Malebøger, legetog og penge til mad: Lidl spreder juleglæde hos børn og unge fra familier med misbrug
Julen handler om at glæde andre. Derfor uddeler dagligvarekæden Lidl overskudslegetøj fra kædens butikker til bl.a. børn fra familier med alkohol- og stofmisbrug, som forhåbentlig kan være med til at skabe et pusterum med plads til leg og kreativitet i juletiden.

Vilde dyr på Afrikas savanne og piratskibe på vej mod fjerne tropeøer. Det er nogle af de eventyrlige universer, som børnene i en række af Blå Kors Danmarks tilbud kan se frem til at gå på opdagelse i.
I år har dagligvarekæden Lidl valgt at donere blandt andet flere end 2.200 malebøger og aktivitetsbøger til Blå Kors’ børne- og familietilbud, deriblandt Barnets Blå Hus, som er et behandlings- og støttetilbud til børn fra familier med alkohol- og stofmisbrug.
Flere af børnene oplever blandt andet uro, rastløshed og koncentrationsbesvær som følge af de oplevelser og traumer, de har med i bagagen. Gennem bøgerne får børnene mulighed for at finde ro og udfolde deres kreative evner, fortæller Morten Skov Mogensen, som er generalsekretær i Blå Kors Danmark.
"Vi er rigtig glade for bøgerne fra Lidl, som er fantastiske at bruge i vores arbejde i Barnets Blå Hus. Når børnene dykker ned i farvelægning i alt lige fra dinosaurer til prinsesser, kan de få et frirum fra bekymringerne i hverdagen. Det giver mulighed for nogle gode snakke med børnene."
Barnets Blå Hus hjælper hvert år børn i alderen 0-13 år fra familier med misbrugsproblematikker. Børnene kan deltage i gruppeterapi, mens forældrene kan få sparring.
Vil bidrage til fællesskabsfølelsen hos børn og unge
Bøgerne er ét blandt flere initiativer, der skal sprede juleglæde. Udover male- og aktivitetsbøger donerer Lidl også 150.000 kroner til fødevarer til udsatte borgere og julehjælp samt 100 julesokker, 100 julebamser og 100 juletog til julegaver til børn i Barnets Blå Hus.
“At samles om leg, hygge og kreativt samvær er også at være en del af et fællesskab - og den følelse forstærkes i julen. Vi er derfor meget glade for at kunne give overskudsprodukter til børn og unge hos Barnets Blå Hus og på den måde bidrage til deres juleglæde i denne tid,” siger adm. direktør i Lidl, Jens Stratmann, og forsætter:
“Alt dette kunne ikke ske uden Blå Kors og deres mange dedikerede frivilligt, som hvert år helliger utallige timer til at gøre en forskel for andre.”
Som et ekstra bidrag donerer Lidl desuden én krone for hver solgt Favorina kirsebærsauce i december, hvor hele beløbet går til Blå Kors’ ferielejre, der giver børn og unge i udsatte positioner mulighed for at få gode oplevelser og nye venskaber.
Barnets Blå Hus findes i Vesthimmerland, Aalborg, Frederikshavn med en satellitafdeling i Skagen, Vejle, Svendborg, Slagelse og i Rønne på Bornholm.
Nøgleord
Kontakter
Thomas Røddik KorneliussenChef for kommunikation og CSR i Blå Kors Danmark
Tlf:26 20 20 46trk@blaakors.dkThomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Blå Kors Danmark
Ny måling: Hver fjerde dansker siger nej til alkohol før 18 år30.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny Voxmeter-måling viser, at 25 procent af danskerne mener, man først bør drikke alkohol som 18-årig. Det er et positivt tegn på, at flere ønsker at ændre alkoholkulturen, lyder det fra Blå Kors Danmarks generalsekretær.
Sommerlejre giver børn og unge et pusterum fra hverdagen26.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I løbet af sommeren deltager knap 200 børn og unge fra hele landet i Blå Kors Danmarks ferielejre. Lejrene skal give deltagerne oplevelser fyldt med tryghed, nærvær og nye venskaber.
Nyt tilbud til børn i Horsens16.6.2025 10:52:58 CEST | Pressemeddelelse
I Horsens kan børn i alderen 7 til 12 år, som har det svært, få et pusterum fra hverdagen i en nystartet gruppe af Stjernestunder. Den første udflugt er den 21. juni, og det er gratis at deltage.
Ny måling: Flertal vil hæve aldersgrænsen for alkohol2.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Tre ud af fem danskere er klar til at hæve aldersgrænsen for salg af alt alkohol til 18 år ifølge ny undersøgelse. Det kommer i en tid, hvor danske unge igen er blevet kåret som europamestre i druk.
Frivillige samlede 81.116 kr. ind til børn i misbrugsramte familier19.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Frivillige fra Barnets Blå Hus Vesthimmerland solgte kaffe og kage ved blomsterudstillingen “Naturens Stemme - Forfald” i Aars - og samlede 81.116 kr. ind til børn og unge, der vokser op i familier med alkohol- eller stofmisbrug.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum