Danskerne ser øget risiko for krisesituationer – men kun hver tredje har forberedt sig
Flertallet af danskere er bekymrede for potentielle krisesituationer, mens færre føler sig godt forberedte til at håndtere dem. På trods af en bred erkendelse af vigtigheden af personlig forberedelse, har kun en mindre del af befolkningen taget konkrete skridt for at være klar, hvis uventede kriser skulle ramme. Det viser en ny tillidsmåling fra PwC i samarbejde med Epinion.
Hos de danske myndigheder og i regeringen er der øget fokus på beredskab i det danske samfund, hvilket bl.a. skyldes den geopolitiske uro med krig i Ukraine og i Mellemøsten, cybertrusler og vejrrisici. PwC har i samarbejde med Epinion undersøgt, hvordan danskerne ser på risikoen for kriser, deres tillid til de offentlige myndigheder i forbindelse med en krise samt hvor godt de selv er forberedte.
PwC’s tillidsmåling viser, at flertallet af danskerne (65 %) anser risikoen for krisesituationer i Danmark som stigende, især med fokus på trusler som cyberangreb, der kan lamme kritisk infrastruktur. I det lys er det interessant, at det blot er hver tredje, der har forberedt sig til at håndtere en krise i de tre døgn, som de danske myndigheder anbefaler.
“Selvom det grundlæggende er trygt at være en del af det danske samfund, må vi sande, at der de senere år er blevet et øget behov for beredskab. Det gælder alle danskere, som med fordel kan forberede sig ved at følge myndighedernes anbefalinger," fortæller Henrik Kragh Møller, partner og PwC’s ekspert på forsvarsområdet.
Han henviser til, at netop det at øve forskellige krisesituationer et et vigtigt greb i både forsvaret og politiet, men sagtens i mindre målestok kan være meget nyttigt i privat regi.
Hver tredje dansker kan klare sig i 3 døgn
Færre end hver anden dansker (43 %) føler sig således godt forberedt på en krisesituation, og kun ca. hver tredje (31 %) af danskerne har forberedt sig på at klare sig i mindst tre døgn, hvis en sådan krisesituation skulle opstå. Ifølge PwC’s ekspert på forsvarsområdet er det et område, der kræver større opmærksomhed.
"Vi ser en voksende bekymring blandt danskerne, især blandt kvinder og de ældre borgere, over potentielle krisesituationer. Og selvom der er en bred anerkendelse af vigtigheden i at være forberedt, kan vi se, at kun et fåtal er forberedt. Forberedelse er dog noget af det vigtigste for at kunne klare sig i en krisesituation, " understreger Henrik Kragh Møller.
Ifølge undersøgelsen er den største barriere for ikke at være forberedt, at man ikke finder det nødvendigt (51 %), hvilket primært drives af mænd. Kvinder angiver i højere grad, at det er fordi, det er dyrt eller besværligt.
“Vi kan se, at der er store mangler i det beredskab, som de offentlige myndigheder ellers anbefaler danskerne at have klar derhjemme. Mens de fleste har tæpper og tøj til at holde sig varme, kniber det noget mere med den batteridrevne radio, kontanter samt mad og drikkevand til 3 døgn. Vi ved, at der ofte skal meget lidt til for, at man kan klare sig længere i en krisesituation, så jeg vil bestemt anbefale, at man følger myndighedernes anbefalinger,” siger Henrik Kragh Møller.
6 ud af 10 har tillid til, at myndighederne træder til i en krisesituation
Undersøgelsen viser desuden, at danskerne generelt har tillid til myndighedernes evne til at håndtere krisesituationer. 6 ud af 10 danskere mener, at myndighederne har de nødvendige ressourcer og kompetencer til at håndtere en krise, men oplever samtidig en usikkerhed i forhold til eget kriseberedskab. Fx har blot 39 % af danskerne drikkevand til mindst tre døgn derhjemme i tilfælde af en krisesituation.
"Tilliden til myndighederne er generelt høj, og det er et godt udgangspunkt. Men vi ser også, at der er et gab mellem danskernes tillid til myndighederne og deres egen følelse af forberedelse. Der er behov for en bredere forståelse og forberedelse i befolkningen for derved at være bedre rustet til en krisesituation," vurderer Henrik Kragh Møller.
Om undersøgelsen
PwC har i samarbejde med Epinion foretaget en spørgeundersøgelse om danskernes holdning til beredskab og håndtering af krisesituationer. Undersøgelsen er gennemført i perioden 8.-18. oktober 2024 blandt 1.518 repræsentativt udvalgte danskere i alderen 18-80 år.
Vedhæftede filer
Om PwC
I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.
Succes skaber vi sammen …
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Nye rentesatser fra Skat: Kan det betale sig at betale restskatten for 2024 inden årets udgang?10.12.2024 14:41:41 CET | Pressemeddelelse
Skat har netop lanceret de nye rentesatser for restskat i 2025, og det er værd at overveje, hvordan du bedst håndterer en eventuel restskat for 2024. For langt de fleste kan det nemlig betale sig at betale restskatten.
Forsigtig optimisme at spore på ejendomsmarkedet9.12.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Der er forsigtig optimisme at spore på det europæiske ejendomsmarked, på trods af voksende geopolitisk usikkerhed og bekymringer omkring økonomisk vækst. London, Madrid og Paris står øverst på listen over de foretrukne byer for investeringer og udviklingspotentiale i Europa, mens København går 2 pladser frem til en 16. plads. Det viser en ny rapport om ejendomsmarkedet fra PwC og Urban Land Institute (ULI).
PwC styrker konsulentforretningen med tre markante partnerprofiler3.12.2024 10:58:46 CET | Pressemeddelelse
Tre erfarne partnere, Morten Mønster, Bo Svejstrup og Nathalie Blicher Danielsen, tiltræder PwC som led i at styrke virksomhedens konsulentforretning. Med deres omfattende erfaring og stærke kompetencer skal de bidrage til at skabe yderligere værdi for PwC’s kunder og konsolidere PwC’s position som en førende rådgiver på markedet.
Familierne Tøpholm og Westermann modtager Årets Hæderspris 202415.11.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Årets Hæderspris 2024 går til familierne Tøpholm og Westermann, der grundlagde Widex, som i dag er den globale høreapparatproducent WS Audiology. De modtager prisen i forbindelse med Årets Ejerleder 2024. Det er ottende gang, at PwC sammen med Nykredit og Dansk Erhverv uddeler Hædersprisen.
Digital transformation i højeste gear: Peter Grøftehauge fra Autorola vinder Årets Temapris 202414.11.2024 19:58:01 CET | Pressemeddelelse
Det blev ejerleder Peter Grøftehauge fra Autorola A/S, der løb med Temaprisen ved Landskåringen af Årets Ejerleder 2024. Temaprisen uddeles til den ejerleder, der i særlig grad har udmærket sig inden for årets tema, “Ejerledernes digitale transformation.” Peter Grøftehauge modtog prisen for sin omfattende indsats med at drive den digitale udvikling i autobranchen og skabe innovative it-løsninger, der løfter branchestandarden til et nyt niveau.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum