State Drinks og Lidl Danmark går nu sammen og opfordrer til en aldersgrænse på 16 år i forbindelse med salg af energidrikke

Del

State Drinks går som den første danske producent af energidrikke aktivt ud og opfordrer til at indføre en aldersgrænse på salg af energidrikke til børn og unge under 16 år.

State Drinks og Lidl Danmark går sammen om en fælles kampagne, hvor målet er at indføre en aldersgrænse på 16 år i forbindelse med salg af energidrikke. Kampagnen vil bl.a. byde på et 13 x 13 meter stort banner på Gammel Torv i København.
State Drinks og Lidl Danmark går sammen om en fælles kampagne, hvor målet er at indføre en aldersgrænse på 16 år i forbindelse med salg af energidrikke. Kampagnen vil bl.a. byde på et 13 x 13 meter stort banner på Gammel Torv i København.

“Den eneste grund til, at vi har startet STATE, er for at lave en bedre energidrik end det, der fandtes til voksne – ikke til børn. Vi ønsker ikke at henvende os til børn, og vi ønsker ikke at sælge vores koffeinholdige produkter til børn. Alt handler ikke om profit. Tværtimod. Det handler om at tage et ansvar, gøre en positiv forskel og bringe den bedste energi muligt – i enhver og rigtig sammenhæng. Derfor kan vi som producent kun bakke op om at indføre en aldersgrænse på 16 år for køb af produkter med et højt koffeinindhold", siger Jon Andersen, direktør og stifter af State Drinks. 

Udmeldingen fra State Drinks sker i samarbejde med Lidl Danmark, der siden 2018 har haft en aldersgrænse på salg af energidrikke med højt indhold af koffein og sukker i samtlige af kædens butikker. Lidl er samtidig fortsat den eneste dagligvarekæde, der har valgt at indføre en aldersgrænse. 

“I 2018 var vores holdning klar – nemlig at energidrikke ikke er for børn. Det er der heldigvis flere sundhedsfaglige eksperter og mange af landets største patientforeninger, der er enige i, og nu får den også opbakning på producentniveau.  

”Det er en stærk udmelding fra State Drinks, og det fortæller historien om en dansk virksomhed, som også påtager sig et samfundsansvar ved at bakke op om en aldersgrænse på 16 år,” siger Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl Danmark. 

Salget af energidrikke stiger
Den nye udmelding fra State Drinks er blandt andet en konsekvens af, at salget af energidrikke i Danmark er tredoblet i løbet af de seneste fem år. Selvom salget er stigende, er der fortsat ingen aldersgrænse på salg af energidrikke i Danmark. Til gengæld er det lovpligtigt for producenter af drikke- og fødevarer med et højt koffeinindhold at skrive på emballagen, at disse varer ikke “bør indtages af børn eller gravide”.  

”Som producent og dagligvarekæde ønsker vi at påtage os et samfundsansvar. Men vi håber også, at Danmark følger i andre europæiske landes fodspor, lytter til de førende eksperter på området og vedtager et forbud mod salg af energidrikke til børn og unge under 16 år,” lyder det enstemmigt fra Jon Andersen og Claus Krogh.  

Den fælles udmelding kommer i forlængelse af at andre europæiske lande som fx Polen, Rumænien, Letland, Litauen alle har vedtaget en aldersgrænse mod salg af energidrikke til børn. Derudover arbejder både Storbritannien, Norge og Ungarn på en aldersgrænse for køb af energidrik. 

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark

Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse

Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.

Lidl fortsætter sit engagement i cykelsporten: Bliver sponsor for Copenhagen Sprint og fornyer aftale med PostNord Danmark Rundt25.3.2025 06:01:00 CET | Pressemeddelelse

Til sommer bliver Lidl officiel sponsor for det nye World Tour-cykelløb Copenhagen Sprint, hvor blandt andre den danske sprinter Mads Pedersen fra Lidl-Trek stiller til start. Samtidig fornyer Lidl aftalen med Danmarks største etapeløb PostNord Danmark Rundt. Hos PostNord Danmark Rundt og Copenhagen Sprint ser man frem til samarbejdet med en fælles ambition om at styrke cykelsporten og fremme hverdagscyklisme.

Ny indkøbsdirektør i Lidl: “Vi sætter fuld blus på at styrke vores image yderligere i 2025”3.3.2025 08:30:00 CET | Pressemeddelelse

Peer Sandtner vender tilbage til Danmark som ny indkøbsdirektør i Lidl. Med solid erfaring fra flere europæiske Lidl-markeder, senest som viceindkøbsdirektør i Lidl Sverige, er han klar til at styrke Lidls brand i Danmark – blandt andet med et nyt nationalt private label-mærke, intensivering af danske og internationale sponsorkoncepter samt en stærk sundhedsagenda.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye