DI Digital og FinansforbundetDI Digital og Finansforbundet

Iværksættervirksomhed vinder pris for ansvarlig AI

Del

Iværksættervirksomheden SupWiz vinder dataetikprisen 2024, som netop er uddelt af digitaliseringsminister Caroline Stage (M). DI Digital og Finansforbundet står bag uddelingen, der honorer særligt fokus på etik i forbindelse med anvendelsen af data. 

Fra venste: næstformand i Finansforbundet Steen Lund Olsen, digitaliseringsminister Caroline Stage, CEO og stifter Stephen Alstrup, SupWiz, og branchedirektør (konst.) Andreas Holbak Espersen, DI Digital. PR-foto
Fra venste: næstformand i Finansforbundet Steen Lund Olsen, digitaliseringsminister Caroline Stage, CEO og stifter Stephen Alstrup, SupWiz, og branchedirektør (konst.) Andreas Holbak Espersen, DI Digital. PR-foto

SupWiz leverer bl.a. AI-løsninger til virksomheders kundeservice og det er en række initiativer med baggrund i en principiel beslutning om, at mennesker skal have kontrollen over AI og deres data, der i dag har ført til, at SupWIz er tildelt Dataetikprisen 2024.

Bag Dataetikprisen står DI Digital og Finansforbundet, og det er en bred jury på otte medlemmer med ekspertviden inden for den dataetiske dagsorden, der har udpeget vinderen.

- SupWiz har taget et overordnet, men helt centralt princip om, at data og AI skal kontrolleres af mennesker og indarbejdet det i processer og kultur. Den omsætning af dataetiske ambitioner til konkrete handlinger er noget af det, vi har brug for at tage ved lære af på rigtig mange områder, og derfor går prisen i et stærkt felt i år til SupWiz, siger Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet.

Prisen er overrakt af digitaliseringsminister Caroline Stage i forlængelse af Digital Future Innovation Challenge 2024, og ud over SupWiz var PKA og Neurospace nomineret til prisen.

- Danske virksomheder har en unik mulighed for at udnytte Danmarks digitale styrkeposition og bringe os i front med teknologiske løsninger, der bygger på dataetiske og ansvarlige principper. Dataetik er allerede et kvalitetsstempel, men vi ved, at det kan være en udfordring at omsætte de gode intentioner til praksis. Med Dataetikprisen ønsker vi at fremhæve eksempler på, hvordan ansvarlig AI og dataetik kan være god forretning og skabe internationale konkurrencefordele for danske virksomheder, siger branchedirektør (konst.) Andreas Holbak Espersen, DI Digital.

Om vinderen:

SupWiz er en omni-channel AI-softwareplatform, der leverer AI-løsninger til virksomheders kundeservice og support. Dataetik er fundamentet for Supwiz, og de stiller store krav til dem selv, deres underleverandører og deres kunder, når det kommer til deres platform og ved implementering af deres løsninger.

Juryen har bl.a. lagt vægt på, at Supwiz arbejder aktivt med at sikre, at alle medarbejdere og kunder kender deres dataetiske praksis. Desuden er de aktive bidragsydere for udbredelsen af dataetik ved fx at være ekspertrådgiver for datatilsynet samt ved at holde oplæg om dataetik og ansvarlig AI i flere forskellige arenaer.  

Juryen har lagt vægt på, at dataetik er selve fundamentet i Supwiz’ forretningsmodel. Supwiz har bl.a. sikret en høj brugerinddragelse i alle projekter, så chatbots ikke ekskluderer nogle brugere uforvarende.

Supwiz bygger bl.a. på en sprogagnostisk teknologi, der sikrer, at spørgsmål forstås uanset slutbrugerens sprog og sprogegenskaber. Juryen lægger vægt på, at chatbotten derved er med til at skabe digital inklusion af fx  personer med andet sprog end dansk og personer med læse- og sprogvanskeligheder

Supwiz udmærker sig som et godt eksempel på såkaldt ”forklarbar AI”. De har bl.a. indført en række dataetiske initiativer, der skal styrke kundens (fx en kommune eller virksomhed) forståelse af deres chatbot-løsning.

Juryen lægger vægt på, at Supwiz på denne måde øger gennemsigtigheden, slutbrugernes forståelse for grundlaget for svarene samt muligheden for at forholde sig kritisk over for genererede svar. Juryen har også lagt vægt på Supwiz’ filosofi om, at kunden skal være i kontrol over egne data – også selvom det på kort sigt ikke nødvendigvis synes forretningsgavnligt. Det er f.eks. gjort nemt for kunderne at slette eller hive al data ud – helt uden inddragelse af Supwiz.

Sidst men ikke mindst så peger juryen på den store indsats, Supwiz gør for at udbrede dataetik og ansvarlig AI.

Juryen bag Dataetikprisen:

  • Mikael Jensen, direktør i D-mærket og medlem af Dataetisk Råd 
  • Rikke Frank Jørgensen, forskningschef for Institut for Menneskerettigheder og medlem af Dataetisk Råd
  • Birgitte Kofod, ejer af Human/Rights/Advice, medlem af Dataetisk Råd, og stifter af tænketanken Dataetics.eu
  • Christian Visti Larsen, medstifter og bestyrelsesmedlem hos Meo
  • Peter Svarre, ejer af PeterSvarre.dk og medlem af regeringens ekspertgruppe vedr. tech-giganter
  • Mikkel Jespersen, medstifter og formand for designfirmaet 1508  , desuden CEO for Knowit Experience Danmark
  • Andreas Holbak Espersen, fungerende branchedirektør i DI Digital    
  • Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet   

Kontakter

Yderligere oplysninger fås hos politisk kommunikationsansvarlig Kristian Lind, Finansforbundet, tlf. 6120 4214, e-mail kl@finansforbundet.dk, eller presserådgiver Bo Hjuler, DI, tlf. 2328 4912, e-mail boh@di.dk

Billeder

Fra venste: næstformand i Finansforbundet Steen Lund Olsen, digitaliseringsminister Caroline Stage, CEO og stifter Stephen Alstrup, SupWiz, og branchedirektør (konst.) Andreas Holbak Espersen, DI Digital. PR-foto
Fra venste: næstformand i Finansforbundet Steen Lund Olsen, digitaliseringsminister Caroline Stage, CEO og stifter Stephen Alstrup, SupWiz, og branchedirektør (konst.) Andreas Holbak Espersen, DI Digital. PR-foto
Download

Følg pressemeddelelser fra DI Digital og Finansforbundet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra DI Digital og Finansforbundet

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye