Højt vikarforbrug går ud over elevernes faglighed og trivsel
Stigende brug af vikarer i folkeskolen skaber mere uro og har konsekvenser for elevernes faglighed og trivsel – det siger et stort flertal af lærerne i ny undersøgelse. Det skal vi tage alvorligt, og det kræver investeringer, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
Der er ikke noget at sige til, hvis eleverne i folkeskolen lidt for ofte har svært ved at genkende deres underviser. I en ny undersøgelse blandt lærerne svarer to tredjedele nemlig, at deres elever typisk har tre eller flere vikarer i løbet af en måned.
Antallet af timelønnede vikarer i folkeskolen steg voldsomt efter 2014, og har – fraset corona-årene – ligget på et højt, stabilt niveau.
Og det har konsekvenser. Et stort flertal af lærerne oplever nemlig, at det høje vikarniveau giver mere uro i klassen samt at eleverne får en dårligere faglig udvikling og dårligere trivsel.
Det skal vi tage alvorligt, lyder det fra formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen.
”Vikarerne er ofte unge mennesker, der utvivlsomt gør deres bedste og påtager sig en stor og vigtig opgave. Men det er bare ikke det samme som en uddannet lærer, der kender eleverne, har viden om og erfaring med undervisning - og med at arbejde med trivslen i klassen,” siger han.
Der bør derfor være mere tid og fleksibilitet, så de faste lærere på skolen har bedre rum til at dække ind for hinanden.
”Og så skal arbejdsmiljøet altså forbedres markant på skolerne. Vi ser alt for mange både nyuddannede og erfarne folkeskolelærere smide håndklædet i ringen, fordi de er sat i nogle rammer, de ikke kan lykkes i – og så fravælger de jobbet i folkeskolen og behovet for vikarer stiger,” siger han og fortsætter:
”Vi skal derfor investere i skolerne, lærerne, trivselsarbejdet og den gode undervisning. I alt det, der kommer vores børn og unge til gode,” siger han.
Fakta - omfang og konsekvenser af brug af vikarer i folkeskolen
Så mange forskellige vikarer møder eleverne typisk i løbet af en måned:
0: 5 pct.
1: 8 pct
2: 20 pct.
3: 25 pct.
4: 24 pct.
5: 12 pct.
6: 3 pct.
7 eller flere: 4 pct.
Det mener lærerne den stigende brug af vikarer har for elevernes faglige og sociale udvikling:
Uro i klassen – 90 pct.
Et højere konfliktniveau – 81 pct.
Manglende sammenhæng i den undervisning eleverne møder – 81 pct.
Utryghed for den enkelte elev – 80 pct.
Dårligere faglig udvikling – 77 pct.
Dårligere trivsel – 72 pct.
Kontakter
Mads Kaltoft OhstenPresse- og kommunikationskonsulent
Tlf:28492701mko@dlf.orgFølg pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danmarks Lærerforening
Lærerne i ny undersøgelse: Inklusionen er underfinansieret7.11.2025 06:16:11 CET | Pressemeddelelse
I en ny undersøgelse foretaget af Danmarks Lærerforening peger et stort flertal af lærerne på, at der mangler ressourcer til inklusionsopgaven, og at det går ud over elevernes undervisning. Det er muligt at lykkes med inklusionen, men det kræver investeringer, mener formand for Danmarks Lærerforening, Gordon Ørskov Madsen
Danmarks Lærerforening tager godt imod klarere regler for fysisk indgriben3.11.2025 22:06:32 CET | Pressemeddelelse
Nyt lovforslag lægger op til klarere regler for fysisk indgriben i folkeskolen – det tager DLF’s formand meget positivt imod, men han savner en decideret pligt til forebyggelse, som man har indført i Norge.
Danmarks Lærerforening: Finansloven viser, hvor skoen trykker i folkeskolen, men mangler løsningerne23.10.2025 15:36:46 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen og Konservative sætter med finansloven fingeren på nogle af folkeskolens store udfordringer, men de langsigtede løsninger mangler, lyder det fra Danmarks Lærerforening.
Danmarks Lærerforening: Lærerne skal kunne gribe ind, når der opstår uro eller konflikter i klassen9.10.2025 13:18:34 CEST | Pressemeddelelse
Folketinget skal til februar tage stilling til fysisk indgriben i folkeskolen. DLF ser frem til arbejdet med at få skabt tydelige regler og rammer, der gør, at lærerne kan sætte tidligt ind.
Statsministeren åbnede Folketinget med fokus på folkeskolen7.10.2025 15:04:01 CEST | Pressemeddelelse
Folkeskolen og respekten for lærerne var i fokus, da statsminister Mette Frederiksen holdt åbningstale i Folketinet. Danmarks Lærerforenings formand er glad for, at skolen fyldte i talen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum