Vejdirektoratet

Forundersøgelser til anlæg af 3. Limfjordsforbindelse går i gang i marken

Del

Vejdirektoratet skal i gang med en lang række forskellige forundersøgelser i linjeføringen af den kommende 3. Limfjordsforbindelse. Disse undersøgelser skal give mere korrekt information om jordbunds- og grundvandsforhold i området. Resultaterne fra de forskellige forundersøgelser vil indgå i den kommende projektering af forbindelsen. Over de kommende måneder starter Vejdirektoratet med at gennemføre miljøundersøgelser og geofysiske undersøgelser.

Visualisering af dalbroen i Østerådalen. Visualisering: Vejdirektoratet
Visualisering af dalbroen i Østerådalen. Visualisering: Vejdirektoratet

Vejdirektoratet gennemfører altid en lang række forskellige forundersøgelser af området, hvor der er planlagt en ny vej. Det er både i linjeføringen af den nye forbindelse, de skærende veje, regnvandsbassiner, mulige forurenede områder og eventuelle råstofområder. Det gælder naturligvis også i forbindelse med den kommende 3. Limfjordsforbindelse.

”Vi laver forskellige forundersøgelser i området for at opnå så præcis viden som muligt om den undergrund, vi skal bygge forbindelsen på. Den viden bruger vi efterfølgende til at projektere den rigtige løsning både af vej, broer og tunnel. Den viden vi får, skal også være med til at minimere ”overraskelser” for entreprenøren, den dag de faktisk går i jorden,” siger Per Seidelin, projektchef i Vejdirektoratet.

I første omgang gennemfører Vejdirektoratet geofysiske forundersøgelser, som er en kortlægning af blandt andet forskelle i geologi og identifikation af områder med risiko for mosejord (blødbund). Undersøgelserne bruges af de projekterende ingeniører til at planlægge placeringen af de kommende geotekniske boringer, så optimalt som muligt.

De indledende undersøgelser bliver gennemført i 4. kvartal 2024 og 1. – 2. kvartal 2025.

”Vi kontakter alle de grundejere, der bliver berørt. Der vil ikke blive foretaget geofysisk kortlægning i private haver, ligesom der ikke vil blive fældet bevoksning forud for undersøgelserne. Generelt gør vi meget for at genere mindst muligt, og på marker tilstræber vi fx at anvende eksisterende sprøjtespor,” siger Per Seidelin.

I løbet af november og fire uger frem vil der ligeledes blive gennemført miljøundersøgelser, hvor jordbunden bliver undersøgt for forurenende stoffer. Der udgraves søgerender med en rendegraver på tværs af motorvejslinjen. Jordprøverne bliver efterfølgende analyseret for forurenende stoffer på et laboratorium. På nuværende tidspunkt er det to matrikler, som bliver berørt af miljøundersøgelsen. I alt påtænker Vejdirektoratet at gennemføre undersøgelserne på i alt 50 matrikler.

Senere skal der også gennemføres geotekniske- og arkæologiske undersøgelser, sidstnævnte for at sikre eventuelle fortidsminder i området.

Fakta om geofysiske undersøgelser

Hvordan foregår undersøgelserne?
I forbindelse med de geofysiske forundersøgelser gør Vejdirektoratet brug af to forsøgsmetoder:

Ved den første metode anvendes et instrument kaldet GCM (Ground Conductivity Meter) af typen DualEM. Instrumentet virker ved magnetisk induktion og måler jordlagenes tilsyneladende elektriske ledningsevne ned til cirka 6-8 meter under terræn. Der måles, mens instrumentet trækkes hen over jordoverfladen. Metoden er ”ikke-destruktiv” og hurtig. Typisk trækkes instrumentet af en ATV. Geofysikeren foretager sine undersøgelser i kortlægningsarealerne i linjer med op til cirka 5-25 meters afstand, afhængig af anvendelsen.

Ved den anden metode anvendes Multi Elektrode Profilering (MEP, internationalt benævnt ERT). Ved denne metode anbringes en række mindre spyd på en linje i jorden med en indbyrdes afstand på cirka 5 m. Herved kan jordlagenes elektriske ledningsevne måles direkte i en dybde af 15-25 meter under terræn. Måleinstrumenterne udlægges primært til fods, og udstyret flyttes med trillebør/mindre vogn, hvorfor denne metode også er ”ikke-destruktiv”. Geofysikeren foretager MEP i 1-3 linjer i vejprojektets længderetning.

Hvad bliver resultatet?
Der bliver skabt et kort, hvoraf man kan aflæse de forskellige jordbundsforhold.

Kontakter

Billeder

Indsamling af data med DualEM, som her trækkes efter en ATV. Foto: Vejdirektoratet
Indsamling af data med DualEM, som her trækkes efter en ATV. Foto: Vejdirektoratet
Download
Indsamling af data med MEP, som udlægges til fods. Foto: Vejdirektoratet.
Indsamling af data med MEP, som udlægges til fods. Foto: Vejdirektoratet.
Download
Eksempel på indsamlet data fra DualEM. Foto: Vejdirektoratet.
Eksempel på indsamlet data fra DualEM. Foto: Vejdirektoratet.
Download

Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet

Spærringen af Skærbækvej ved Taulov forlænges til 8. januar 202525.11.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse

Skærbækvej mellem Kolding Landevej og Dronningens Kvarter har siden ultimo august været spærret, da en ny cykelsti langs Skærbækvej blandt andet skal etableres i forbindelse med ombygningen af tilslutningsanlæg 61 ved Taulov. Denne spærring forlænges nu indtil den 8. januar 2025. Det vil fortsat være muligt at komme nordfra motorvejen og køre ind og ud ad Dronningens Kvarter. Den nuværende skiltede omkørsel via Kolding Landevej og Dronningens kvarter fortsætter ligeledes. Cyklister og gående kan som nu fortsat anvende Skærbækvej frem til Adelvej. Spærringen forlænges, så kommende aktiviteter i projektet kan forkortes. I januar begynder næste fase af arbejdet, som også vil betyde omlægning af trafikken. Vejdirektoratet beklager de gener, den forlængede spærring måtte medføre.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye