Black Friday: Ny tendens tyder på mindre købelyst blandt danskerne
”Årets vildeste tilbud”, ”Køb 3 betal for 2”, ”Spar op til 70 pct.” – Black Week og Black Friday-tilbuddene vælter ind, og ser man på de seneste års udvikling, er danskernes købetrang blot vokset. Der er dog indikationer på, at danskernes indkøb ikke nødvendigvis følger med i samme hast som tidligere.

Black Friday er lige om hjørnet, og det betyder for mange den helt store shoppedag. Nyere undersøgelser peger dog på, at danskerne muligvis sætter bremsen lidt i. Således viser bl.a. en større nordisk forbrugerundersøgelse, som Opinion har lavet for Svanemærket, at en stor del af danskerne har fokus på ikke at købe ting, de ikke har brug for. Undersøgelsen viser også, at en tredjedel af danskerne inden for det sidste år har valgt at købe genbrug, låne eller leje samt reparere ting, der er gået i stykker, frem for at købe nyt, for på den måde at mindske deres egen miljøbelastning.
”Black Friday er en god anledning til at reflektere over vores forbrug, som sætter et kæmpe miljø- og klimaaftryk. Har jeg virkelig brug for et par nye sko eller en ny trøje, blot fordi der er et kanongodt tilbud? Jeg håber, at den tendens, vi ser i vores forbrugerundersøgelse, hvor halvdelen af danskerne har svaret, at de inden for det seneste år har været mere bevidste om ikke at købe ting, de ikke har brug for, også vil være til stede ved dette års Black Friday”, siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.
Samtidig svarer en fjerdedel af danskerne, at butikkerne burde stoppe med at tilbyde ”3 for 2’s pris” for ikke at tilskynde forbrugerne til at købe mere, end de har brug for. Ligesom undersøgelsen indikerer, at danskerne har øget fokus på kvalitet fremfor kvantitet, når de køber nyt.
Samme tendens viser en forbrugerundersøgelse fra konsulenthuset Boston Consulting Group (BCG), der peger på, at den gennemsnitlige danske forbruger helt generelt køber færre produkter, men i bedre kvalitet, og dermed i stigende grad vender discount og slagtilbud ryggen.
”Black Friday opmuntrer i høj grad til impulsiv købsadfærd. Det kan selvfølgelig være en god mulighed, hvis man kan finde et julegaveønske til en god pris, eller der er tilbud på noget, man alligevel står og mangler. Men hånden på hjertet, hvor meget af det, der bliver solgt til Black Friday, er reelt noget, vi ikke kan leve uden?”, slutter Rina Ronja Kari.
Tal fra undersøgelsen:
- 86 pct. af danskerne siger, at de forsøger at begrænse deres egen miljøpåvirkning mest muligt i hverdagen.
- 50 pct. har inden for det seneste år været mere bevidste om ikke at købe ting, de ikke har brug for, for at reducere deres egen miljøbelastning.
- 35. pct. har inden for det sidste år repareret ødelagte ting i stedet for at købe nye ting.
- 33 pct. af danskerne har inden for det sidste år valgt at købe genbrug, låne eller leje i stedet for at købe nyt.
- 26 pct. af danskerne mener, at butikkerne burde stoppe med at tilbyde ”3 for 2’s pris”, så man ikke køber mere, end man har brug for.
- 64 pct. mener, at virksomhederne bør fremstille produkter i bedre kvalitet, så de holder længere for at gøre det nemmere for forbrugerne at træffe mere miljøvenlige valg.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen “Nordic consumer sustainability index” er gennemført af Opinion på vegne af Svanemærket, Nordisk Miljømærkning. Der er i alt adspurgt 4.516 nordiske forbrugere, herunder 1.007 danskere i alderen 16+ i perioden 15. marts – 15. april 2024.
Nøgleord
Kontakter
Lisa Olufson KlæsøeMiljømærkning Danmark
Tlf:27 12 93 69lio@ecolabel.dkBilleder




Om Miljømærkning Danmark
Miljømærkning Danmark har ansvaret for Svanemærket og EU Ecolabel i Danmark og fungerer som uafhængig kontrolinstans i forhold til de officielle miljømærker. Miljømærkning Danmark er en selvstændig enhed hos Dansk Standard.
Svanemærket
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Svanemærket er holistisk og ser på alle relevante miljøparametre i hele produktets livscyklus. På den måde fremmer Svanemærket cirkulær økonomi, effektiv brug af ressourcer og biodiversitet – og reducerer klimabelastningen og brugen af skadelige kemikalier. Læs mere på www.svanemaerket.dk.
EU Ecolabel
EU Ecolabel (EU-Blomsten) er EU’s officielle miljømærke. EU Ecolabel blev etableret i 1992 af EU-Kommissionen for at bidrage til mere bæredygtig produktion og forbrug. Læs mere på www.eublomsten.dk.
Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Nu kan festivaler og andre events svanemærkes7.6.2025 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Snart kan du gå til koncert, konference eller sportsstævne, som er lidt grønnere. Nu kan events nemlig opnå det officielle nordiske miljømærke, Svanemærket.
Sådan holder du lidt grønnere ferie4.6.2025 06:21:30 CEST | Pressemeddelelse
Sommerferien nærmer sig, og netop vores ferier sætter et stort aftryk på miljø og klima. Faktisk udleder danskernes ferier hvert år over ni millioner tons drivhusgasser, viser en analyse fra CONCITO. Der er derfor god grund til at tage gode grønne vaner med i bagagen.
Nu strammes loven om miljømarkedsføring og grønne mærker20.5.2025 13:23:03 CEST | Pressemeddelelse
Folketinget har netop vedtaget skærpet regulering af grøn markedsføring, der bl.a. betyder, at der fra den 27. september 2026 bliver forbud mod grønne mærker, hvis der ikke er en anerkendt certificeringsordning bag. Der bliver ligeledes skruet op for kravene til generelle miljøanprisninger.
Antallet af svanemærkede daginstitutioner er steget med over 50 %22.4.2025 06:29:00 CEST | Pressemeddelelse
Det skyder op med svanemærkede daginstitutioner rundt om i landets kommuner. På halvandet år er antallet steget med over 50 %. Stigningen skyldes bl.a. et øget fokus på at opføre bygninger med et lavt energiforbrug og et godt indeklima til gavn og glæde for børn og medarbejdere.
Frygten for hudkræft er den primære årsag til, at danskerne bruger solcreme16.4.2025 06:15:00 CEST | Pressemeddelelse
7 ud af 10 danskere bruger solcreme for at minimere risikoen for hudkræft. Det viser en ny undersøgelse, som samtidig peger på, at det for unge i høj grad også handler om at forebygge rynker og pigmentforandringer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum