ny teknologi, er, at den skal tjene et klart formål. Det handler nemlig ikke om dyreejernes egen tekniske snilde, da vi oplever en væsentlig stigning i brugere af digital dyrlægerådgivning, der f.eks. indebærer videoopkald via en app, siger Lotte Evers og spørger:
- Hvorfor fravælge den selvrensende kattebakke? Kun 1-2 procent af de adspurgte danske kæledyrsejere synes, at det er så god en idé, at de har taget den til sig, mens hhv. 2 procent af hundeejerne og 7 procent af katteejerne har installeret en elektronisk hunde- eller kattelem i deres dør. Hvis ny teknologi kan gøre livet lettere for mig som kæledyrsejer, hvorfor skulle jeg så ikke benytte mig af de hjælpemidler, der er tilgængelige på markedet?
* Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet Extreme på vegne af Agria Dyreforsikring. 442 danske hundeejere og 412 katteejere deltog i undersøgelsen.
Nøgleord
Kontakter
Anne OrholtKommunikationsrådgiverOrholt Media
Tlf:2897 1907anne@orholt.dkLotte EversMarketingchefAgria Dyreforsikring
Tlf:2878 3270lotte.evers@agria.dkBilleder

Links
Om Agria Dyreforsikring
Agria Dyreforsikring er specialist i dyreforsikringer gennem mere end 130 år og skal, med specialistkundskab og engagement, udvikle og sælge tryghed for dyr og mennesker. Agria Dyreforsikring i Danmark tilbyder fleksible forsikringer til heste, hunde, katte og andre smådyr som for eksempel gnavere, miniature grise, reptiler og racefugle. De fleste af virksomhedens medarbejdere er selv dyreejere, og sammen med dyreejerorganisationer og dyrlæger er Agria med til at udvikle dyrehold, dyrehelbred og bidrager til veterinærmedicinsk forskning. Agria Dyreforsikring er en filial af Försäkringsaktiebolaget Agria (publ) (Agria Djurförsäkring). Ud over Danmark har Agria også virksomhed i Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Frankrig, Irland og England.
Følg pressemeddelelser fra Agria Dyreforsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Agria Dyreforsikring
Mæt af kærlighed: Overvægt truer danske hunde14.2.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fordi kiloene sniger sig på gradvist, kan det være svært for hundeejeren at opdage, hvis hunden er blevet for tyk. En ny undersøgelse foretaget for Agria Dyreforsikring viser, at kun 10 procent af danske hundeejere anser deres hund for at være overvægtig, hvilket ikke helt harmonerer med den fremherskende opfattelse blandt dyrlæger, der anslår, at mindst 20 procent af de danske hunde er overvægtige.
Kølervæske kan være dødelig for hunde10.2.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ethylenglycol, som blandt andet findes i bilens køler- og frostvæske, er ekstremt giftigt for hunde. Selv små mængder kan være livsfarlige, advarer dyrlæge.
Kunstig intelligens skal kurere hestesygdomme7.2.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Et nyt forskningsprojekt, der skal kortlægge de genetiske årsager bag øjensygdomme hos heste, har modtaget bevilling fra Agria Forskningsfond. For at analysere de omfattende data, der kræves for at forstå genetik, vil forskerne bruge AI og nærmere bestemt data mining.
Advarsel til hundeejere: Farlig larve spreder sig5.2.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Egeprocessionslarven er en voksende trussel for hunde, advarer Agria Dyreforsikrings chefdyrlæge.
Danskernes 25 mest populære hunderacer4.2.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Økonomi, livsstil og etiske overvejelser har i 2024 påvirket danskernes valg af hund, forklarer Agrias hundeekspert, Lotte Evers, som analyserer årets Top25 over Danmarks mest populære hunderacer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum