Carbon Footprint Initiative

Brancheforening lancerer betaversion af beregner for klimaaftryk på reklamemarkedet

Foreningen Carbon Footprint Initiative løfter i dag sløret for betaversionen af det værktøj, der skal gøre det simpelt for aktørerne på det danske reklamemarked at måle klimaaftrykket fra indrykning af reklamer.

Carbon Footprint Initiative lancerer betaversion af beregner for klimaaftryk på reklamemarkedet

Lanceringen er resultatet af mange måneders arbejde i brancheforeningen Carbon Footprint Initiative, når foreningen i dag kan præsentere en betaversion af en beregner, der skal bruges til at måle CO2-aftrykket fra reklamer i Danmark.

Ifølge Marianne Bugge Zederkof, der er formand for Carbon Footprint Initiative, markerer lanceringen en milepæl i forhold til at skabe åbenhed om reklamers klimaaftryk i den danske mediebranche.

”På tværs af sektorer og brancher skal man tage et ansvar for den bæredygtige omstilling og bidrage til at bremse klimaforandringer. Derfor er jeg glad for, at vi som branche er gået sammen om Carbon Footprint Initiative, der skal bidrage til en entydig og troværdig måde at opgøre klimaaftrykket for reklamer, og jeg er stolt af, at vi i dag kan præsentere resultatet af mange måneders hårdt arbejde. Det er en milepæl i forhold til, at medier, annoncører og bureauer i nærmeste fremtid skal kunne arbejde effektivt og målrettet med at nedbringe klimaaftrykket,” siger Marianne Bugge Zederkof.

Godt på vej mod en færdig emissionsberegner

Formanden fortæller, at der fortsat venter et vigtigt stykke arbejde, inden branchen kan tage værktøjet i brug.

”Det er en kompleks opgave at beregne reklamers klimaaftryk, da mange forskellige aktører er involveret - lige fra annoncøren, der igangsætter en kampagne til forbrugeren, der bliver eksponeret for den. Derfor markerer lanceringen af den første betaversion også, at vi endnu ikke er endeligt i mål. Men vi er godt på vej, og vi arbejder ufortrødent videre mod at etablere et troværdigt og gennemsigtigt grundlag, som gør annoncørerne i stand til at inddrage klimapåvirkningen i valget af mediestrategi,” lyder det fra Marianne Bugge Zederkof.

Medlemmer af Carbon Footprint Initiative får med lanceringen adgang til betaversionen af såvel data og beregner som den bagvedliggende metoderapport. Metodegrundlaget er udviklet sammen med repræsentanter fra både medier og mediebureauer med udgangspunkt i internationale standarder.  Derudover er Carbon Footprint Initiatives metode udviklet i en løbende dialog med IAB Europe, Ad Net Zero og andre internationale organisationer om at udvikle og forfine metodegrundlaget.

Kontakter

Marianne Bugge ZederkofFormand for Carbon Footprint Initiative og vice administrerende direktør i Danske MedierDanske Medier

mbz@dmresearch.dk

Om

Carbon Footprint Initiative blev stiftet sommeren 2023 af Danske Medier og Kreativitet og Kommunikation. Formålet er at etablere en digital platform, som skal udgøre grundlaget for en fælles branchetilgang til klimaberegning med henblik på at kunne måle emissionstal for mediebranchen i Danmark.

I dag er en række af de største medier og mediebureauer medlemmer af Carbon Footprint Initiative og de vil alle få adgang til rapporten og beregneren. Læs mere på websitet her.

Følg pressemeddelelser fra Carbon Footprint Initiative

Flere pressemeddelelser fra Carbon Footprint Initiative