Millionbevilling: Ph.d.-projekter skal give ny viden om lærerstuderendes overgang til praksis og børns trivsel
Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning uddeler i år mere end 30 millioner kroner til 12 praksisnære ph.d.-projekter. Emnerne spænder bredt, og de ph.d.-studerende skal blandt andet undersøge overgangen fra studiet til uddannet lærer og se på pædagogens arbejde med børnenes trivsel.
Hvordan omdanner nyuddannede lærere teori til praksis, når de begynder deres første job i folkeskolen? Hvordan arbejder pædagoger med børns trivsel gennem deres deltagelse i fællesskaber? Og hvordan er socialrådgiveres rolle og deltagelse i skolen i forbindelse med tidlig indsats over for børn, som der er behov for at bekymre sig ekstra om?
Dette og meget andet skal gennem de kommende år undersøges igennem 12 ph.d.-projekter, som nu får støtte gennem Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning.
Rådet giver hvert år midler til praksisnære ph.d.-projekter, der skal understøtte forskning og skabe ny viden inden for lærerfaglige og pædagogiske områder i grundskolen. Samtidig skal projekterne bidrage til at øge vidensgrundlaget på professionshøjskolerne.
Alle 12 ph.d.-projekter bliver forankret i et samarbejde med både en professionshøjskole og et universitet for at binde forsknings- og uddannelsesmiljøerne sammen og sikre, at den nye viden gavner de pædagogiske uddannelser og praksis i folkeskolen
Læs om de 12 projekter: https://phdraadetforuddannelsesforskning.dk/
Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund siger:
- Dette års 12 ph.d.-projekter er glimrende eksempler på, hvordan visionære ph.d.-studerende kan være med til at levere praksisnær og konkret viden om alt fra børns trivsel til nyuddannede læreres start i folkeskolen. Tidligere projekter har blandt andet vist, hvordan det at føle sig inddraget i beslutninger om undervisningen er centralt for elevernes engagement og deltagelse, og hvordan det er muligt at lære elever helt ned til 8-10 år at løse ligninger via en undersøgende matematikundervisning. Det vidner for mig om, at ph.d.-projekterne både bidrager til at gøre en reel forskel for børn og unge, og at de er med til at udvikle de værktøjer, som vores lærere, pædagoger og socialrådgivere har til rådighed.
Fakta
- Det overordnede formål med ph.d.-stipendierne er at forbedre udbyttet for alle elever i folkeskolen og dermed deres forudsætninger for videreuddannelse og beskæftigelse.
- Rådet er forankret på Aarhus Universitet og består af repræsentanter fra universiteter, professionshøjskoler, internationale forskere og relevante aftagere, der alle udpeges af uddannelses- og forskningsministeren.
- Bevillingerne gives som treårige tilsagn til ph.d.-studerende, der gennemfører deres ph.d.-uddannelse i samarbejde mellem et universitet og en professionshøjskole.
- Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning har uddelt 154 bevillinger i perioden 2011-2023.
For yderligere oplysninger:
Pressehenvendelser kan rettes til Uddannelses- og Forskningsministeriets pressetelefon: 7231 8181 eller mail: presse@ufm.dk
Følg pressemeddelelser fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Uddannelses- og Forskningsministeriet
Uddannelses- og forskningsministeren er rejst til Bruxelles for at drøfte Europas konkurrenceevne29.11.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse
Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund er rejst til Bruxelles, hvor hun blandt andet skal drøfte Mario Draghis rapport om Europas konkurrenceevne, der giver anbefalinger til, hvad Europa skal gøre for at undgå at sakke bagud i forhold til Kina og USA.
Regeringen skruer markant op for investeringer i rummet med ny 10-årig rumstrategi18.11.2024 10:01:03 CET | Pressemeddelelse
En fordobling af det frivillige bidrag til det europæiske rumagentur (ESA) skal styrke forskning, innovation og teknologiudvikling inden for den danske rumsektor og gøre det muligt for Danmark at spille en større rolle i rummet.
Presseinvitation: Regeringen præsenterer ny strategi for rumforskning og -innovation14.11.2024 12:30:00 CET | Pressemeddelelse
Pressen inviteres til at deltage i pressemøde i forbindelse med lanceringen af regeringens nye strategi for rumforskning og -innovation. Til pressemødet deltager uddannelses- og forskningsministeren, erhvervsministeren og ESA-astronaut Andreas Mogensen.
Ekspertgruppe præsenterer redskab til vurdering af grønne forsknings- og innovationsindsatser7.11.2024 14:48:49 CET | Pressemeddelelse
Ekspertgruppen om forskningens betydning for den grønne omstilling præsenterer et nyt værktøj, som kan hjælpe med at vurdere, hvilke grønne forsknings- og innovationsindsatser, det giver bedst mening at satse på.
Presseinvitation: Aftaler om fordeling af forskningsreserven 20251.11.2024 06:00:36 CET | Pressemeddelelse
I forbindelse med forhandlingerne om en forskningsreserve, vil pressen have mulighed for at være til stede ved et doorstep på Christiansborg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum