Konference skal skabe et fælles sprog for trivsel og tryghed på arbejdspladsen

Ambitionerne er store, når Aalborg Kongres & Kultur Center (AKKC) i dag præsenterer anden udgave af deres velbesøgte konference Work Life. Under temaet ”Et fælles sprog for trivsel og tryghed” lancerer AKKC i dag program for konferencen, der finder sted i foråret 2025.

Work Life 2025
Work Life 2025 AKKC

Onsdag 2. april 2025 slår AKKC dørene op til Work Life – årets nordjyske konference om arbejdsmiljø. I år er temaet ”Et fælles sprog om trivsel og tryghed” – og temaet er ikke valgt uden grund, for tallene taler deres tydelige sprog:

Ifølge FALCK’s Sundhedsbarometer 2024 oplever hver sjette dansker i arbejde ofte eller hele tiden, at arbejdspresset er for stort. Derudover kan 3 af 10 danskere være i risiko for stress eller depression. Oven i det viser barometeret, at 7 af 10 danskere føler, at deres arbejdsplads mangler en kultur, der gør det muligt at tale åbent om trivsel og mentale udfordringer.

• Vores trivsel på arbejdspladsen forgrener sig ud i hele livet. Og vi ved, at det gør forskel at tale om svære emner som mistrivsel, arbejdspres og stress på arbejdspladsen. Derfor er ambitionen med Work Life at hjælpe organisationer til at opbygge et fælles sprog for det svære – og på den måde give medarbejdere og ledere mulighed for at skabe bedre trivsel på arbejdspladserne rundt i Danmark, fortæller Nicolaj Holm, direktør i AKKC.

AKKC’s ambition med årets Work Life-konference er således at begynde en samtale, der skal skabe et sprog for trivsel og tryghed – på tværs af organisatorisk hierarki, generationer og køn. Og til det har AKKC sammensat et program proppet med forskere, praktikere og håndværkere indenfor trivsel, arbejdsmiljø og relationer.

Inspirerende program
Konferencen kickstartes af kultursociolog Emilia van Hauen med foredraget ”Generationer: Gør forskelle til fordele”, som tager udgangspunkt i det faktum, at der snart er fem forskellige generationer på de fleste arbejdspladser. Herefter indtager professor ved Aalborg Universitet, Thomas Bredgaard, scenen og fortæller om resultaterne af Arbejdsmarkeds Tryghedsbarometer 2024, der blandt andet viser en sammenhæng mellem utryghed på arbejdsmarkedet og stress.

Tidligere krise- og gidselforhandler, Morten Christensen, er også på programmet med oplægget ”Tillid, relationer og det gode arbejdsliv”, ligesom Katrine Asp-Poulsen og Stephen Holst indtager scenen med ”En medarbejders bekendelser om ledelse”, et foredrag som er baseret på mere end 10 års erfaring med blandt andet psykisk arbejdsmiljø og kriseledelse.

Til sidst runder antropolog Dennis Nørmark af med ”Gid min chef var en høvding”, som er båret af ideen om, at vi skal se tilbage i tiden for at ruste os til fremtidens ledelse. Dagen er krydret med forplejning der understøtter trivslen, plads til netværk og nye relationer og ikke mindst gode diskussioner på tværs af brancher og udfordringer.

Det er anden gang, AKKC afholder Work Life-konferencen, der første gang, d. 24. januar 2024, omhandlede trivsel på arbejdspladsen og blev afholdt for fulde huse.

Se hele programmet her: https://akkc.dk/konference/work-life/

Deltagelse i konferencen koster 2.495 kr. Ved tilmelding af flere end tre personer fra samme virksomhed er der rabat på 1.000 kr. pr. ekstra billet.

Work Life 2025
Dennis Nørmark
Emilia Van Hauen
AKKC

Med flere end en halv million gæster årligt til Musik & Teater, Messer & Udstillinger og Møder & Kongresser er Aalborg Kongres & Kultur Center et af Skandinaviens største og mest fleksible kongres- og kulturcentre.