Afvist af Højesteret. Dom om eksklusive aftaler i forbindelse med kontanthåndtering ligger fast
En mangeårig sag om konkurrenceforvridning i markedet for kontanthåndtering er nu afsluttet. Nokas vinder sagen og ser frem til opgørelsen af skadens omfang, der anslås til 175 millioner kr.
Der er stor tilfredshed hos Nokas, efter de modtog nyheden om, at virksomheden i en årrække har arbejdet under vilkår, der har været i strid med konkurrenceloven. Sagen drejer sig om konkurrenten Loomis, der ifølge Sø- og Handelsretten handlede i strid med konkurrencereglerne gennem langvarige eksklusivaftaler, og nu ligger dommen for overtrædelsen af regler om klausuler helt fast.
Sagen blev i første omgang afgjort af Sø- og Handelsretten i 2021 til Nokas’ fordel, men blev anket af Loomis til Østre Landsret, som stadfæstede dommen. Loomis har ønsket at få sagen for Højsteret, men dette er nu blevet afvist og dermed er dommen fra Østre Landsret endelig. Dermed kan Nokas se frem til at få opgjort erstatningsbeløbet, der anslås til 175 millioner kroner.
Morten Kierkegaard, adm. direktør for Nokas, er yderst tilfreds med resultatet, som for ham både er en principiel sag om god forretningsførelse, og som anerkender den markedsforvridning, der betød, at Nokas i en lang periode måtte drive virksomhed på meget vanskelige vilkår.
”Jeg er meget glad for, at denne sag er afsluttet. Helt principielt handler det jo om god forretningsskik, at vi kan have tillid til, at virksomheder bliver drevet i overensstemmelse med lovgivningen. For Nokas betyder det også, at vi har fået en retmæssig afgørelse af, at der blev indgået eksklusivaftaler i strid med konkurrencelovens regler, som har haft en enorm effekt på Nokas. Det medførte store økonomiske tab, og selv om markedet endnu ikke er normaliseret, er det tydeligt, at vi i dag har en markedsstruktur med en sund konkurrence,” siger Morten Kierkegaard, der nu ser frem til at få opgjort det endelige erstatningsbeløb.
Nokas afventer nu det videre forløb i Sø- og Handelsretten, der skal behandle udmålingen af erstatningen.
Sagen kort: Sagen vedrører erstatning for den skade, som Loomis påførte Nokas i forbindelse med salget af BKS til Loomis i august 2016, hvor der blev indgået langvarige eksklusivaftaler, der reelt afskar Nokas fra 2/3 af det samlede marked i mere end tre år. Nokas klagede til de danske konkurrencemyndigheder, der fandt, at Loomis havde overtrådt konkurrencereglerne. I 2018 anlagde Nokas erstatningssag imod Loomis. Sø- og Handelsretten traf delafgørelse i sagen i 2021, og gav Nokas medhold i, at BKS/Loomis havde overtrådt konkurrencereglerne. Østre landsret har erklæret sig enig i den vurdering, og Sø- og Handelsretten skal nu afgøre erstatningskravet til Nokas.
Selv om afgørelsen i denne sag er faldet, fortsætter endnu en verserende sag, der omhandler erstatning for den skade, som Bankernes Kontantservice, BKS, påførte Nokas i perioden 2014-2016 ved at dumpe priserne på detailmarkedet. BKS blev i 2016 opkøbt af Loomis og er i dag Loomis Teknik. Denne sag indbringes nu for Højesteret.
Nøgleord
Kontakter
Hanne Luke
Tlf:+45 2014 0518Om Nokas
Nokas udfører en væsentlig samfundsmæssig opgave ved at opretholde en sikker infrastruktur for kontante betalinger. Nokas leverer og afhenter kontanter til og fra butikker og sørger for, at pengene transporteres og opbevares sikkert. Virksomheden servicerer også en lang række pengeinstitutter, døgnboksautomater og hæveautomater, herunder det landsdækkende KONTANTEN-koncept, og de har senest købt 177 pengeautomater af Danske Bank.
Følg pressemeddelelser fra Nokas
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.