Black Friday: Ny tendens tyder på mindre købelyst blandt danskerne
”Årets vildeste tilbud”, ”Køb 3 betal for 2”, ”Spar op til 70 pct.” – Black Week og Black Friday-tilbuddene vælter ind, og ser man på de seneste års udvikling, er danskernes købetrang blot vokset. Der er dog indikationer på, at danskernes indkøb ikke nødvendigvis følger med i samme hast som tidligere.
Black Friday er lige om hjørnet, og det betyder for mange den helt store shoppedag. Nyere undersøgelser peger dog på, at danskerne muligvis sætter bremsen lidt i. Således viser bl.a. en større nordisk forbrugerundersøgelse, som Opinion har lavet for Svanemærket, at en stor del af danskerne har fokus på ikke at købe ting, de ikke har brug for. Undersøgelsen viser også, at en tredjedel af danskerne inden for det sidste år har valgt at købe genbrug, låne eller leje samt reparere ting, der er gået i stykker, frem for at købe nyt, for på den måde at mindske deres egen miljøbelastning.
”Black Friday er en god anledning til at reflektere over vores forbrug, som sætter et kæmpe miljø- og klimaaftryk. Har jeg virkelig brug for et par nye sko eller en ny trøje, blot fordi der er et kanongodt tilbud? Jeg håber, at den tendens, vi ser i vores forbrugerundersøgelse, hvor halvdelen af danskerne har svaret, at de inden for det seneste år har været mere bevidste om ikke at købe ting, de ikke har brug for, også vil være til stede ved dette års Black Friday”, siger Rina Ronja Kari, kommunikationschef i Miljømærkning Danmark.
Samtidig svarer en fjerdedel af danskerne, at butikkerne burde stoppe med at tilbyde ”3 for 2’s pris” for ikke at tilskynde forbrugerne til at købe mere, end de har brug for. Ligesom undersøgelsen indikerer, at danskerne har øget fokus på kvalitet fremfor kvantitet, når de køber nyt.
Samme tendens viser en forbrugerundersøgelse fra konsulenthuset Boston Consulting Group (BCG), der peger på, at den gennemsnitlige danske forbruger helt generelt køber færre produkter, men i bedre kvalitet, og dermed i stigende grad vender discount og slagtilbud ryggen.
”Black Friday opmuntrer i høj grad til impulsiv købsadfærd. Det kan selvfølgelig være en god mulighed, hvis man kan finde et julegaveønske til en god pris, eller der er tilbud på noget, man alligevel står og mangler. Men hånden på hjertet, hvor meget af det, der bliver solgt til Black Friday, er reelt noget, vi ikke kan leve uden?”, slutter Rina Ronja Kari.
Tal fra undersøgelsen:
- 86 pct. af danskerne siger, at de forsøger at begrænse deres egen miljøpåvirkning mest muligt i hverdagen.
- 50 pct. har inden for det seneste år været mere bevidste om ikke at købe ting, de ikke har brug for, for at reducere deres egen miljøbelastning.
- 35. pct. har inden for det sidste år repareret ødelagte ting i stedet for at købe nye ting.
- 33 pct. af danskerne har inden for det sidste år valgt at købe genbrug, låne eller leje i stedet for at købe nyt.
- 26 pct. af danskerne mener, at butikkerne burde stoppe med at tilbyde ”3 for 2’s pris”, så man ikke køber mere, end man har brug for.
- 64 pct. mener, at virksomhederne bør fremstille produkter i bedre kvalitet, så de holder længere for at gøre det nemmere for forbrugerne at træffe mere miljøvenlige valg.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen “Nordic consumer sustainability index” er gennemført af Opinion på vegne af Svanemærket, Nordisk Miljømærkning. Der er i alt adspurgt 4.516 nordiske forbrugere, herunder 1.007 danskere i alderen 16+ i perioden 15. marts – 15. april 2024.
Nøgleord
Kontakter
Lisa Olufson KlæsøeMiljømærkning Danmark
Tlf:27 12 93 69lio@ecolabel.dkBilleder
Om Miljømærkning Danmark
Miljømærkning Danmark har ansvaret for Svanemærket og EU Ecolabel i Danmark og fungerer som uafhængig kontrolinstans i forhold til de officielle miljømærker. Miljømærkning Danmark er en selvstændig enhed hos Dansk Standard.
Svanemærket
Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Svanemærket er holistisk og ser på alle relevante miljøparametre i hele produktets livscyklus. På den måde fremmer Svanemærket cirkulær økonomi, effektiv brug af ressourcer og biodiversitet – og reducerer klimabelastningen og brugen af skadelige kemikalier. Læs mere på www.svanemaerket.dk.
EU Ecolabel
EU Ecolabel (EU-Blomsten) er EU’s officielle miljømærke. EU Ecolabel blev etableret i 1992 af EU-Kommissionen for at bidrage til mere bæredygtig produktion og forbrug. Læs mere på www.eublomsten.dk.
Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark
Svanemærket strammer kravene til kosmetik og plejeprodukter10.12.2024 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
Mange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke, når de vælger plejeprodukter. Og hele 35 % af danskerne ønsker flere miljømærkede plejeprodukter. Nu strammer Svanemærket kravene, hvilket kun forventes at gøre det officielle nordiske miljømærke endnu mere populært blandt forbrugerne.
Rekordvækst i antal miljømærkede produkter med EU Ecolabel5.12.2024 06:20:00 CET | Pressemeddelelse
Antallet af produkter og serviceydelser på det europæiske marked, der har opnået EU Ecolabel, er steget med mere end 10 procent på blot et år. Det betyder at de europæiske forbrugere nu kan vælge mellem knap 100.000 certificerede produkter og serviceydelser.
Hver fjerde dansker ønsker et opgør med slagtilbud27.11.2024 06:20:00 CET | Pressemeddelelse
1 ud af 4 danske forbrugere ønsker, at butikkerne stopper med at tilbyde ”3 for 2’s pris”, så de ikke bliver lokket til at købe mere, end de har brug for.
Jyllands første svanemærkede renovering står klar26.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Den gamle tobaksfabrik i Aalborg har gennemgået en stor renovering og er blevet omdannet til 65 lejligheder. Projektet, som er den første svanemærkede renovering i Jylland, har haft fokus på at bevare den oprindelige konstruktion og samtidig sikre en reduceret miljøbelastning og mindsket energiforbrug.
EU’s øgede krav til tekstiler vil udfordre tøjbranchen11.11.2024 06:20:00 CET | Pressemeddelelse
En bølge af lovkrav fra EU skal føre til en mere holdbar tekstiløkonomi, men for virksomhederne fører det også til nye og øgede krav om ansvarlighed, der skal kunne dokumenteres og implementeres i alle led af værdikæden. Samtidig viser en ny undersøgelse, at danske forbrugere efterspørger mere miljøvenligt tøj.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum