Stigende pensionsalder virker ikke til at skræmme de unge

På Christiansborg bliver den forsatte stigning af pensionsalderen flittigt diskuteret, men de unge virker ikke til at være afskrækket af at skulle være på arbejdsmarkedet mange år endnu, viser ny undersøgelse

Hvis levetidsindekseringen fortsætter som hidtil, så skal de 25-årige i dag pensioneres som 74-årige, og det virker ikke alarmerende for de unge.

- Der er stor, politisk debat om, hvorvidt vi skal blive ved med at skrue op for pensionsalderen, og de unge kan i dag se frem til at arbejde til langt op i 70’erne. Men en stor del af de unge mener, at de kan arbejde til de når den officielle folkepensionsalder. Vores undersøgelse viser, at selvom der har været meget snak om stigning i pensionsalderen, har de unge i dag ikke negativt syn på at skulle arbejde mange år endnu, fortæller Jan V. Hansen, pensionsdirektør i brancheforeningen Forsikring og Pension.

I undersøgelsen angiver 40 pct. af de unge mellem 18-34 år, at de forventer at arbejde frem til pensionsalderen og yderligere 12 pct. venter at arbejde længere end pensionsalderen. Så mere end halvdelen er ikke afskrækket af stigende pensionsalder i sammenligning med, at 25 pct. som mener at de ikke kan arbejde så længe.

- Vi kan se fra analyser og målinger, at jo tættere man kommer pensionstilværelsen, jo mere tilbøjelig er man til at ville give den en yderligere skalle på arbejdsmarkedet. Men at en stor del af de unge, trods den megen debat om stigende pensionsalder, fortsat kan se sig selv være mange år på arbejdsmarkedet, er meget positivt, lyder det fra Jan V. Hansen.

- Men vores undersøgelse viser også, at der er stor forskel på de unge i gruppen 18-34 år og deres forventninger til at kunne klare arbejdslivet. Det er derfor afgørende, at vi også har fokus på at skabe et så godt arbejdsmarked som muligt for at sikre, at færre har behov for at trække sig før folkepensionsalderen, afslutter Jan V. Hansen.

Pensionsdagen – søndag den 27. oktober
I dag afholdes Pensionsdagen for 11. gang. På denne dag opfordrer pensionsselskaber over hele landet danskerne til at tjekke deres pensionsopsparinger. Vi har fået en ekstra time foræret, og brug bare lidt af den, til at tjekke din pension lyder det fra branchen.