Medierådet for Børn og Unge

Børn skal ikke bruge kunstig intelligens, mener flertal af forældre

Del

Over halvdelen af danske forældre til 5-16-årige mener ikke, at kunstig intelligens bør bruges af børn, viser Medierådets nye undersøgelse.

Medierådets nye undersøgelse afdækker forældres holdninger om kunstig intelligens samt deres forståelse af deres børns AI-relaterede vaner.
Medierådets nye undersøgelse afdækker forældres holdninger om kunstig intelligens samt deres forståelse af deres børns AI-relaterede vaner. Foto: Colourbox

Kunstig intelligens fylder mere og mere for både børn og voksne. Generativ AI bruges til arbejde og skole, mens særligt børn og unge interagerer med chatrobotter som Snapchats MyAI.

Men hvor meget ved forældre egentlig om kunstig intelligens? Og er de trygge ved, at deres børn bruger platforme og tjenester baseret på AI?

En ny undersøgelse fra Medierådet viser, at 51 % af danske forældre til 5-16-årige mener, at børn ikke bør bruge kunstig intelligens.

Undersøgelsen afdækker forældres kendskab til og holdninger om kunstig intelligens samt deres forståelse af deres børns AI-relaterede vaner. Datagrundlaget består af 1.014 besvarelser fra forældre til børn i alderen 5-16 år.

Splittelse blandt forældre

Kunstig intelligens og dens rolle både nu og i fremtiden vækker splittelse blandt de adspurgte forældre. 74 % mener, at kunstig intelligens bliver en vigtig del af fremtiden, men samtidig oplever næsten halvdelen, at kunstig intelligens gør dem utrygge.

Som i mange andre aspekter inden for digital dannelse og den digitale forældrerolle er det vigtigt, at forældre forholder sig til børnenes digitale liv og indleder dialogen om potentielle udfordringer.

70 % af forældrene i undersøgelsen er i meget høj, høj eller nogen grad optagede af, hvordan deres børn bruger kunstig intelligens. Men samtidig taler over halvdelen kun sjældent eller aldrig med deres børn om kunstig intelligens.

”Jeg kan godt forstå, at forældre er splittede omkring deres børns brug af kunstig intelligens. På samme måde som med sociale medier er AI dumpet ned i børn og unges liv, uden at forældre og fagpersoner omkring dem er blevet taget med på råd eller har haft mulighed for at sætte sig ordentligt ind i det. Fordi det fra den ene dag til den anden pludselig var nemt tilgængeligt for børnene uden adgangskrav og reel aldersverificering. Området er nyt, og mange mangler den nødvendige information om potentielle skadevirkninger ved børns brug af kunstig intelligens,” udtaler Miriam Michaelsen, forperson for Medierådet for Børn og Unge, og fortsætter: ”I Medierådet arbejder vi ud fra et forsigtighedsprincip. Det vil sige, at vi ikke tager risici i forbindelse med børns digitale tryghed, trivsel og rettigheder. På samme måde som med sociale medier kender vi ikke konsekvenserne af børns brug af kunstig intelligens godt nok endnu. Vi ved dog, at for eksempel Snapchats MyAI ikke er sikkert for børn. Som forældre skal man være påpasselig med, om ens barn interagerer med AI-chatrobotter.”

Tal og info fra undersøgelsen:

  • 60 % af forældre til 5-16-årige har prøvet at bruge kunstig intelligens
  • 74 % tror, at kunstig intelligens bliver en vigtig del af fremtiden
  • Næsten halvdelen oplever, at kunstig intelligens gør dem utrygge
  • 51 % mener ikke, at kunstig intelligens bør bruges af børn
  • 70 % er i meget høj, høj eller nogen grad optagede af, hvordan deres børn bruger kunstig intelligens
  • Over halvdelen taler kun sjældent eller aldrig med deres børn om kunstig intelligens
  • Det er særligt forældre til børn mellem 9 og 16 år, som forventer, at deres børn bruger tjenester baseret på kunstig intelligens
  • De fleste forældre vurderer, at deres børn bruger tjenesterne baseret på kunstig intelligens til underholdning og skolearbejde
  • Ifølge forældrene er deres børns foretrukne AI-tjenester ChatGPT og Snapchats MyAI

 

Fakta om undersøgelsen:

Medierådet har undersøgt forældres kendskab til og holdninger omkring kunstig intelligens samt deres forståelse af deres børns AI-relaterede vaner. Undersøgelsen blev gennemført i 2024 af analyseinstituttet Epinion og bygger på 1.014 besvarelser fra forældre til børn i alderen 5-16 år.

Nøgleord

Kontakter

Vedhæftede filer

Links

Om Medierådet for Børn og Unge:

Medierådet arbejder med aldersmærkning af film samt på danske tv- og streamingtjenester. Medierådet vejleder også om spil og formidler viden og materialer om børn og unges brug af digitale medier.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye