Asmildkloster Landbrugsskole pløjede sig til titlen som Danmarksmestre i Skole DM 2024

Fredag d. 25. oktober kæmpede fire af landets landbrugsskoler om podiepladserne ved Skole DM i Pløjning. Vinderne blev de fire pløjere fra Asmildkloster Landbrugsskole i Viborg.

Samarbejde og teknik var i top, da Karl Emil Frederiksen, Nikolaj Post, Valdemar Fredholm og Benjamin Bülow Vastrup fredag den 25. oktober dystede om at blive Danmarks bedste skolepløjere. Blandt de 20 unge pløjere der stillede op til DM, er de nu dem, der kan tage pokalen med hjem.

For de fire nye danmarksmestre har konkurrencen ikke kun givet nye færdigheder, men også stærke venskaber. De kendte nemlig knapt nok hinanden før de kom på hold sammen og havde heller ikke stor erfaring med pløjning, før de begyndte at træne til DM.

”Da vi blev spurgt om vi ville være med, kendte vi knapt nok hinanden. Det var lidt for sjov og for at se, hvor gode vi var. Det er også noget der ryster folk sammen og vi er blevet et stærkt team,” siger holdet.

”Vi har pløjet før, men ikke på konkurrenceplan. Der er meget mere du skal holde øje med, når det er konkurrence,” siger Valdemar Fredholm og suppleres af kammeraten Benjamin Bülow Vastrup:

”Jeg vil nok skyde på, at jeg er blevet dobbelt så god til at pløje, som da jeg startede.”

Tager sejren hjem for første gang i 7 år

Vandrepokalen har ikke fået lov at pryde Asmildkloster Landbrugsskole siden 2017. Derfor føles sejren, da også ekstra stor.

”Det føles meget godt at komme hjem og sige, at Asmildkloster også kan noget. Vores venner sagde, at vi ikke ville vinde en skid, så det er da rart at kunne komme hjem med noget,” siger vinderholdet.

Underviser og træner, Gert-Jan Jonker kunne også se stolt til, mens holdet ’Team Asmild’ pløjede førstepladsen hjem.

”Jeg er meget stolt. Fra, at nogle af drengene, næsten ikke havde prøvet at pløje før, til de står her i dag med pokalen, det er fedt at se den forandring,” fortæller Gert-Jan Jonker.

”De har virkelig lagt en særlig indsats ved samarbejdet, og det er også rigtig dejligt at se,” siger Gert-Jan Jonker.

Og samarbejdet var tydeligt på feltet, da de flotteste og mest præcise furer skulle stå. Mens en holdkammerat førte traktoren, gik en anden ved siden af og dirigere de 100 meter en enkelt fure måler, mens de to sidste holdkammerater sikrede præcision med målebånd og overblik.

”Det er jo en holdsport, når du er derude. De andre er dem der ser for dig, og så skal den der er i førerhuset, mest koncentrere sig om at køre mens de andre dirigerer,” afslutter Nikolaj Post.

DM i Skolepløjning sker som en del af DM i Pløjning 2024, der er arrangeret af frivillige fra LandboUngdoms Region Ribe. De deltagende landbrugsskoler var Nordjyllands Landbrugsskole, Grindsted Landbrugsskole, Asmildkloster Landbrugsskole og Jordbrugets Uddannelsescenter.

Resultater

1. Asmildkloster Landbrugsskole, 123,25 point
  1. Nordjyllands Landbrugsskole, 110,25 point
  1. Jordbrugets Uddannelsescenter, 106,25 point

Ditte Mikkelsen fra Odder er valgt ind i LandboUngdoms hovedbestyrelse23.9.2024 11:07:30 CEST | Pressemeddelelse

Ditte Mikkelsen har i alle sine seks år som medlem i LandboUngdom været et aktivt medlem. Hun har gennem sine seks år både siddet i repræsentantskabet og været en del af lokalbestyrelsen i LandboUngdom Odder/Skanderborg. Lørdag d. 21. september blev hun valgt ind i LandboUngdoms hovedbestyrelse, hvor hun bl.a. ser frem til at arbejde med at styrke fællesskabet ude i lokalforeningerne.