Dagrofa vil gro sig større og stærkere for at vinde mere af markedet
Dagrofa skruer op for ambitionerne med en ny offensiv strategi. Med øget fokus blandt andet på det lokale, på danske kvalitetsvarer og nemme måltidsløsninger har fødevarekoncernen Dagrofa skabt en strategi, der bygger på innovation og fællesskab. Strategien ”Gro’27 – vækst på vores måde” indebærer en investering på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år.
Dagrofa introducerer en ny treårig vækststrategi ”Gro’27 – vækst på vores måde” med målet om at styrke sin position inden for detail, foodservice og logistik. Strategien skal gøre virksomheden mere offensiv og skabe vækst gennem en række målrettede investeringer og optimeringer.
Målsætninger i Gro’27:
- Vil øge markedsandele og vækste hurtigere end markedet i detail og foodservice
- Driftsindtjeningen skal nå over +600 mio. kr. i 2027
- MENY skal være Danmarks stærkeste dagligvarebrand
- Dagrofa Foodservice skal vinde +2.000 flere restaurationskunder
- Vil opfattes af danskerne som bedst på økologi, det lokale og danske kvalitetsvarer
- Skabe mere indtjening til de selvstændige købmænd
- Flere butikker og modernisering af eksisterende butikker
- Vil have Danmarks mest innovative og nemme måltidsløsninger
- Aarstiderne skal være kommerciel løftestang i både detail og foodservice
Større investeringer skal hæve barren
I strategien ligger, at Dagrofa vil opfattes af danskerne som de bedste på økologi, det lokale og på danske kvalitetsvarer. MENY skal være Danmarks stærkeste dagligvarebrand, mens Dagrofa i sin foodserviceforretning vil vinde +2.000 nye kunder blandt de professionelle køkkener. Planen indebærer en investering på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år. Investeringen er +30 procent højere end i den forrige strategiperiode, og den inkluderer både etablering af nye butikker, modernisering af eksisterende butikker og en massiv opgradering af organisationens logistik-setup fx igennem automatisering.
Træffe de modigste beslutninger i fødevarebranchen
” Vi har skabt en solid grobund for vækst og et stærkt fundament gennem de tidligere strategier ”Stærkere Sammen” og ”Fremgang Sammen”. Nu er det tid til at gro sammen som virksomhed, som hold og som individer. Vi tror på vækst gennem lokal handlekraft, modige beslutninger og fællesskab,” siger Tomas Pietrangeli, koncernchef i Dagrofa, om den nye strategi og fortsætter:
”For at gro frem mod 2027 skal vi bruge noget næring i form af flere investeringer. Derfor skruer vi op i forhold til forrige strategiperiode. Vi vil vinde kampen om de nemme måltidsløsninger, blandt andet ved at udnytte vores styrke og kompetencer i både detail og foodservice. Vi vil vinde vigtige kategoripositioner i detail. Det vil sige, at vi vil opfattes som de bedste i Danmark inden for blandt andet økologi, frugt og grønt, det lokale og danske kvalitetsvarer. Det har vi også sat en fed streg under med købet af Aarstiderne. Det skal blandt andet bidrage til, at MENY fremover anses som det stærkeste brand blandt landets dagligvarekæder. Vi skal være endnu mere modige og gå imod strømmen og turde træffe selvstændige, hurtige beslutninger.”
”Både i butikken og online vil vi gøre hverdagen nemmere for kunderne, men så sandelig også gøre hverdagen nemmere og indtjeningen højere for vores købmænd. Vi vil ganske enkelt styrke Danmarks eneste fællesskab for selvstændige købmænd,” fortsætter Tomas Pietrangeli.
Også foodservice-segmentet skal udbygges. Dagrofa vil opjustere sine aktiviteter og har en målsætning om, at +2.000 nye professionelle kunder skal hentes ind ved hjælp af en øget salgsindsats med flere sælgere i foodservice.
Aarstiderne er en vigtig løftestang
Dagrofas opkøb af Aarstiderne er et vigtigt element i Gro ’27. Aarstiderne skal være løftestang for både detail og foodservice og for koncernens ambitioner om at være de i bedste i Danmark på lokale varer, økologi og højkvalitetsråvarer – specielt på frugt og grønt. I mere end 25 år har Aarstiderne været frontløbere på økologi og kvalitet, og derfor er de en vigtig del af den nye vækststrategi ”Gro’27”. Opkøbet af Aarstiderne er fortsat betinget af godkendelse i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
”Gro’27 – vækst på vores måde” træder i kraft 2025 og løber til udgangen af 2027.
Fakta:
”Gro’27 – vækst på vores måde” er den kommende strategi for hele Dagrofa-koncernen. Den skal sikre, at virksomheden gror på en ansvarlig måde gennem de næste tre år. Strategien består blandt andet af fire pejlemærker, som omfatter at:
- Vinde mere af markedet i detail, foodservice og logistik
- Gøre det lettere at spise godt både ude og hjemme
- Effektivisere og optimere for at investere i fremtiden
- Indfri Aarstiderne-potentialet og derved styrke positionen i markedet
Desuden skal Dagrofa værne om sine medarbejdere og unikke kultur og skabe et stærkere og nyere IT-fundament i koncernen.
Udvalgte resultater i strategiperioden #FremgangSammen
- Bedste driftsresultat i mere end 20 år
- Vundet markedsandele i detail
- +23 nye butikker på tværs af kæder
- Øget rekruttering af elever til rekordmange i 2023 – 200 elever på tværs af fag
- Øget intern rekruttering – fx kommer 90 procent af de nye købmænd i MENY fra egne rækker
Nøgleord
Kontakter
PRESSEKONTAKTDagrofa Koncernkommunikation
Tlf:72332323presse@dagrofa.dkOm Dagrofa
Med mere end 530 dagligvarebutikker fordelt over hele Danmark er Dagrofa en af landets førende virksomheder på det danske fødevaremarked. Dagrofa står bag dagligvarebutikkerne MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb og ejer også Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice, som er ledende leverandør til restauranter, hoteller og kantiner.
Følg pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dagrofa ApS
SPAR åbner helt nyt supermarked i hjertet af Vindinge22.1.2025 10:16:25 CET | Pressemeddelelse
Den 30. januar 2025 er en mærkedag for borgerne i Vindinge. Her åbner det længe ventede SPAR Vindinge, et moderne supermarked på 600 kvadratmeter, der er skræddersyet til at dække lokalområdets behov.
Dagrofa samlede leverandører: Skarpt fokus på stabil prisudvikling og en ny ambitiøs vækststrategi21.1.2025 19:00:00 CET | Pressemeddelelse
Den 21. januar var Dagrofa værter for et stort leverandørtræf, der var dedikeret til at sætte fokus på fødevareprisernes udvikling og virksomhedens nye Gro’27-vækststrategi. Til arrangementet blev leverandørerne Danish Crown og Valsemøllen også kåret til fødevarekoncernens mest værdifulde samarbejdspartnere i 2024.
Supermarkedskæde giver stød til 15 hjerter i 202420.1.2025 10:45:24 CET | Pressemeddelelse
Den landsdækkende supermarkedskæde SPAR gør en forskel for både indkøb og livredning. Med hjertestartere foran alle 141 butikker i Danmark bidrager kæden til at redde liv.
Danskerne købte flere danske varer i Dagrofa sidste år16.1.2025 09:06:10 CET | Pressemeddelelse
Dagrofa solgte markant flere danske varer i 2024 sammenlignet med tidligere. Godt hjulpet på vej af MENYs Danske Madskatte, der oplevede en vækst på næsten 20 procent. Også stor vækst til alkoholfri øl og vin og til økologi.
For andet år i træk: MENY kåret til Årets Supermarked i B.T.s afstemning14.1.2025 15:49:41 CET | Pressemeddelelse
MENY har skudt året godt i gang. I en afstemning på B.T.’s hjemmeside, har mediets læsere kåret kæden som Årets Supermarked i det år, der er gået. Danmarks 12 største supermarkedskæder var med i afstemningen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum