Her er vinderne af Green Fleet Award 2024

I år var det Europaminister Marie Bjerre, der på Bilens Dag overrakte prisen til de danske virksomheder med de grønneste flåder. Prisen gik til Scandic Hotels, Energinet, Norlys og GreenMobility.

Til Bilens Dag 2024 kunne Green Fleet Award endnu engang uddeles af Mobility Denmark i samarbejde med Qanto Fleet. Det er tredje år i træk, at prisen hædrer de danske virksomheder med den største andel af nulemissionsbiler i deres flåde, og prisen belønner dermed de virksomheder, som har gjort en ekstra indsats for at bidrage til den grønne omstilling.

”Vi er meget glade for at kunne anerkende de danske virksomheder, som har gjort en særlig indsats for at omstille deres flåde. Det er helt centralt, at også virksomheder tager grønne transportvalg. De fire danske virksomheder, der har fået tilkendt Green Fleet Award i år, har god grund til at være stolte af dem selv. De har været ambitiøse, og vi vil gerne takke dem for deres overbevisende og imponerende indsats,” siger Mads Rørvig, adm. direktør i Mobility Denmark.

Europaminister Marie Bjerre overrakte prisen til vinderne i år. Green Fleet Award tildeles i fire kategorier baseret på virksomhedernes flådestørrelse. I år fordelte vinderne sig således:

Scandic Hotels vandt i kategorien ”Virksomhedsflåder mellem 25-50 biler”.

Energinet vandt i kategorien ”Virksomhedsflåder mellem 51-100”.

Norlys vandt i kategorien ”Virksomhedsflåder på 100+ biler”.

GreenMobility vandt i kategorien ”Flådeejer på 500+ biler”.

Priserne uddeles til dem, der har den højeste andel af nulemissionsbiler i personbilsflåden.
Udgangspunktet for analysen er alle danske virksomhedskoncerner (fraset personligt ejede virksomheder, offentligt ejede institutioner samt virksomheder beskæftiget med handel, leasing, udlån og udlejning af køretøjer) med minimum 25 personbiler i flåden pr. 20/9-2024.

Modsat tidligere år opgøres bilflåden ikke på baggrund af det enkelte cvr-nummer, men med udgangspunkt i alle selskaber i koncernen. Kun i flådeejerkategorien medtages koncerner beskæftiget med handel, leasing, udlån og udlejning af køretøjer.

Vinderne findes på datagrundlag udarbejdet af DBI IT A/S, som står bag fleet management-systemet Qanto Fleet.

For os giver det på alle måder mening at bruge vores viden til med Green Fleet Award at hylde dem, der går forrest i omstillingen. Indsigten i danske virksomheders bilpark giver os både mulighed for bil for bil, at hjælpe omlægningen bedst muligt på vej i den enkelte virksomhed, men også til at hylde dem, der er nået længst på den rejse.”, siger Peter Andersen, adm. direktør i DBI IT.

Stolte vindere

Vinderne udtrykker en glæde over at være modtagere af prisen. Scandic Hotels fortæller, at de lægger vægt på grønne valg i deres virksomhed:

”I Scandic har vi igennem mange år arbejdet målrettet og systematisk med at mindske miljøpåvirkningen i vores hoteldrift, og vi ved, at mange små tiltag på sigt har en stor betydning. Derfor har det også været helt oplagt at omstille vores firmabiler til elbiler, og vi er glade modtage denne anerkendelse af initiativet”, siger Tonny Poulsen, Finance Director i Scandic Hotels Danmark.

Norlys, som vinder prisen for andet år i træk, understreger endnu engang, hvor vigtigt en eldreven flåde er for dem:

Hos Norlys investerer vi i ladeinfrastruktur, der gør det nemmere at være elbilist i Danmark, og vi er i dag næststørst målt på antal offentligt tilgængelige ladestandere. Derfor er det naturligt, at vores firmabiler også kører på strøm. Da vi begyndte vores omstilling, var elbiler ukendt terræn for mange, og jeg er stolt af, hvor langt vi er nået i dag. Forhåbentlig kan det give andre virksomheder mod på at vælge elbilerne til,” siger Svend Elberg Thomsen, Klimachef i Norlys.

Endeligt, fortæller GreenMobility, at de er glade for prisen, som fremhæver deres bidrag til den grønne omstilling af vejtransporten i Danmark:

”GreenMobility voksede med 92% i tredje kvartal i år og er nu en profitabel forretning. Vi beviser som det første delebilselskab i Europa at bæredygtig profitabilitet rent faktisk kan lade sig gøre og at investeringer i grøn transport betaler sig,” siger Kasper Gjedsted, Group CEO i GreenMobility.

Tekst: Mobility Denmark

Datagrundlag og statistik: DBI IT A/S, Qanto Fleet

Metode

Green Fleet Award uddeles i fire kategorier:

Virksomhedskoncerner med:

• 25-50 personbiler i flåden
  • 51-100 personbiler i flåden
  • 100+ personbiler i flåden
  • Flådeejere 500+

Modsat tidligere år opgør vi nu ikke bare bilflåden på baggrund af det enkelte cvr-nummer, men med udgangspunkt i alle selskaber i koncernen.

Mobility Denmark er brancheorganisation for bilproducenter, bilimportører, ladeoperatører, finansierings- og leasingselskaber samt delebilstjenster og biludlejning.

Tekst: Mobility Denmark

Datagrundlag og statistik: DBI IT A/S, Qanto Fleet