Esbjerg Kommune

Fra regnskade til reparation: Derfor tager vejudbedringer måneder

Del

Lovpligtige krav spænder ben for hurtig udbedring af skader på de vej- og stistrækninger i Esbjerg Kommune, som regnen skyllede væk i slutningen af september.

Størsbølvej forbliver spærret ved broen over Sneum Å.
Størsbølvej forbliver spærret ved broen over Sneum Å.

"Hvorfor sender I ikke bare entreprenørerne ud med det samme?" Det spørgsmål har mange borgere naturligt stillet, efter det kraftige regnskyl i slutningen af september har ødelagt flere centrale vejstrækninger i Esbjerg Kommune.

Tre uger senere er der ikke sket meget på de ødelagte strækninger, og frustrationen blandt de mange, der dagligt bliver påvirket af de helt eller delvist afspærrede veje, er forståelig. Men løsningen er desværre ikke så enkel, som det kan synes. Strækninger som Vestervadvej, Ålbæk Møllevej, Størsbølvej og Spangsbjerg Møllevej er blandt de veje, hvor skaderne er mest omfattende.

Esbjerg Kommune er dog nødt til at følge en lovpligtig proces, som også sikrer kvalitet i reparationerne.

"Vi forstår til fulde borgernes ønske om hurtig udbedring af vejene. Det ønsker vi faktisk også," siger Henning Ravn, formand for Plan & Byudvikling i Esbjerg Kommune.

"Desværre er processen mere kompleks, når det drejer sig om offentlige projekter af denne størrelsesorden. Som offentlig myndighed er vi underlagt Tilbudsloven, som regulerer alle offentlige indkøb inden for bygge- og anlægsområdet. Det betyder, at vi skal følge en række procedurer for at sikre, at opgaverne løses til den bedste pris, på den bedste måde og af kvalificerede entreprenører."

Før det fysiske reparationsarbejde kan begynde, kræver det en grundig og flere-ledet proces. Først og fremmest skal skadernes omfang vurderes af fagfolk, hvorefter der udarbejdes en detaljeret plan for, hvordan skaderne bedst udbedres. Når plan er udarbejdet, følger den lovpligtige udbudsproces, hvor opgaverne beskrives og udbydes til relevante entreprenører. Herefter skal tilbuddene vurderes for at sikre, at de lever op til de krav, der er stillet – både økonomisk og kvalitetsmæssigt. Først når alt dette er på plads, kan kontrakterne indgås, og det praktiske arbejde med at reparere vejene kan gå i gang.

Den samlede proces betyder, at der kan gå mellem 5-8 måneder, før de berørte vejstrækninger igen kan vende tilbage til normalen. Det kan virke som en lang tidshorisont, men Esbjerg Kommune arbejder løbende på at optimere processerne og minimere generne for borgerne undervejs.

Interesserede kan se mere på denne side www.esbjerg.dk/regnskader om arbejdet.

Kontakter

Billeder

Størsbølvej forbliver spærret ved broen over Sneum Å.
Størsbølvej forbliver spærret ved broen over Sneum Å.
Download

Om Esbjerg Kommune

Esbjerg er landets femtestørste by og Danmarks EnergiMetropol. Vi har sat ambitiøse klimamål og går forrest i den bæredygtige udvikling, hvor byen spiller en central rolle for hele Europas grønne kurs.

I Esbjerg Kommune er pionerånd og viljen til fremdrift en del af DNA'et, og der er ikke langt fra idé til handling. Vores nye mål for Esbjerg er at blive et fyrtårn inden for oplevelser og kultur. Her er allerede masser af spændende muligheder, og nu sætter vi turbo på, så endnu flere får øje på Esbjerg.

Danmarks ældste by, Ribe, ligger i Esbjerg Kommune, og her emmer det af kultur og charme, lige som stationsbyen Bramming er populær og driftig. Samtidig nyder Esbjerg Kommune godt af en perlerække af aktive landsbyer med stærke fællesskaber.

Følg pressemeddelelser fra Esbjerg Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Esbjerg Kommune

Nyt liv i Kongeåen9.12.2024 16:22:05 CET | Pressemeddelelse

Et af landets største naturprojekter er klar til at omdanne 780 ha landbrugsjord til natur og genslynge den gamle Kongeå. Det betyder store gevinster for både vandmiljø, klima og biodiversitet. Med et samlet budget på 137 mio. kr. og 5 års forberedelse står LIFE Naturprojekt Kongeåen på tærsklen til realisering. De tekniske undersøgelser er afsluttet, finansieringen er på plads, alle marker er kortlagt, og jorden er takseret. Det er nu, der skal laves aftaler med de 60 landmænd, som i dag ejer jorden.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye