'Streaming i Danmark': Danskerne vælger de fælles seeroplevelser til
Efterhånden som danskerne har fået flere skærme og streamingtjenester i hjemmene, er seeradfærden blevet mere individualiseret. Tilbage i 1992 foregik over halvdelen af al sening i selskab med andre, mens det i dag er mindre end en tredjedel. Det er dog ikke ensbetydende med, at fællesskabet foran skærmen ikke længere har betydning for danskerne.
Streamingrapportens vigtigste pointer
- Samseningen er faldet markant. I 1992 foregik over halvdelen af al seningen i selskab med andre, mens det i dag er mindre end en tredjedel. Danskerne giver dog udtryk for, at de i høj grad værdsætter den fælles seeroplevelse, og sening i selskab med andre opfattes som kvalitetstid
- For dronningens sidste nytårstale udgør samseningen 64 procent af al sening på tværs af DR og TV 2, mens samseningen for sidste års TV 2-julekalender, ’Valdes jul’, var 60 procent. Weekendunderholdningen ligger også typisk højt på samsening - ’X Factor’ lander på 58 procent samsening, mens ’Den store bagedyst’ og ’Forræder – Ukendt grund’ har henholdsvis 58 procent og 62 procent samsening
- Der er stor variation i andelen af samsening på de forskellige streamingtjenester. TV 2 Play står for det største minutforbrug på samsening. Her udgør samsening 37 procent af seningen svarende til fem daglige minutter per dansker. Omvendt er samseningen lav på det sociale medie YouTube, hvor kun 9 procent af det totale forbrug foregår i selskab med andre
- På baggrund af data fra Nielsen Seerundersøgelsen ved vi, at samseningen fortsat er faldende, og at danskerne ofte streamer indhold hver for sig. Det handler ofte om bekvemmelighed, altså at det er blevet nemt at sætte sig for sig selv og finde indhold, der passer den enkelte lige netop nu, fortæller Sofie Bruun, Head of Market and Audience Insight hos TV 2.
Når samseningen falder, kan man tænke, at seerne er blevet ligeglade med fællesskabet og udelukkende streamer det, de selv vil se. Det er dog ikke tilfældet. I undersøgelser foretaget for TV 2 giver danskerne nemlig udtryk for, at de i høj grad værdsætter den fælles seeroplevelse, samseningen, og at det er noget, mange af dem længes efter, når husstanden er splittet foran hver sin skærm.
For dronningens sidste nytårstale udgør samseningen 64 procent af al sening på tværs af DR og TV 2, mens samseningen for sidste års TV 2-julekalender, ’Valdes jul’, var 60 procent. Weekendunderholdningen ligger også typisk højt på samsening, og forbruget af ’X Factor’ består fx af 58 procent samsening, mens forbruget af de to aktuelle underholdningsprogrammer, ’Den store bagedyst’ og ’Forræder – Ukendt grund’ har henholdsvis 58 procent og 62 procent samsening.
Flest samseningsminutter på TV 2 Play
Der er tydelige mønstre i, hvor danskerne søger hen, når deres streamingadfærd er med samsening for øje. Der er nemlig stor variation i andelen af samsening på de forskellige streamingtjenester. TV 2 Play, der er markedets største tjeneste med 14 daglige minutter per dansker, står for det største minutforbrug på samsening. Her udgør samsening 37 procent af seningen svarende til fem daglige minutter per dansker. Disney+, der står for fem daglige minutter i markedet, er med i den høje ende på samseningsbarometeret, idet hele 39 procent af forbruget på tjenesten foregår i selskab med andre. Her udgør samsening med børn en væsentlig del af forbruget. Omvendt er samseningen lav på det sociale medie YouTube, hvor kun 9 procent af det totale forbrug foregår i selskab med andre.
Se tallene og læs mere i rapporten 'Streaming i Danmark' her.
Nøgleord
Kontakter
TV 2 KommunikationTV 2 Danmark
Tlf:65218000presse@tv2.dkBilleder
TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.
Følg pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra TV 2 Danmark
TV 2 News rydder fladen for Trumps indsættelse som præsident15.1.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
TV 2 News er med hele vejen, når Donald Trump officielt bliver taget i ed som USA's 47. præsident. Cecilie Beck og Poul-Erik Skammelsen er værter på den store transmission 'Magtskifte i USA: Trump i Det Hvide Hus', mens Lotte Mejlhede og Miriam Zesler er på plads i Washington D.C. mandag 20. januar.
Stor debat i Nuuk og København: Toppolitikere samles til samtale om Grønlands fremtid på TV 215.1.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Partiledere, regeringstop og fremtrædende stemmer i den offentlige debat i både Grønland og Danmark bliver inviteret, når Cecilie Beck og Jesper Steinmetz sammen med KNR og TV 2 inviterer til stor debat på tværs af Nuuk og København.
'Streaming i Danmark': Tre tendenser, der tegner streamingmarkedet i 202410.1.2025 12:02:16 CET | Pressemeddelelse
I denne Streaming i Danmark-rapport kan du læse om tre af de vigtigste forbrugstendenser på det danske streamingmarked i 2024 med afsæt i data fra Nielsen Seerundersøgelsen.
Spektakulært realityformat får premiere på TV 2 Play8.1.2025 09:30:00 CET | Pressemeddelelse
I TV 2s nye realitysatsning 'Spillet' dyster 12 kendte danskere i et socialt spil om penge, magt og relationer. 'Spillet' har premiere onsdag 22. januar på TV 2 Play og TV 2 Echo.
Ny serie om Superliga-fans tegner et rørende danmarksportræt7.1.2025 13:25:59 CET | Pressemeddelelse
Reportageserien 'Mere end en klub' følger livet hos 12 dedikerede fans fra alle Superliga-klubber. Et danmarksportræt og en fortælling, som rækker langt ud over spillet på banen. Der er premiere på TV 2 Play og TV 2 onsdag 15. januar.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum