Hver fjerde dansker ønsker et opgør med slagtilbud
1 ud af 4 danske forbrugere ønsker, at butikkerne stopper med at tilbyde ”3 for 2’s pris”, så de ikke bliver lokket til at købe mere, end de har brug for.
I 2023 blev der omsat for svimlende knap fire milliarder kroner i forbindelse med Black Friday og Black Week i Danmark. Og hver fjerde butik forventer ifølge tal fra Dansk Erhverv, at salget bliver mindst 25 procent større, mens 55 procent forventer, at det bliver det samme. Samtidig ønsker mange forbrugere færre fristende tilbud, der bidrager til overforbrug og øget miljøbelastning.
26 pct. af danskerne mener således, at butikkerne burde stoppe med at tilbyde ”3 for 2’s pris”, så de ikke køber mere, end de har brug for. Det viser en undersøgelse foretaget af Opinion for Svanemærket, hvor danske forbrugere er blevet spurgt om, hvad virksomhederne bør gøre for at gøre det nemmere for den enkelte at træffe mere miljøvenlige valg.
"Tilbud som "3 for 2" og andre vilde Black Week- og Black Friday-tilbud kan være fristende, men de kan hurtigt føre til overforbrug. For at fremskynde den grønne omstilling bør detailhandlen i højere grad tage forbrugernes ønske alvorligt og være med til at facilitere gode miljøvalg fremfor øget forbrug", siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.
Black Friday bliver til Green Friday
At flere og flere danskere ønsker at gøre op med overforbrug, ses også ved Green Friday-bevægelsen og det stadigt stigende antal aktiviteter, der præsenteres som alternativer til Blacks Fridays forbrugsfest. Eksempelvis afholdes der flere steder rundt om i landet byttemarkeder og andre arrangementer med fokus på genbrug fremfor tilbudsjagt.
En af de foreninger, der holder ”Drop Black Friday-arrangementer” er Danmarks Naturfredningsforening, der med sin nye børnesatsning ”VILD” inviterer børnefamilier til mørkevandring og hygge i naturen i stedet for shopping og travlhed.
"I Danmark har vi et kæmpe ressourceforbrug, der virkelig tærer på kloden, så der er i dén grad brug for, at vi redefinerer forestillingerne om det gode liv. Vi skal gøre op med den individualiserede forbrugskultur, der blandt andet afspejles i en konstant jagt på de nyeste sko, kjoler og gadgets. I stedet skal vi i højere grad fokusere på meningsfulde fællesskaber, ro og mental trivsel – og her kan naturen noget helt særligt. Det vil vi gerne demonstrere med mørkevandringer for hele familien på fredag", siger Mette Ranfelt, miljøpolitisk chefrådgiver i Danmarks Naturfredningsforening.
Og der er god grund til at sætte fokus på overforbruget. Eksempelvis kræver det omkring 1.400 liter vand at producere én enkelt t-shirt, ligesom der i gennemsnit bliver udledt 15 kg CO2 ved produktionen af 1 kg tekstil. Så det koster altså ikke kun på bankkontoen, men i høj grad også på miljø- og klimakontoen, når man svinger dankortet på Black Friday.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen “Nordic consumer sustainability index” er gennemført af Opinion på vegne af Svanemærket, Nordisk Miljømærkning. Der er i alt adspurgt 4.516 nordiske forbrugere, herunder 1.007 danskere i alderen 16+ i perioden 15. marts – 15. april 2024. Læs mere her: https://www.svanemaerket.dk/forbrugeranalyse-2024
Kontakter
Lisa Olufson KlæsøeMiljømærkning Danmark
Tlf:27 12 93 69lio@ecolabel.dkBilleder
Links
Om Miljømærkning Danmark
Miljømærkning Danmark har ansvaret for Svanemærket og EU Ecolabel i Danmark og fungerer som uafhængig kontrolinstans i forhold til de officielle miljømærker. Miljømærkning Danmark er en selvstændig enhed hos Dansk Standard.
Svanemærket
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Svanemærket er holistisk og ser på alle relevante miljøparametre i hele produktets livscyklus. På den måde fremmer Svanemærket cirkulær økonomi, effektiv brug af ressourcer og biodiversitet – og reducerer klimabelastningen og brugen af skadelige kemikalier. Læs mere på www.svanemaerket.dk.
EU Ecolabel
EU Ecolabel (EU-Blomsten) er EU’s officielle miljømærke. EU Ecolabel blev etableret i 1992 af EU-Kommissionen for at bidrage til mere bæredygtig produktion og forbrug. Læs mere på www.eublomsten.dk.
Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Fremover skal også events kunne svanemærkes23.1.2025 06:25:00 CET | Pressemeddelelse
Hver gang der bliver afviklet en festival, et seminar, en messe eller et sportsstævne, bliver der sat et aftryk på miljø og klima. Derfor skal man i fremtiden som noget helt nyt kunne certificere events med Svanemærket – og branchen kan netop nu kommentere på Svanemærkets forslag til krav.
Svanemærket strammer kravene til rengøringsservice og vinduespolering14.1.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Svanemærket hæver nu den grønne barre for rengøringsservice og vinduespolering yderligere. Det betyder skærpede krav på en række områder, bl.a. ift. rengøringsmidler, brændstofforbrug samt krav til vandforbrug ved vinduespolering.
Næsten halvdelen af danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu28.12.2024 06:20:00 CET | Pressemeddelelse
Miljø, klima og uønsket kemi spiller generelt en vigtig rolle for danskerne, når de handler. Og det gør det faktisk også for rigtig mange af de danskere, der handler på Temu. Det viser en ny undersøgelse.
Sådan gør du julen lidt grønnere – uden at gøre op med traditioner og hygge12.12.2024 06:20:00 CET | Pressemeddelelse
Genbrugsgaver under det økologiske juletræ, stofrester eller avispapir som gaveindpakning og LED-lys eller svanemærkede lys fremfor almindelige paraffinlys. Det er blot nogle af de små ændringer i julevanerne, der kan gøre din jul lidt mere miljøvenlig uden at gå på kompromis med traditioner og julehygge.
Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter10.12.2024 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum