To store brugsforeninger går sammen på tværs af landegrænser
Fredensborg Brugsforening (FOB) investerer et tocifret millionbeløb i den færøske brugsforening Føroya Keypssamtøka (FK), og de to store selvstændige brugsforeninger indgår dermed et strategisk samarbejde. Sammen danner de et fælles selskab, hvor de hver ejer 50 procent, men med stemmemajoritet til Fredensborg Brugsforening.

Aftalen er kommet i stand efter, at FK de seneste år har været økonomisk udfordret. Foreningen driver 6 supermarkeder på Færøerne med en samlet omsætning på omkring 250 mio. kr.
Det nye samarbejde skal sikre, at nødvendig kapital, kompetenceudvikling og fornyelse bliver gennemført, så FK kan løfte sig til et mere tidssvarende, konkurrencedygtigt og bæredygtigt niveau.
”Vi er meget glade for aftalen. FOB bygger på samme værdigrundlag som os, med medlemskab og brugsforeningstanken, og kulturelt har vi som to brugsforeninger meget tilfælles. Med samarbejdet sikrer vi os den nødvendige likviditet samt detailhandelsmæssig kompetence, sparring og ledelse, som er afgørende for at nå målet om at forberede FK til fremtiden og gøre butikkerne til et endnu mere attraktivt sted at handle for de færøske forbrugere,” siger Jákup Mørkøre, formand for Føroya Keypssamtøka.
Både Føroya Keypssamtøka og Fredensborg Brugsforening er selvstændige brugsforeninger, hvor det er medlemmerne, der ejer butikkerne. Begge foreninger køber størstedelen af deres varer fra Coop Danmark, ligesom både FK og FOB er medlemmer af det danske Coop Amba, som er hovedorganisationen for de danske brugsforeninger, og som sammen med OK ejer Coop Danmark. Fredensborg Brugsforening, der er en af Danmarks største og mest velkonsoliderede brugsforeninger, har i forvejen medejerskab i flere andre selvstændige SuperBrugsen og Brugsen butikker i Danmark.
“Vi er en del af en tæt sammentømret Coop-familie, og som en familie står vi sammen og hjælper hinanden. Derfor er vi i bestyrelsen enige om, at vi gerne vil kaste os ud i denne investering, dels fordi vores hjerter banker for brugsforeningsbevægelsen, og vi derfor gerne vil sikre, at der også er en medlemsejet dagligvarevirksomhed på Færøerne i fremtiden. Og fordi vi er overbeviste om, at vi kan skabe betydelig vækst og inden for en overskuelig fremtid gøre selskabet lønsomt, samtidig med at vi sikrer fortsat udvikling og sunde investeringer hos FOB,” siger uddeler Bo Kristensen, Fredensborg Brugsforening.
Bestyrelsesformand i det nye selskab bliver Bo Kristensen, uddeler i Fredensborg Brugsforening, og direktør bliver Kristian Wolsing, der det seneste år har været indsat som midlertidig direktør i FK.
Fakta:
Føroya Keypssamtøka (Færøernes Brugsforening / FK) stifter selskabet sp/f FK, som kommer til at drive brugsforeningsbutikkerne på Færøerne. Føroya Keypssamtøka, som i øjeblikket ejer og driver FK-butikkerne, skyder sine aktiver ind i det nye selskab. FOB skyder et tocifret millionbeløb ind, dels som kapitalindskud, dels som lån, og kommer til at eje halvdelen af selskabet. Formålet er at få driften i butikkerne til igen at give overskud og samtidig forny og opdatere FK på en række områder, således at den bliver tidssvarende og konkurrencedygtig. Det bliver bestyrelsen og den daglige ledelse i det nye selskab, som kommer til at lægge strategien. FK går således fra at drive handel til at eje halvdelen af et selskab, der driver handel.
Kontakter
Bo KristensenUddeler i Fredensborg Brugsforening
Tlf:48 40 09 70Jákup MørkøreFormand i FK
Tlf:+298 22 39 14Billeder



Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
SuperBrugsen og Kvickly i helt nyt samarbejde med DR Salg om årets julekalender, Theo & Den Magiske Talisman30.9.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen og Kvickly har i tæt samarbejde med DR Salg udviklet en aktivitetsbog til børn, der udfolder årets julekalender. Med bogen følger kuponer, som man bruger til løbende at hente gratis gaver i ens lokale butik. Som noget nyt behøver man altså ikke foretage køb i butikken for at samle. Gaverne kan være klistermærker og klip-ud-figurer, som bruges til at udføre bogens aktiviteter og fuldende bogen.
Coop klar med hidtil største kampagne for eget varemærke19.9.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
” Det kræver lidt mere at være vare i Coop”. Det er overskriften for den hidtil mest omfattende kampagne for Coops største eget varemærke, der hedder Coop, som omfatter cirka 3000 forskellige varer i de fleste kategorier. Fra i dag og i de kommende uger kan man møde budskabet på plakater i byer over hele landet, på TV, i dagblade, sociale medier mv. ”Med kampagnen vil vi gerne pege på det, der er en central del af Coops DNA, nemlig at vi på mange varer gør os ekstra umage på kundernes vegne, så de får kvalitet for pengene, når de køber Coops egne varemærker,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. Kampagnen, der er udarbejdet sammen med Republica, viser med eksempler, nogle af de kvaliteter, der er ved varer, der bærer Coop-navnet. Det gælder konservesdåserne, hvor dåserne i Coops eget mærke er uden hormonforstyrrende bisphenoler. Ja, faktisk er det 10 år siden, at Coop indførte et forbud. Ikke fordi vi skulle, men fordi det var rigtigt. Først fra i år og med implementering he
Brugsen butik nummer 100 åbnet18.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmarks største kæde af lokale nærbutikker har nu konverteret butik nummer 100 fra Dagli´Brugsen til Brugsen. Det er sket i Brylle på Fyn. Over de kommende 15 måneder vil yderligere 170 butikker bliver bygget om til Brugsen. Dermed vil alle kædens 270 butikker være moderniseret med fælles navn ved udgangen af 2026. ”Kunderne tager rigtig godt imod de moderniserede butikker. Samtidig vækker det både stolthed og glæde blandt vores mange erfarne medarbejdere, når Brugsen navnet vender tilbage på butikkernes facader. Det betyder samtidig at vi igen kan sige; Vi mødes i Brugsen,” siger kædedirektør Torben B. Andersen, Brugsen. Kæden er især stærk i mindre samfund, hvor det ofte er byens sidste butik. Men i løbet af seneste to år har Brugsen også forbedret sin position i det centrale København efter overtagelse af 12 tidligere Irma-butikker. 11 ud af 12 af butikkerne har i dag en større omsætning end da de var Irma-butikker. Den 3. oktober åbner Brugsen en helt ny butik på Hellerup Station,
Coop og BOFA tester nyt løsmarked med genbrugsemballager12.9.2025 09:31:19 CEST | Pressemeddelelse
Kvickly Rønne, EU-projektet RELOOPED og det bornholmske affaldsselskab BOFA giver kunderne mulighed for at købe pasta, havregryn og andre tørvarer i løsvægt.
Vinderne af Produktprisen og Irma-Prisen 2025 er fundet4.9.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Sol over Gudhjem har, sammen med Kvickly og SuperBrugsen, igen sat dansk madiværksætteri i centrum med kåringen af vinderne i Produktprisen og den nye Irma-Prisen 2025, hvor vinderen nu kan se frem til at indgå i Irma-vareserien. Den spændende finale fandt sted på Coops hovedkontor i Albertslund, hvor lokale producenter med fokus på innovation, kvalitet og smag inden for kategorierne MAD, DRIKKE, KONFEKTURE og INNOVATION blev hyldet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum