State Drinks og Lidl Danmark går nu sammen og opfordrer til en aldersgrænse på 16 år i forbindelse med salg af energidrikke
State Drinks går som den første danske producent af energidrikke aktivt ud og opfordrer til at indføre en aldersgrænse på salg af energidrikke til børn og unge under 16 år.

“Den eneste grund til, at vi har startet STATE, er for at lave en bedre energidrik end det, der fandtes til voksne – ikke til børn. Vi ønsker ikke at henvende os til børn, og vi ønsker ikke at sælge vores koffeinholdige produkter til børn. Alt handler ikke om profit. Tværtimod. Det handler om at tage et ansvar, gøre en positiv forskel og bringe den bedste energi muligt – i enhver og rigtig sammenhæng. Derfor kan vi som producent kun bakke op om at indføre en aldersgrænse på 16 år for køb af produkter med et højt koffeinindhold", siger Jon Andersen, direktør og stifter af State Drinks.
Udmeldingen fra State Drinks sker i samarbejde med Lidl Danmark, der siden 2018 har haft en aldersgrænse på salg af energidrikke med højt indhold af koffein og sukker i samtlige af kædens butikker. Lidl er samtidig fortsat den eneste dagligvarekæde, der har valgt at indføre en aldersgrænse.
“I 2018 var vores holdning klar – nemlig at energidrikke ikke er for børn. Det er der heldigvis flere sundhedsfaglige eksperter og mange af landets største patientforeninger, der er enige i, og nu får den også opbakning på producentniveau.
”Det er en stærk udmelding fra State Drinks, og det fortæller historien om en dansk virksomhed, som også påtager sig et samfundsansvar ved at bakke op om en aldersgrænse på 16 år,” siger Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl Danmark.
Salget af energidrikke stiger
Den nye udmelding fra State Drinks er blandt andet en konsekvens af, at salget af energidrikke i Danmark er tredoblet i løbet af de seneste fem år. Selvom salget er stigende, er der fortsat ingen aldersgrænse på salg af energidrikke i Danmark. Til gengæld er det lovpligtigt for producenter af drikke- og fødevarer med et højt koffeinindhold at skrive på emballagen, at disse varer ikke “bør indtages af børn eller gravide”.
”Som producent og dagligvarekæde ønsker vi at påtage os et samfundsansvar. Men vi håber også, at Danmark følger i andre europæiske landes fodspor, lytter til de førende eksperter på området og vedtager et forbud mod salg af energidrikke til børn og unge under 16 år,” lyder det enstemmigt fra Jon Andersen og Claus Krogh.
Den fælles udmelding kommer i forlængelse af at andre europæiske lande som fx Polen, Rumænien, Letland, Litauen alle har vedtaget en aldersgrænse mod salg af energidrikke til børn. Derudover arbejder både Storbritannien, Norge og Ungarn på en aldersgrænse for køb af energidrik.
Kontakter
Thomas SejersenPresseansvarlig - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkFølg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
Lavbundsjorde i fokus i nyt samarbejde mellem Arla og Lidl5.5.2025 10:11:13 CEST | Pressemeddelelse
Arla Foods og Lidl Danmark gør et af hovedpunkterne i Den Grønne Trepart til virkelighed i et nyt samarbejde, der skal hjælpe Arla-landmænd med at udtage kulstofrige lavbundsjorde. Projektet skal belyse, hvordan udtagning af lavbundsjorde kan reducere CO2-udledningen og på sigt gavne natur og biodiversitet.
Efter historisk antal butiksåbninger: Lidl har plantet rekordmange træer i samarbejde med Plant et Træ2.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Med 18 butiksåbninger satte Lidl Danmark rekord i 2024. Det har de nu markeret med sin hidtil største træplantning: 22.000 træer i samarbejde med Plant et Træ. Sidste del af skoven blev plantet d. 1. maj og er fredskov på kommunal jord.
Lidl i ambitiøs digital satsning: Ny scan-selv-løsning giver større kundetilfredshed og mindre svind23.4.2025 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark er i gang med en landsdækkende udrulning af en ny og moderne scan-selv-løsning, der kombinerer effektiv teknologi med nærværende kundeservice, og resultaterne er allerede at se. Det er blevet nemmere og hurtigere for kunderne at handle, samtidig med at svindstatistikken er forbedret, fortæller salgs-, udviklings-og ejendomsdirektør, Mads T. Nielsen.
Lidls nye private label-mærke er landet i butikkerne: Madværket samler flere hundrede hverdagsprodukter fra danske leverandører under ét nyt fælles brand31.3.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Når Lidls kunder er på indkøb efter danske hverdagsprodukter til gode priser, skal de kigge efter det røde Madværket-logo. Et nyt dansk private label-brand, der samler et bredt udvalg af danskproducerede fødevarer, er nemlig landet i kædens butikker. Lidl vil gøre det nemmere for forbrugerne at vælge og støtte danske lokale producenter, hvilket både bidrager til en bedre forsyningssikkerhed og arbejdspladser i Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum