Stigende trafik på begge broer og vigtige milepæle på Femerntunnel
Find flere billeder af Sund & Bælts anlæg nederst.

I årets tredje kvartal var der fremgang i trafikken på både Storebæltsbroen og Øresundsbron. Trafikken bidrager sammen med et fald i renteudgifter til resultatet for tredje kvartal og en opjustering af resultat for året.
På Storebæltsbroen faldt den samlede vejtrafik med 0,6 pct. i forhold til samme periode sidste år. Lastbiltrafikken steg med 2,8 pct., mens personbiltrafikken faldt med 1,0 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 2.466 mio. kr., hvilket er en stigning på 2,2 pct. i forhold til de første ni måneder af 2023.
Omsætning fra jernbanen steg med 18 mio. kr. Stigningen skyldes stadig primært, at sporarbejder i 2023 reducerede antallet af togpassager over Storebæltsforbindelsen. Jernbanevederlaget er baseret på den faktiske trafik.
På Øresundsbron steg trafikken med 2,6 pct. i forhold til samme periode i 2023. Personbiltrafikken steg med 2,7 pct., og lastbiltrafikken steg med 0,9 pct. Vejindtægterne steg med 45 mio. kr. til 1.395 mio. kr. i perioden, sammenlignet med samme periode sidste år. I resultatopgørelsen er indregnet 50 pct. af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, svarende til en indtægt på 688 mio. kr.
- Vi ser generelt en fremgang i trafikken på begge broerne i perioden. Personbiltrafikken er fortsat lidt lavere på Storebæltsbroen end sidste år, men den har været stigende i hele tredje kvartal, og tendensen ser ud til at fortsætte. Trafikken bidrager sammen med lavere renteudgifter til periodens resultat og det betyder samtidig, at vi opjusterer vores forventninger til året, siger CEO i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.
Femern Bælt – projektet har i 2024 opnået en række vigtige milepæle: Tunnelrenden er fuldt ud færdiggravet, den ydre del af tunnelportalerne på både dansk og tysk side er færdiggjort, og produktionen af tunnelelementer er i gang.
Koncernens nettofinansieringsomkostninger udgør 625 mio. kr. og er 48 mio. kr. højere end i samme periode sidste år, hvilket primært skyldes højere renteudgifter på den inflationsindekserede gæld end i 2023.
Resultatet før dagsværdiregulering og skat inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet, blev i årets første ni måneder et overskud på 1.637 mio. kr. og er 67 mio. kr. større end i samme periode sidste år. Værdireguleringer af koncernens gæld inkl. andel fra Øresundsbro Konsortiet blev en udgift på 222 mio. kr.
Koncernens resultat efter værdireguleringer og skat blev et overskud på 1.097 mio. kr. mod et overskud på 3.888 mio. kr. i samme periode sidste år.
Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt er efter tredje kvartal 15,8 mia. kr. og er reduceret med 1,1 mia. kr. siden 3. kvartal 2023. Tilbagebetalingstiden udgør 36 år, regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, svarende til 2034.
Forventningerne til årets resultat opjusteres til at udgøre et overskud før dagsværdireguleringer og skat i størrelsesorden 1,9 - 2,0 mia. kr. Koncernen forventede i forbindelse med halvårsrapporten et årsresultat i intervallet 1,6 – 1,9 mia. kr.
Opjusteringen skyldes, at inflationsskønnet for den inflationsindekserede gæld siden halvårsrapporten er justeret fra 2,5 til 1,75 pct., hvilket reducerer de forventede renteudgifter herfor.
Forventningen afhænger hertil af udviklingen i Øresundsbro Konsortiet I/S, som forventer at realisere et overskud før dagsværdireguleringer i størrelsesorden 1,5 - 1,6 mia. kr. Heraf indgår halvdelen i Sund & Bælts resultatforventninger.
Forventningerne til 2024 er forbundet med usikkerhed og afhænger fortsat af udviklingen på de finansielle markeder samt de makroøkonomiske forhold.

Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 pct. ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron.
Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.
I resultatet fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i perioden en indtægt på 48 mio. kr. vedr. værdireguleringer. Resultatandelen før værdireguleringer i koncernen udgør et overskud på 640 mio. kr.
Biltrafik over broerne 1. januar – 30. september
|
|
Storebælt |
||
|
Biler pr. dag |
2024 |
2023 |
Vækst 2024/23 |
|
Personbiler |
33.092 |
33.434 |
-1,0 pct. |
|
Lastbiler |
4.729 |
4.598 |
2,8 pct. |
|
Busser |
84 |
115 |
-27,1 pct |
|
I alt |
37.905 |
38.146 |
-0,6 pct. |
Biltrafik over broerne 1. januar – 30. september
|
|
Øresund |
||
|
Biler pr. dag |
2024 |
2023 |
Vækst 2024/23 |
|
Personbiler |
19.332 |
18.816 |
2,7 pct. |
|
Lastbiler og varevogne |
1.887 |
1.870 |
0,9 pct. |
|
Busser |
146 |
139 |
5,0 pct. |
|
I alt |
21.365 |
20.825 |
2,6 pct. |
Kontakter
Jens VillemoesPressechef, Sund & Bælt
Tlf:+45 33 41 44 27jvi@sbf.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt
Nye priser på Storebælt i 2026 for fritidstrafikken5.12.2025 12:38:57 CET | Pressemeddelelse
Priserne for at passere de grønne ekspresbaner med bizz eller nummerplade stiger fra 201 til 205 kr. 1. januar 2026. For personbiler, der betaler kontant eller med kort, stiger prisen til 235 kr. Besparelsen ved at benytte ekspresbanerne bliver dermed 30 kr. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Ekprespris kræver ikke længere en særaftale Fra 1. januar 2026 bliver det lettere at opnå ekspresprisen med bizz eller nummerpladebetaling. Hidtil har det krævet en Storebælt Privataftale, men fremover vil man automatisk opnå besparelsen uden behov for en særskilt aftale. Det gælder, uanset om man er kunde hos Brobizz, ØresundPay eller øvrige udbydere. Formålet er at forenkle processen for alle privatkunder, uanset hvilken udbyder man benytter. Sådan ser priserne ud for privatkunder i 2026 Køretøjstype Eksprespris Kort- og kontantpris MC / personbil under 3 m 109 kr. 125 kr. Personbil under 6 m
Prisændringer for erhvervskunder på Storebælt i 20265.12.2025 12:38:12 CET | Pressemeddelelse
1. januar 2026 stiger prisen for at passere Storebælt med grøn rabat for lastbiler og busser mellem 10-20 meter fra 874 kr. til 887 kr. Prisen uden grøn rabat stiger fra 1.005 kr. til 1020 kr. Dermed bliver besparelsen 133 kr. med grøn rabat. Priserne for at passere Storebælt justeres årligt i takt med den generelle prisudvikling og reguleres på baggrund af forbrugerprisindekset. Grøn rabat erstattes af eksprespris for lette erhvervskøretøjer I det nye år vil lette erhvervskøretøjer automatisk få turen til eksprespris, hvis der betales med bizz eller nummerplade i ekspresbanerne. Det betyder, at grøn rabat afskaffes, og man skal derfor ikke længere søge om grøn rabat for at få en besparelse. Ekspresprisen i en almindelig personbil med bizz eller nummerplade bliver 205 kr. i 2026. Grøn rabat vil fortsat være gældende for alle tunge erhvervskøretøjer. For at opnå grøn rabat kræver det, at ens køretøj opfylder betingelserne. Find alle priser og læs mere om betingelser for Grøn rabat på St
Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn genåbner kørespor mod Sverige27.11.2025 08:32:33 CET | Pressemeddelelse
Den midlertidige lukning af køresporene på Øresundsmotorvejen ved Københavns Lufthavn og lukning af frakørsel <16> Lufthavn Ø/Kastrup er slut. Motorvejen og frakørslen genåbner lørdag morgen den 29. november.
Fremgang i trafikken bidrager til opjustering af resultat26.11.2025 14:29:03 CET | Pressemeddelelse
Flere trafikanter end ventet har i årets første ni måneder kørt over Storebæltsbroen og Øresundsbron. Samtidig er omkostningsniveauet lavere end forventet. Derfor opjusteres forventninger til årets resultat.
Sund & Bælt inviterer til borgermøde om kystsikring af kritisk infrastruktur20.11.2025 09:00:07 CET | Pressemeddelelse
Risikoen for oversvømmelser i København som følge af stormflod er stigende. Klimaforandringerne betyder stigende vandstande, og det er nødvendigt at beskytte vores kritiske infrastruktur mod stormflod. Derfor inviterer Sund & Bælt nu til borgermøde om en miljøkonsekvensvurdering af Lufthavnsdiget.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum

