Hver fjerde dansker ønsker et opgør med slagtilbud
1 ud af 4 danske forbrugere ønsker, at butikkerne stopper med at tilbyde ”3 for 2’s pris”, så de ikke bliver lokket til at købe mere, end de har brug for.

I 2023 blev der omsat for svimlende knap fire milliarder kroner i forbindelse med Black Friday og Black Week i Danmark. Og hver fjerde butik forventer ifølge tal fra Dansk Erhverv, at salget bliver mindst 25 procent større, mens 55 procent forventer, at det bliver det samme. Samtidig ønsker mange forbrugere færre fristende tilbud, der bidrager til overforbrug og øget miljøbelastning.
26 pct. af danskerne mener således, at butikkerne burde stoppe med at tilbyde ”3 for 2’s pris”, så de ikke køber mere, end de har brug for. Det viser en undersøgelse foretaget af Opinion for Svanemærket, hvor danske forbrugere er blevet spurgt om, hvad virksomhederne bør gøre for at gøre det nemmere for den enkelte at træffe mere miljøvenlige valg.
"Tilbud som "3 for 2" og andre vilde Black Week- og Black Friday-tilbud kan være fristende, men de kan hurtigt føre til overforbrug. For at fremskynde den grønne omstilling bør detailhandlen i højere grad tage forbrugernes ønske alvorligt og være med til at facilitere gode miljøvalg fremfor øget forbrug", siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.
Black Friday bliver til Green Friday
At flere og flere danskere ønsker at gøre op med overforbrug, ses også ved Green Friday-bevægelsen og det stadigt stigende antal aktiviteter, der præsenteres som alternativer til Blacks Fridays forbrugsfest. Eksempelvis afholdes der flere steder rundt om i landet byttemarkeder og andre arrangementer med fokus på genbrug fremfor tilbudsjagt.
En af de foreninger, der holder ”Drop Black Friday-arrangementer” er Danmarks Naturfredningsforening, der med sin nye børnesatsning ”VILD” inviterer børnefamilier til mørkevandring og hygge i naturen i stedet for shopping og travlhed.
"I Danmark har vi et kæmpe ressourceforbrug, der virkelig tærer på kloden, så der er i dén grad brug for, at vi redefinerer forestillingerne om det gode liv. Vi skal gøre op med den individualiserede forbrugskultur, der blandt andet afspejles i en konstant jagt på de nyeste sko, kjoler og gadgets. I stedet skal vi i højere grad fokusere på meningsfulde fællesskaber, ro og mental trivsel – og her kan naturen noget helt særligt. Det vil vi gerne demonstrere med mørkevandringer for hele familien på fredag", siger Mette Ranfelt, miljøpolitisk chefrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening.
Og der er god grund til at sætte fokus på overforbruget. Eksempelvis kræver det omkring 1.400 liter vand at producere én enkelt t-shirt, ligesom der i gennemsnit bliver udledt 15 kg CO2 ved produktionen af 1 kg tekstil. Så det koster altså ikke kun på bankkontoen, men i høj grad også på miljø- og klimakontoen, når man svinger dankortet på Black Friday.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen “Nordic consumer sustainability index” er gennemført af Opinion på vegne af Svanemærket, Nordisk Miljømærkning. Der er i alt adspurgt 4.516 nordiske forbrugere, herunder 1.007 danskere i alderen 16+ i perioden 15. marts – 15. april 2024. Læs mere her: https://www.svanemaerket.dk/forbrugeranalyse-2024
Kontakter
Lisa Olufson KlæsøeMiljømærkning Danmark
Tlf:27 12 93 69lio@ecolabel.dkBilleder




Links
Om Miljømærkning Danmark
Miljømærkning Danmark har ansvaret for Svanemærket og EU Ecolabel i Danmark og fungerer som uafhængig kontrolinstans i forhold til de officielle miljømærker. Miljømærkning Danmark er en selvstændig enhed hos Dansk Standard.
Svanemærket
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Svanemærket er holistisk og ser på alle relevante miljøparametre i hele produktets livscyklus. På den måde fremmer Svanemærket cirkulær økonomi, effektiv brug af ressourcer og biodiversitet – og reducerer klimabelastningen og brugen af skadelige kemikalier. Læs mere på www.svanemaerket.dk.
EU Ecolabel
EU Ecolabel (EU-Blomsten) er EU’s officielle miljømærke. EU Ecolabel blev etableret i 1992 af EU-Kommissionen for at bidrage til mere bæredygtig produktion og forbrug. Læs mere på www.eublomsten.dk.
Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Danske supermarkeder er europamestre i miljømærkede produkter9.10.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmark er det land, hvor det er nemmest at træffe de gode valg som miljøbevidst forbruger – det viser en ny mystery shopping-undersøgelse af miljømærkernes udbredelse på udvalgte produktområder i 13 europæiske lande. Den slår samtidig fast, at det ikke er dyrere at købe de miljømærkede produkter.
Mindre madspild i svanemærkede kantiner29.9.2025 06:21:00 CEST | Pressemeddelelse
Den internationale madspildsdag den 29. september skal minde os om vigtigheden af at mindske madspild. Svanemærkede kantiner har i perioden 2023–2025 i gennemsnit reduceret deres madspild med 11 %. Det viser en ny analyse. Reduktionen svarer til en besparelse på 0,11 kg CO₂e pr. frokostportion.
Stor stigning i antal svanemærkede kantiner24.9.2025 08:36:01 CEST | Pressemeddelelse
På halvandet år har over 30 kantiner opnået en certificering med Svanemærket, og der er nu i alt mere end 80 svanemærkede kantiner, hospitalskøkkener og andre spisesteder rundt om i landet.
Klimaforandringerne skubber til danskernes handlekraft17.9.2025 06:25:00 CEST | Pressemeddelelse
I en tid hvor naturen er under pres, og klimaforandringerne sætter større og større aftryk i vores hverdag, går mere end 8 ud af 10 danskere op i, hvad de personligt kan gøre for at beskytte miljøet. Det viser en undersøgelse fra Opinion.
Klimafolkemødet opnår Svanemærket som første event i Danmark17.8.2025 12:00:52 CEST | Pressemeddelelse
Når Klimafolkemødet 2025 byder 40.000 deltagere velkommen senere på måneden er det med titel som Danmarks første event, der er Svanemærket. Dermed cementerer Klimafolkemødet, at der også i selve afviklingen af arrangementet er fokus på klimaet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum