Clutch Nutrition ApS

Ny type sodavand bidrager i kampen mod diabetes og overvægt

Aarhus, 28-10-2024 – En helt ny type sodavand har set dagens lys. Den danske startup Clutch Nutrition ApS, der i 2023 fik en investering i ’Løvens Hule’, har netop lanceret Clutch® InnoSoda® – en helt ny type sodavand med sundhedsfremmende egenskaber, der kan bidrage til at forebygge livsstilssygdomme som fx diabetes og overvægt.

Clutch® InnoSoda®

Højt fiberindhold, begrænset stigning i blodsukkeret og valideret på Aarhus Universitetshospital

Clutch® InnoSoda® adskiller sig markant fra traditionelle sodavand ved at indeholde en unik kombination af langsomoptagelige kulhydrater og et højt indhold af kostfibre, der hjælper forbrugeren med at reducere stigningen i blodsukkerniveauet efter indtagelse. Dette gør drikken til et ideelt valg for sundhedsbevidste forbrugere, der ønsker indtage en sød og nærende drik, der er fri for kunstige sødemidler og konserveringsmidler.

Per Bendix Jeppesen, Lektor, PhD ved Aarhus Universitet ved Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitetshospital siger om produktet, ”Samlet set tyder vores kliniske resultater på, at drikken er et godt alternativ til sukkerholdige drikkevarer indeholdende sukrose og andre hurtigoptagelige sukkerarter for mennesker med type 2 diabetes, da de anbefales at indtage produkter, der inducerer en lavere glykæmisk respons. Det kan også opfattes som et godt alternativ for ikke-diabetikere på grund af næringsindholdet.”

’Den tredje type sodavand er fra Danmark’

I dag findes der, groft sagt, to typer sodavand på markedet: Dem med hurtigoptagelige sukre (tomme kalorier) og dem med kunstige sødemidler. WHO har for nyligt bekendtgjort, at kunstigt sødede fødevarer ikke er bedre egnet til at hjælpe folk med vægtkontrol, hvilket er paradoksalt, når de er skabt til formålet. Derudover findes der tiltagende bekymrende evidens for bivirkninger ved de mest udbredte kunstige sødemidler, såsom Aspartam og Acesulfam K.

”Der var belæg for at udvikle et nyt og sundt alternativ, som kan hjælpe folk med at holde den slanke linje, og som samtidig tilbyder en hensigtsmæssig fysiologisk effekt uden bivirkninger”, siger stifter og molekylærbiolog, Rune Rønhave Laursen.

”Vi er superstolte af at præsentere en ægte sundhedsfremmende sodavand med kostfibre, der både smager fantastisk, og som kan medvirke til at løse de sundhedsudfordringer, som sodavand ofte er forbundet med," tilføjer medstifter Martin Kilic.

Fordelene ved den nye sodavand:

• Lavere blodsukkerstigning

• Kostfibre svarende til en skive rugbrød pr. dåse – giver en øget mæthedsfornemmelse.

• Fri for 'tomme kalorier', kunstige sødemidler og kunstige konserveringsmidler.

• Udelukkende naturlige farve og smag i tre varianter: Ginger Lime, Raspberry og Cola.

• Dybdegående sundhed: Clutch tilbyder muligvis den eneste cola på markedet, der er fri for både koffein og fosforsyre. Fosforsyre har den bagside, at det kan medvirke til at afkalke knoglerne.

Støttet af Innovationsfonden og national distribution i Salling Group

Clutch® InnoSoda® er udviklet og produceret i Danmark med økonomisk støtte fra Innovationsfonden. Bag opfindelsen finder vi også medstifter og læge Janni Møller, som bidrager med sin sundhedsfaglige ekspertise til udviklingen af virksomhedens produkter. Salling Group har valgt at inkludere det nye produkt i deres sortiment og Clutch® InnoSoda® kan købes i alle Føtex- og Bilka.

Følg pressemeddelelser fra Clutch Nutrition ApS

Flere pressemeddelelser fra Clutch Nutrition ApS