Kampagne sætter fokus på ubehageligt og ulovligt indhold på nettet
Københavns Kommunes tryghedsundersøgelse fra i år viser, at en stor del af de unge københavnere mellem 15 og 25 år støder på ubehageligt og ulovligt indhold på sociale medier. Københavns Kommune er nu gået sammen med Københavns Politi, SSP og Red Barnet om en kampagne, som skal styrke børn og unge til bedre at kunne håndtere udfordringen med ubehageligt indhold online.

”De sociale medier skal være et trygt sted. Alt for mange unge mennesker støder på uønsket indhold på sociale medier. Og de er ofte i tvivl om, hvordan de skal handle på den utrygge oplevelse. Derfor igangsætter vi nu en kampagne, som skal give de unge konkrete handlemuligheder. Samtidig håber vi, at kampagnen vil bidrage til, at både unge, forældre og fagpersoner får talt om, hvad man kan gøre, hvis man ser ubehageligt indhold,” siger overborgmester i København, Lars Weiss.
Kampagnen har titlen ’Bare jeg ikke havde set det” og har de 15-25-årige som målgruppe. Kampagnen består primært af materiale til de unge, men der vil også være råd til både forældre og fagpersoner leveret af eksperter fra Red Barnet og fra Politiets Online Patrulje. I tillæg til kommunikationskampagnen vil Københavns Kommune udvikle et workshopforløb til de ældste klasser i de københavnske folkeskoler. På den måde vil man forsøge at nå et bredt udsnit af de unge.
”Ligesom at borgerne trygt skal kunne gå på gaderne, skal alle også kunne føle sig trygge, når de færdes digitalt. Så når Københavns Kommunes trygundersøgelse viser, at en stor del af de unge borgere oplever utryghed i deres digitale liv, tager vi det meget alvorligt. Det digitale liv er på mange måder lige så virkeligt, som dét der foregår væk fra skærmen, og vi håber derfor også på, at kampagnen vil føre til en større bevidsthed blandt de unge om, at vi som politi meget gerne vil høre fra dem, når de oplever noget ubehageligt online”, siger Politidirektør i Københavns Politi Anne Tønnes
En repræsentativ undersøgelse fra Red Barnet viste i september 2024, at 69 pct. af børn og unge fra ni til 17 år har oplevet mindst én digital krænkelse eller anden ubehagelig oplevelse online inden for det seneste år. Undersøgelsen viste også, at selvom de digitale krænkelser påvirker børn og unge negativt, har de svært ved at række ud efter hjælp.
”Som samfund har vi på det digitale område i alt for høj grad ladet vores børn og unge stå alene med nogle dybt alvorlige udfordringer for deres tryghed, sikkerhed og rettigheder. Det skal vi ændre. Derfor er vi glade for, at Københavns Kommune nu har taget initiativ til denne kampagne for bedre at klæde børn og unge på til at søge hjælp og til at håndtere ubehagelige oplevelser online,”, siger generalsekretær i Red Barnet, Johanne Schmidt Nielsen.
Kommunikationskampagnen kører fra uge 47 og tre uger frem. Workshopforløbet fra Københavns Kommune udbydes fra januar-juni 2025 til folkeskoleklasser på 6.-8 trin.
FAKTA
- Kampagnen kører i tre uger. Den lanceres med et website barejegikke.kk.dk, på sociale medier, samt plakater + bogmærker på københavnske folkeskoler og på bystandere i Københavns byrum fra onsdag den 20. november i uge 47. Kampagnen optræder desuden på GoCard og som busspot i de københavnske busser i uge 48.
- Kampagnen er udarbejdet af Københavns Kommune sammen med Københavns Politi, SSP og Red Barnet. Kampagnen henvender sig primært til unge mellem 15-25 år. Kampagnen vil desuden have råd til forældre og fagpersoner. Politiets Online Patrulje giver råd til både unge, og forældre, og Red Barnet giver råd til unge og fagpersoner.
- I tillæg til kommunikationskampagnen vil Københavns Kommune udvikle et workshopforløb, som vil blive udbudt til 6.-8. klassetrin på københavnske folkeskoler. Det udvikles og udføres i 1. halvår 2025.
- Kommunikationskampagne
- Kampagnens formål er at sætte fokus på det uønskede, ubehagelige og ofte ulovlige indhold, som unge bliver eksponeret for på nettet. Kampagnen skal skabe refleksion hos unge københavnere og hjælpe dem med at definere, hvornår noget er ubehageligt, og hvornår indholdet er ulovligt.
- Workshopforløb
- Workshopforløbet udbydes i samarbejde med Bæredygtig Generation (Børne-og ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune) fra januar-juni 2025 til folkeskoleklasser på 6.-8 trin. Forløbet kan tilbydes til i alt 60-70 klasser. Workshopforløbet bliver udformet med afsæt i det endelige kampagnekoncept
Øvrige indsatsområder: For at forebygge digitale krænkelser og kriminalitet tilbyder Københavns Politi undervisningsforløbet Den Sikre Side. Forløbet er udviklet i samarbejde med Trygfonden og henvender sig til 2. og 7. klasse. Undervisningen til 2. klasse fokuserer på god adfærd på nettet, selvbeskyttelse og fælles ansvar. Undervisningen til 7. klasse fokuserer på passwords, billeddeling, online interaktioner og lovgivning. Interesserede skoler kan kontakte Københavns Politis Forebyggelsesafdeling på kbh-lpe-forebygsekr@politi.dk.
Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Børneeventyr og fortællinger om byen skal give københavnerne viden om vigtig plan20.5.2025 14:13:44 CEST | Pressemeddelelse
Københavns Kommune sætter med en ny kampagne i hele byen fokus på byens udvikling.
Ny aftale skal styrke idræt og fysisk aktivitet i København19.5.2025 13:18:04 CEST | Pressemeddelelse
Københavns Kommune har indgået en ny samarbejdsaftale med Danmarks Idrætsforbund og DGI. Sammen vil de skabe endnu bedre betingelser for bevægelse, idræt og fysisk aktivitet i København.
Klar, parat, cykelstart: Her er festivalprogrammet for Copenhagen Sprint13.5.2025 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Når de første cykeldæk ruller i gang den 21. og 22. juni 2025, er det ikke kun rytterne, der har noget at se frem til ved målstregen i København. I målområdet ved Statens Museum for Kunst (SMK) venter cykelfest og festival spækket med musik, underholdning og aktiviteter for hele familien.
En samlet Borgerrepræsentation indgår aftale om ny organisering af Københavns Kommune7.5.2025 11:01:28 CEST | Pressemeddelelse
Samtlige partier og løsgængere på Københavns Rådhus er blevet enige om en række ændringer af ressortopdelingen i Københavns Kommune. Aftalen sikrer blandt andet én samlet indgang til Københavns Kommune, så kommunen bliver lettere at gå til for københavnerne.
Ny undersøgelse: Fortsat høj trivsel og stor motivation blandt medarbejderne i Københavns Kommune6.5.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Den generelle trivsel og motivation for medarbejdere i Københavns Kommune scorer 5,7 ud af 7 mulige point, som er på niveau med tidligere år. Det viser en ny trivselsundersøgelse, som overordnet vidner om en høj trivsel og stor motivation blandt medarbejderne. Samtidig peger undersøgelsen på nogle vigtige områder, hvor der er behov for opmærksomhed og handling.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum