Øresundsbron

Øresundsbron hjælper med at bygge 5G-jernbaneinfrastruktur

Del

Øresundsbro Konsortiet bidrager til fremtidens 5G-jernbaneinfrastruktur sammen med Trafikverket og Bane NOR.

EU har bevilget en medfinansiering på 18 millioner euro til opbygning af 5G-jernbaneinfrastruktur under det gigantiske 5G4RAILSCAND-projekt.

Øresundsbrons jernbane mellem Danmark og Sverige.
Øresundsbrons jernbane mellem Danmark og Sverige. Johan Nilsson/Øresundsbron

5G4RAILSCAND-projektet forbereder passiv teleinfrastruktur på strækningen København-Sverige-Oslo med det formål at implementere Future Rail Mobile Communication System (FRMCS), som understøtter kommunikation mellem lokomotivførere, supervisorer og trafikledere.

EU's Connecting Europe Facility (CEF) har bevilget medfinansiering på i alt 18 millioner euro til at forberede indførelsen af det nye 5G-system og opbygge telekommunikationsinfrastruktur på ruten København-Sverige-Oslo som en del af TEN-T-transportnetværket mellem Skandinavien og Middelhavet.

Bag projektet står et konsortium bestående af Bane NOR, Trafikverket og Øresundsbro Konsortiet, med Banedanmark som associeret partner. Desuden har parterne underskrevet en hensigtserklæring om yderligere samarbejde om implementering af FRMCS i Skandinavien.

Rolf Sundqvist, jernbanechef, Øresundsbro Konsortiet:

»Øresundsbron har forbundet Øresundsregionen i næsten 25 år, og vi fortsætter hver dag med at fungere som brobygger for samarbejdet over grænsen. Nu fremtidssikrer vi smidigt jernbanekommunikation mellem vores lande, og tager samtidig ansvar for den større helhed, som broen er en del af i Scan Med-korridoren.«

Mats Malmström, projektkoordinator hos Trafikverket:

»Dette er en fælles bedrift, og for Trafikverket er det en vigtig milepæl i deres FRMCS-implementeringsplan. Vi ser frem til at arbejde sammen med vores nabolande om dette projekt. Det sender også et vigtigt signal om, at Skandinavien nu forbereder sig på indførelsen af FRMCS.«

Arild Nybrodahl, ICT-direktør i Bane NOR:

 »Projektet vil lægge grunden til en standardiseret infrastruktur og understøtte sømløse grænseovergange langs korridoren. Vi ser frem til at styrke samarbejdet med vores nabolande yderligere gennem dette projekt.«

»Infrastrukturen vil understøtte vigtige ICT-tjenester til togene, herunder det nye signalsystem ERTMS.

Finansieret af Den Europæiske Union. Synspunkter og holdninger, der kommer til udtryk, er udelukkende forfatterens/forfatternes og er ikke nødvendigvis udtryk for Den Europæiske Unions eller Det Europæiske Forvaltningsorgan for Uddannelse og Kulturs (EACEA) officielle holdning. Hverken den Europæiske Union eller EACEA kan holdes ansvarlig herfor.

Nøgleord

Kontakter

Om Øresundsbron

Øresundsbron bygger broer mellem mennesker, muligheder og oplevelser i hele Øresundsregionen. Øresundsbro Konsortiets opgave er at eje og drive Øresundsbron - en bro, en tunnel og den kunstige ø, Peberholm. En 16 kilometer lang fast forbindelse mellem Danmark og Sverige.

Følg pressemeddelelser fra Øresundsbron

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Øresundsbron

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye