To store brugsforeninger går sammen på tværs af landegrænser
Fredensborg Brugsforening (FOB) investerer et tocifret millionbeløb i den færøske brugsforening Føroya Keypssamtøka (FK), og de to store selvstændige brugsforeninger indgår dermed et strategisk samarbejde. Sammen danner de et fælles selskab, hvor de hver ejer 50 procent, men med stemmemajoritet til Fredensborg Brugsforening.

Aftalen er kommet i stand efter, at FK de seneste år har været økonomisk udfordret. Foreningen driver 6 supermarkeder på Færøerne med en samlet omsætning på omkring 250 mio. kr.
Det nye samarbejde skal sikre, at nødvendig kapital, kompetenceudvikling og fornyelse bliver gennemført, så FK kan løfte sig til et mere tidssvarende, konkurrencedygtigt og bæredygtigt niveau.
”Vi er meget glade for aftalen. FOB bygger på samme værdigrundlag som os, med medlemskab og brugsforeningstanken, og kulturelt har vi som to brugsforeninger meget tilfælles. Med samarbejdet sikrer vi os den nødvendige likviditet samt detailhandelsmæssig kompetence, sparring og ledelse, som er afgørende for at nå målet om at forberede FK til fremtiden og gøre butikkerne til et endnu mere attraktivt sted at handle for de færøske forbrugere,” siger Jákup Mørkøre, formand for Føroya Keypssamtøka.
Både Føroya Keypssamtøka og Fredensborg Brugsforening er selvstændige brugsforeninger, hvor det er medlemmerne, der ejer butikkerne. Begge foreninger køber størstedelen af deres varer fra Coop Danmark, ligesom både FK og FOB er medlemmer af det danske Coop Amba, som er hovedorganisationen for de danske brugsforeninger, og som sammen med OK ejer Coop Danmark. Fredensborg Brugsforening, der er en af Danmarks største og mest velkonsoliderede brugsforeninger, har i forvejen medejerskab i flere andre selvstændige SuperBrugsen og Brugsen butikker i Danmark.
“Vi er en del af en tæt sammentømret Coop-familie, og som en familie står vi sammen og hjælper hinanden. Derfor er vi i bestyrelsen enige om, at vi gerne vil kaste os ud i denne investering, dels fordi vores hjerter banker for brugsforeningsbevægelsen, og vi derfor gerne vil sikre, at der også er en medlemsejet dagligvarevirksomhed på Færøerne i fremtiden. Og fordi vi er overbeviste om, at vi kan skabe betydelig vækst og inden for en overskuelig fremtid gøre selskabet lønsomt, samtidig med at vi sikrer fortsat udvikling og sunde investeringer hos FOB,” siger uddeler Bo Kristensen, Fredensborg Brugsforening.
Bestyrelsesformand i det nye selskab bliver Bo Kristensen, uddeler i Fredensborg Brugsforening, og direktør bliver Kristian Wolsing, der det seneste år har været indsat som midlertidig direktør i FK.
Fakta:
Føroya Keypssamtøka (Færøernes Brugsforening / FK) stifter selskabet sp/f FK, som kommer til at drive brugsforeningsbutikkerne på Færøerne. Føroya Keypssamtøka, som i øjeblikket ejer og driver FK-butikkerne, skyder sine aktiver ind i det nye selskab. FOB skyder et tocifret millionbeløb ind, dels som kapitalindskud, dels som lån, og kommer til at eje halvdelen af selskabet. Formålet er at få driften i butikkerne til igen at give overskud og samtidig forny og opdatere FK på en række områder, således at den bliver tidssvarende og konkurrencedygtig. Det bliver bestyrelsen og den daglige ledelse i det nye selskab, som kommer til at lægge strategien. FK går således fra at drive handel til at eje halvdelen af et selskab, der driver handel.
Kontakter
Bo KristensenUddeler i Fredensborg Brugsforening
Tlf:48 40 09 70Jákup MørkøreFormand i FK
Tlf:+298 22 39 14Billeder



Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop fjerner skruelåget på seks millioner kartoner med yoghurt7.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop fjerner igen plastlåget på kartoner – denne gang gælder det skruelåget på næsten seks millioner kartoner med yoghurt og ymer fra Coop-serien. Det giver store reduktioner i Coops plastforbrug og CO2-udledning.
Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse
Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os
Coop sætter turbo på udviklingen af Irma-vareserie17.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salget af Irma-varer går godt i Coop. Faktisk så godt, at der bliver solgt næsten 20 procent flere af de 150 Irma-varer, Coop har på hylderne i dag, end dengang disse varer blev solgt i Irmas butikker. Nu vil Coop sætte yderligere skub i Irma-serien ved at introducere 100 nye kvalitetsprodukter samt øge tilgængeligheden af Irma-varerne på tværs af butikker landet over.
Coop i cykeloffensiv: Mustang lanceres i 100 butikker10.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Mustang-cyklerne sælges hovedsageligt i Kvickly og SuperBrugsen.
Over 1000 sårbare unge har fået fritidsjob i Coop25.2.2025 13:20:00 CET | Pressemeddelelse
Flere unge bør have et fritidsjob. Sådan lyder en af anbefalingerne fra Trivselskommissionen, der i dag har offentliggjort sin rapport med i alt 35 anbefalinger til, hvordan unge kan få forbedret deres trivsel. Siden 2019 har Ungdomsskoleforeningen og Coop drevet landets største fritidsjobindsats Coop Crew for unge i alderen 14-18 år i samarbejde med 34 kommunale ungdomsskoler. Status er: Over 2000 unge har deltaget og cirka 55 % har efterfølgende fået et fritidsjob. 66 % af deltagerne får øget selvtillid 52 % af deltagerne føler sig som en del af et fællesskab 49 % af deltagerne føler kontrol over eget liv 59 % af deltagerne har udviklet jobkompetencer ”Fritidsjob kan være en trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedskendskab, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – og ikke mindst en trædesten til trivsel. Coop Crew reducerer unges risiko for at stå uden for beskæftigelse og uddannelse og giver dem en tilknytning til arbejdsmarkedet. Omkostninger til sociale-, uddannelse
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum