Tre finalister i Nordjylland udvalgt til Årets Ejerleder 2024

Den 4. november afholder PwC Årets Ejerleder 2024 i Nordjylland for 21. gang i samarbejde med Nykredit og Dansk Erhverv. Prisen går til en ejerleder, der som frontfigur har skabt en ekstraordinær succeshistorie til inspiration for andre ejerledede virksomheder.

Torben Toft Kristensen, partner i PwC i Aalborg.

Blandt en lang række af danske virksomheder med dygtige ejerledere i spidsen er der nu fundet tre finalister til kåringen af Årets Ejerleder 2024 i Nordjylland.

Finalisterne er:

Lars Andersen, Louise Bondgaard Godsk, Christoffer Rosbjerg Andersen og Louise Andersen fra Himmerlandskød A/S (Aalestrup)
Lars Andersen har altid haft en stærk iværksætterånd, som i 1980'erne førte til hans engagement i slagteribranchen. Efter at have overtaget Himmerlandskød fra sin tidligere kompagnon i 2000, satte Lars fart på forretningen gennem effektiviseringer og en målrettet skalering af virksomheden. Det har været hans vision om at øge volumen og optimere driften, der har spillet en central rolle i virksomhedens succes og vækst.

I dag arbejder Lars sammen med Christoffer Rosbjerg Andersen, Louise Andersen og Louise Bondgaard Godsk om at lede Himmerlandskød. De fire ejerledere kommer med forskellige baggrunde, der komplementerer hinanden: Lars er uddannet inden for landbrug, Christoffer er autodidakt, Louise Andersen har erfaring som mejerist, og Louise Godsk er statsautoriseret revisor. Sammen har de skabt en stærk ledelse, der bygger på værdierne ordentlighed, nøjsomhed og arbejdsomhed.

For Lars og resten af teamet handler det om at samle det rette hold omkring sig og drive virksomheden med fokus på kvalitet og ordentlighed. Det er disse værdier, der har sikret Himmerlandskøds position som en stærk aktør inden for slagteribranchen, og som har lagt fundamentet for deres fortsatte vækst.

Lars Klinkby fra Expo-Net Danmark A/S (Hjørring)
Lars Klinkby er 3. generations ejerleder i den familieejede virksomhed Expo-Net Danmark A/S, som blev grundlagt af hans farfar i 1959. Siden har virksomheden udviklet sig til at blive en vigtig spiller i den nicheprægede branche for plastnet. Lars overtog ejerskabet fra sin far, som stadig har en mindre ejerandel i virksomheden. Med sin baggrund som officer i forsvaret og en kombineret HD- og ingeniøruddannelse har Lars bragt både strategisk indsigt og teknisk forståelse ind i virksomheden.

Som ejerleder er Lars kendt for at være en stærk kulturbærer, der arbejder målrettet for at opretholde en positiv og inkluderende virksomhedskultur. Denne kultur afspejler sig i medarbejdernes engagement og holdning til deres arbejde, hvilket er afgørende for virksomhedens sammenhængskraft og succes.

Expo-Net Danmark opererer i en nichebranche, hvor konkurrencen primært kommer fra udlandet, særligt fra aktører i Spanien, Italien og Tyskland. Virksomhedens evne til at fastholde en førende position i markedet skyldes Lars' fokus på kvalitet og innovation, der har sikret dem en stærk position.

Henrik Sørensen fra Vindunor A/S (Hjørring)
Henrik Sørensen har spillet en central rolle i udviklingen af Vindunor A/S, som opstod i forbindelse med en opdeling af Glaseksperten i slutningen af 2021. Henrik, som tidligere ejede og drev Glaseksperten Vinduer & Døre, valgte at videreudvikle sin egen virksomhed, Vindunor A/S, der nu fokuserer på produktion af højkvalitets vinduer og døre. Opdelingen skete i god forståelse med hans tidligere samarbejdspartner Christian Larsen, og siden da har Henrik styrket Vindunors position som en betydelig spiller i branchen.

Med et stærkt fokus på investeringer i både produktionsteknologi og medarbejderudvikling har Henrik formået at skabe en virksomhedskultur, hvor viljen til at lykkes og troen på medarbejdernes potentiale er i højsædet. Han ser hele teamet som en samlet enhed og lægger stor vægt på, at investeringer i mennesker er afgørende for virksomhedens succes.

I dag har Vindunor over 100 ansatte og er kendt for sit fokus på kvalitet. Henrik leder virksomheden med en entreprenørånd, som har bidraget til en stærk position i markedet og en engageret arbejdsstyrke, der stræber efter at levere de bedste løsninger til kunderne.

Ejerlederne gør en forskel
”De tre finalister står som stærke eksempler på ejerledere, der har skabt bemærkelsesværdige resultater og formået at udvikle deres virksomheder gennem en klar vision og dedikation. De inspirerer og fungerer som rollemodeller for andre ejerledede virksomheder. Vi ønsker vores finalister i Nordjylland et stort tillykke og ser frem til at hædre dem alle ved regionskåringen,” fortæller Torben Toft Kristensen, partner i PwC i Aalborg.

Nykredit har et godt kendskab til de mange ejerledere, da de udgør en væsentlig del af bankens kunder. Christian Vejling, regionsdirektør i Region Nordjylland, fremhæver, hvor essentielle ejerlederne er for at skabe vækst, arbejdspladser og udvikling i det danske samfund:

Ejerlederne spiller en afgørende rolle i at sikre fortsat vækst og innovation i det danske erhvervsliv. Gennem deres engagement og lederskab skaber de ikke blot arbejdspladser, men også langsigtede løsninger, som bidrager til en sundere økonomi. Vi er stolte af at hylde dem for deres betydelige indsats.

Også Dansk Erhverv understreger betydningen af ejerlederne for dansk erhvervsliv og udviklingen i det danske samfund:

"De tre finalister repræsenterer det bedste inden for dansk ejerledelse. Deres evne til at navigere i et konkurrencepræget marked og skabe vækst og udvikling gør dem til forbilleder for andre virksomheder. De bidrager ikke blot til økonomisk vækst, men også til at styrke det danske erhvervslivs robusthed og konkurrenceevne og dermed sikre vores velstand og velfærd. Ejerledede virksomheder er samtidig en afgørende del af den regionale erhvervsudvikling,” siger Natasha Brandt, direktør i Dansk Erhverv.

Årets Temapris - Ejerledernes digitale transformation

Ejerlederne spiller en særlig vigtig rolle, når det handler om at drive den digitale transformation og sikre deres virksomheders fremtidige konkurrenceevne. Derfor sætter vi i årets temapris fokus på, hvordan ejerlederne aktivt gentænker og fremtidssikrer deres virksomheder ved at udnytte nye teknologier som digitalisering og kunstig intelligens.

Ejerlederne viser, hvordan det rette lederskab kan være nøglen til at gennemføre en digital transformation, der styrker deres virksomhed i en teknologisk fremtid. Med mod og nytænkning har de investeret i digitale løsninger som kunstig intelligens og automatisering, hvilket har effektiviseret deres forretningsmodel og sikret deres fortsatte vækst,” udtaler Torben Toft Kristensen, partner i PwC i Aalborg, og henviser til kåringen af Årets Temapris.

Temaprisen uddeles til en ejerleder, der har udmærket sig inden for digital transformation, herunder optimering af it-systemer, integration af kunstig intelligens og udvikling af digitale forretningsmodeller.

Kontakt
For yderligere information kontakt PR-konsulent i PwC Christian Corell på mobil 2829 3858 eller pressekonsulent Peter Klaaborg fra Nykredit på mobil 2056 0706 eller mediechef Søren Domino fra Dansk Erhverv på 3374 6688.

Tid og sted for Årets Ejerleder i Nordjylland
Den 4. november 2024 kl. 16:30-18:10, Comwell Hvide Hus, Vesterbro 2, 9000 Aalborg.

Fakta om Årets Ejerleder 2024
Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag Årets Ejerleder, som afholdes for 21. gang. Årets tema er ejerledernes digitale transformation.

De syv regionale vindere går videre til Landskåringen, som finder sted den 14. november 2024 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af regionsvinderen fra 2023 samt repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og en erhvervsprofil.

Tidligere landsvindere
Mikkel Grene fra Søstrene Grene ApS (2023), Layland Barker fra Titan Containers A/S (2022), Peter Vang Christensen fra Plantorama A/S (2021), 2020 (særår uden vinder pga COVID-19), Michael Holm fra Systematic (2019) Bjarke Hansen fra Primo Tours A/S (2018), Mikkel Borg Bjergsø fra Mikkeller ApS (2017), Marie-Louise Bjerg fra Top Mountain Industries ApS (2016), Anders Byriel fra Kvadrat A/S (2015) Susanne Hessellund fra Bel Air Aviation A/S (2014), Thomas Dinesen fra Dinesen Floors (2013), Peter Eriksen fra Nilpeter A/S (2012), Jørgen Hallundbæk fra Welltec A/S (2011), BK Engineering A/S (2010), KM Telecom A/S (2009), Webtop A/S (2008) og Expo-Net Danmark A/S (2007).

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.