RumSnak

Fra niche til mainstream: Podcasten RumSnak har gjort rummet spændende og tilgængeligt for alle

Astrofysiker Tina Ibsen og formidler Anders Høeg Nissen fyldte Bremen Teater og illustrerede, at RumSnak er vokset fra en personlig fascination til en af landets mest populære videnskabspodcasts.

To personer foran Bremen Teater med skiltet "Rumsnak".
Anders Høeg Nissen og Tina Ibsen forud for deres show på Bremen Teater og podcastafsnit nummer 100

For fem år siden lancerede Tina Ibsen og Anders Høeg Nissen podcasten RumSnak med håbet om, at andre ville dele deres passion for universet. Det startede som en personlig fascination, men i løbet af årene har RumSnak formået at samle en bred og engageret lytterskare med deres unikke tilgang til videnskabsformidling.

Podcasten kombinerer nørdet viden med underholdning og har etableret sig som en af de førende danske podcasts om videnskab. Gennem interviews med forskere, iværksættere og eksperter har værterne gjort komplekse emner tilgængelige for både fagfolk og ruminteresserede. I 2024 vandt podcasten prisen for årets uafhængige podcast.

Universet i øjenhøjde

RumSnaks to værter har hele tiden ønsket at være tæt på lytterne, og har også afholdt en række liveoptagelser og arrangementer. Det kulminerede foreløbig i oktober, hvor Tina og Anders fejrede podcastens episode nr. 100 med et storslået live-show på Bremen Teater. Blandt gæsterne var astrofysiker Anja C. Andersen, musiker og biolog Johan Olsen, astrofysiker Sarah Pearson, læge i rummedicin Lonnie Grove Petersen, og der var indslag fra Huxi Bach og Christian Fuhlendorff.

– Vi har glædet os meget til at mærke energien fra vores faste lyttere og fra dem, der måske ikke er så bekendte med rummet. Det bliver noget særligt for os at kigge tilbage på, fortæller Anders Høeg Nissen.

Aftenen markerede også en hyldest til de mange mennesker, der har bidraget til podcastens succes, samt til de lyttere, som har fulgt med på rejsen fra Jorden til universets fjerneste afkroge. Med blikket mod fremtiden og ambitioner om nye episoder, der måske endda sender podcasten ud i rummet, fortsætter RumSnak med at formidle de største og mindste spørgsmål om universet.

RumSnaks succes viser, at man kan nå rigtig langt, selv når man arbejder inden for et nicheområde. Og værternes evne til at gøre komplekse emner både spændende og tilgængelige viser, at den rigtige formidling kan åbne dørene til et bredt publikum, selv for de mest nørdede temaer.

Fakta

RumSnak er en uafhængig podcast om rumaktiviteter i Danmark, både inden for forskning og forretning. Podcasten blev lanceret i 2019, og i hver episode dykker de ned i et nyt tema i selskab med en ekspert, der deler indsigt om deres område og arbejde.
I 2024 vandt RumSnak podcastprisen for årets uafhængige podcast.
RumSnak optog deres afsnit nr.100 live fra Bremen Teater den 22. oktober.

Følg pressemeddelelser fra RumSnak

Flere pressemeddelelser fra RumSnak