Tech-fobia? Kæledyrsejere takker nej til gadgets
Ny teknologi er blevet en integreret del af vores liv, bl.a. fordi det letter vores dagligdag – og det er noget, næsten alle danskere tager imod med kyshånd. Men én gruppe er svær at imponere med ”tech-trends”, viser en undersøgelse foretaget for Agria Dyreforsikring: Mere end halvdelen af de danske hunde- og katteejere siger nej tak til tekniske løsninger, der ellers vil kunne gøre livet som kæledyrsejer nemmere og mere stressfrit.

Den mest benyttede ”teknologi-gadget” blandt danske kæledyrsejere er et overvågningskamera, viser en undersøgelse foretaget for Agria Dyreforsikring. 6 procent af danske hundeejere og 3 procent af katteejerne benytter sig af et kamera.
- Når en gadget kan blive kåret som landets mest benyttede blandt kæledyrsejere med så lave procenter, kunne man spørge, om der er en direkte tech-fobia blandt de danske kæledyrsejere, siger Lotte Evers, marketingchef i Agria.
- Et overvågningskamera kan være en ekstra tryghed, f.eks. hvis du har en hundehvalp, der skal lære at være alene hjemme, eller hvis dit kæledyr måske ikke er helt ovenpå – så er det rart at kunne holde øje med det, mens du er på arbejde. En videooptagelse vil også kunne bruges, hvis du har et kæledyr, der udviser en adfærd, du gerne vil vise til eksperthjælp, siger hun.
Kritiske kæledyrsejere
Den næstmest brugte teknologi-gadget blandt danske hundeejere er en GPS-tracker. Her er det 5 procent af hundeejerne og 3 procent af katteejerne, der benytter en sådan.
- Oftest er det hundeejere, der har valgt en selvstændig race, hvor ejer er bekymret for at hunden kan løbe væk under gåturen, der investerer i en GPS, ligesom et stigende antal jægere er begyndt at benytte en GPS-tracker til deres hund under jagt, siger Lotte Evers, der tilføjer, at den forholdsvis høje indkøbspris på en GPS kan være årsag til, at ”de almindelige kæledyrsejere” endnu ikke er faldet for den type tekniske løsninger.
Hun tror dog ikke, at danske kæledyrsejere som udgangspunkt er negative over for innovative løsninger og tekniske gadgets:
- Ligesom med alle andre former for teknologi er danske kæledyrsejere interesserede i at finde smarte hverdagsløsninger, der kan betale sig i det lange løb; jeg tror blot, de stiller kritiske spørgsmål om behov, formål og gevinster. Det første krav, de fleste stiller til ny teknologi, er, at den skal tjene et klart formål. Det handler nemlig ikke om dyreejernes egen tekniske snilde, da vi oplever en væsentlig stigning i brugere af digital dyrlægerådgivning, der f.eks. indebærer videoopkald via en app, siger Lotte Evers og spørger:
- Hvorfor fravælge den selvrensende kattebakke? Kun 1-2 procent af de adspurgte danske kæledyrsejere synes, at det er så god en idé, at de har taget den til sig, mens hhv. 2 procent af hundeejerne og 7 procent af katteejerne har installeret en elektronisk hunde- eller kattelem i deres dør. Hvis ny teknologi kan gøre livet lettere for mig som kæledyrsejer, hvorfor skulle jeg så ikke benytte mig af de hjælpemidler, der er tilgængelige på markedet?
* Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet Extreme på vegne af Agria Dyreforsikring. 442 danske hundeejere og 412 katteejere deltog i undersøgelsen.
Nøgleord
Kontakter
Anne OrholtKommunikationsrådgiverOrholt Media
Tlf:2897 1907anne@orholt.dkLotte EversMarketingchefAgria Dyreforsikring
Tlf:2878 3270lotte.evers@agria.dkBilleder

Links
Om Agria Dyreforsikring
Agria Dyreforsikring er specialist i dyreforsikringer gennem mere end 130 år og skal, med specialistkundskab og engagement, udvikle og sælge tryghed for dyr og mennesker. Agria Dyreforsikring i Danmark tilbyder fleksible forsikringer til heste, hunde, katte og andre smådyr som for eksempel gnavere, miniature grise, reptiler og racefugle. De fleste af virksomhedens medarbejdere er selv dyreejere, og sammen med dyreejerorganisationer og dyrlæger er Agria med til at udvikle dyrehold, dyrehelbred og bidrager til veterinærmedicinsk forskning. Agria Dyreforsikring er en filial af Försäkringsaktiebolaget Agria (publ) (Agria Djurförsäkring). Ud over Danmark har Agria også virksomhed i Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Frankrig, Irland og England.
Følg pressemeddelelser fra Agria Dyreforsikring
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Agria Dyreforsikring
Hver tredje kat rammes af nyresygdomme27.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Kroniske nyresygdomme er den hyppigste årsag til alvorlig sygdom blandt katte: Ca. hver tredje kat over ti år rammes af nyrelidelser. Se her, hvilke symptomer du skal holde øje med hos din kat.
Forskning: Minimerer stress og smerter hos hunde og ejere25.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det kan være udfordrende for den almindelige hundeejer at vurdere, om en hund har ondt eller er stresset. En gruppe forskere vil nu undersøge, hvordan hundens personlighed påvirker dens reaktioner på smerte og stress og desuden måle, hvordan en hund kan blive påvirket af dens ejer.
Velfærdsdebatten påvirker danske hesteejere22.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
De seneste års afsløringer om overgreb, mishandling og mangel på etiske værdier i hesteverdenen har betydet, at engagementet i hesterelaterede opslag på sociale medier samt fysisk deltagelse i større begivenheder i hesteverdenen er faldet. Samtidig er danskernes holdning til eliteryttere blevet mere kritisk, mens debatten dels har ført til forbedret udstyr samt ændrede måder at træne og pleje hestene på, viser ny undersøgelse.
Fatal nysgerrighed: Her er hjemmets skjulte farer for din kat21.8.2025 16:00:04 CEST | Pressemeddelelse
Din kat er nysgerrig og stikker næsen i alt, hvad den kan komme til. Se her, hvilke almindelige fødevarer, planter og husholdningsartikler du skal være opmærksom, når du kattesikrer dit hjem.
Maveproblemer: 62% af hundeejerne kan spare dyrlægebesøget1.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I juni var mave-tarmlidelser den mest almindelige årsag til, at hundeejere kontaktede dyrlægen hos Agria. Men 62 procent af disse hundeejere undgik dyre klinikbesøg og den dertilhørende stress for både hund at ejer, fordi de kunne nøjes med at søge dyrlægerådgivning i hjemmet via en digital dyrlægetjeneste.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum