Ønskeskyen i Temu-timeout: “Bitterheden ved dårlig kvalitet forbliver længe efter, at glæden ved den lave pris er glemt”
Forud for årets travleste sæson har Ønskeskyen truffet en vigtig beslutning om at sætte Temu på kommerciel timeout indtil videre. Det sker, indtil der er klarhed fra officielt hold, om hvorvidt den kinesiske gigant opfylder og overholder gældende EU-krav, men også for at opfylde Ønskeskyens eget juleønske om at sætte mere fokus på fair konkurrence, kvalitet og transparens - af hensyn til både forbrugere og virksomheder. Og den beslutning vækker applaus hos Dansk Erhverv.
Ønskeskyen, der med knapt 8,8mio. brugere globalt er førende inden for Social Shopping og ønskelister, har truffet en vigtig beslutning om at sætte kommercielle forhold med kinesiske Temu på pause indtil videre. Det sker, indtil der er klarhed fra officielt hold, om hvorvidt den kinesiske gigant opfylder og overholder samme krav, som er gældende for alle andre virksomheder i EU, da man gerne vil beskytte både forbrugere og virksomheder i tiden op til Black Friday og jul, der er de e-handlendes travleste sæson:
“Vi ønsker fortsat at tilbyde vores brugere muligheden for at ønske sig alle de produkter, de vil på Ønskeskyen, og fjerner selv sagt ikke noget fra nogens ønskelister. Dét sagt, mener vi, at vi som dansk virksomhed bør udvise hensyn til, om virksomheder på vores platform følger EU-lovgivning ligesom alle andre og er transparente i deres markedsførings- og produktforhold i øvrigt. Det er for os en bogstaveligt talt enestående beslutning, og vi er så vidt vides også de første til at gøre det, men for at træde forsigtigt fjerner vi derfor nu alle Temu-produkter fra vores inspirationsunivers. Samtidigt orienterer vi vores partnere om, at vi under vores timeout takker nej til markedsføringskroner og anden økonomisk gevinst fra Temu”, lyder det fra Ønskeskyens CEO Casper Ravn-Sørensen, der understreger, at det hverken er pres fra andre danske e-commerce aktører eller medier, der har gjort udfaldet, men pointerer:
“Vi har på det seneste observeret en del klager over produktkvaliteten hos Temu, og det vil vi i mellemtiden også forholde os til, da jeg nemlig selv abonnerer på det gamle mundheld om, at ‘bitterheden ved dårlig kvalitet forbliver længe efter, at glæden ved den lave pris er glemt’. Fra brugerens side vil det dog stadig være muligt at ønske sig Temu-produkter, da vi hverken kan eller vil blande os i, hvad vores brugere ønsker. Så hvis der er Temu-produkter på ønskelisterne, er det brugernes eget valg men altså ikke noget, vi ønsker at tage betaling for eller på anden måde lukrere på”, lyder det fra CEOen i Ønskeskyen, der i dag er en af verdens mest populære apps inden for Social Shopping og ønskelister, og som i Danmark alene har ca. 3mio. registrerede brugere og bliver dermed brugt af 1 ud af 2 danskere til bl.a. jul, fødselsdage og andre mærkedage.
Dansk Erhverv: En god og fornuftig beslutning
Hos brancheorganisationen Dansk Erhverv, der længe har råbt vagt i gevær over Temus indtog og metoder på det danske marked, vækker Ønskeskyens beslutning glæde. En nylig analyse fra Dansk Erhverv har nemlig vist, at andelen af danskere, der handler hos Temu, er vokset fra 32 procent i maj til 39 procent i september 2024, lyder det:
“Jeg synes det er glædeligt at aktører som Ønskeskyen begynder at tage stilling til egen ageren og positionering, i forhold til den vanskelige situation dansk E-handel og dansk detailhandel står i lige for øjeblikket. Med en aktør som Temu, der på rekordtid er rykket ind som en af danskernes foretrukne webshops, og åbenlyst har fordele danske og europæiske virksomheder ikke har med hensyn til hele kostbasen, og ikke er underlagt samme lovgivning som andre europæiske virksomheder er, og i de tilfælde hvor de er, ikke overholder den, hilser vi alle typer af initiativer som dette velkomment”, lyder det fra Niels Ralund, e-handels direktør i Dansk Erhverv.
-END-
Kontakt · For yderligere information, bedes kontakt henstillet på presse@onskeskyen.dk eller telefon 3135 6352 samt nra@danskerhverv.dk eller telefon 2146 8950.
Om Ønskeskyen · Efter grundlæggelsen i 2015 af det danske postvæsen PostNord, er Ønskeskyen i dag et uafhængigt og privatejet tech-selskab, der er betroet af millioner af brugere verden over på tværs af alle generationer til opfylde hundredtusindvis af ønsker hver eneste dag og i alt flere end 12 millioner ønskelister til dato. Med næsten 1 ud af 2 danskere som brugere er Ønskeskyen ikke blot markedsleder og kategori-ejer i Danmark, men et Social Shopping fænomen, der spreder sig hastigt over hele verden med en enkelt mission:"fixing gifting". Læs mere på https://www.onskeskyen.dk
Om Ønskeskyen
Efter det blev grundlagt i 2015 af det danske postvæsen PostNord, er Ønskeskyen i dag et uafhængigt og privatejet tech-selskab, der er betroet af millioner af brugere verden over på tværs af alle generationer til opfylde hundredtusindvis af ønsker hver eneste dag og i alt flere end 12 millioner ønskelister til dato. Med næsten 1 ud af 2 danskere som brugere er Ønskeskyen ikke blot markedsleder og kategori-ejer i Danmark, men et Social Shopping fænomen, der spreder sig hastigt over hele verden med en missionen:"fixing gifting".
Følg pressemeddelelser fra Ønskeskyen Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Ønskeskyen Danmark
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum