Edition-S

Else Marie Pade 100 år

Den danske musikpioner ville være fyldt 100 år den 2. december 2024. Fødselsdagen markeres med en stor hyldestkoncert i DR Koncerthuset, en ny nodeudgivelse samt nye indspilninger af Pades musik.

På 100-års dagen for Else Marie Pades fødsel fejrer en række musikere den store danske musikpioner med en hyldestkoncert. Lær én af danmarkshistoriens vigtigste komponister bedre at kende ved koncerten, hvor du både kan høre (sjældne) akustiske og elektroniske værker samt moderne fortolkninger af hendes musik af musikere som Dybfølt, Kira Martini, Jakob Kullberg, Vokalensemblet Vigdis, Jacob Kirkegaard, STRØM m.fl.

Selvom Else Marie Pade er mest kendt for sine elektroniske værker, består en stor del af hendes produktion også af akustiske kompositioner. Man er først for nylig begyndt at gå på opdagelse i dem, og ved koncerten kan man derfor høre flere sjældent opførte værker. Du kan bl.a. opleve Jakob Kullberg opføre værket Et spil for cello for solo-cello og visuals og opleve Vokalensemblet Vigdis fremføre noget af Pades kormusik. Jacob Kirkegaard spiller dele af værket Svævninger, som han lavede i samarbejde med Pade, og endelig kan du opleve et af Pades allerførste elektroniske værker afspillet fra hendes egen gamle Lyrec-spolebåndoptager!

Fra cellevæg til nodeudgivelse

Edition·S markerer 100-års dagen med en ny nodeudgivelse, Else Marie Pade: Sange fra en væg - en samling af  charmerende sange, som dog er skrevet under dystre omstændigheder. Under Anden Verdenskrig var Pade, som dengang blot var teenager, interneret først i Aarhus Arrest og siden Frøslevlejren på grund af sin aktive deltagelse i modstandsbevægelsen, og her blev hendes første kompositioner til - ridset ind i cellevæggen med spændet fra en hoftteholder.  Musikken blev hendes mentale tilflugtssted, og sangene hun skrev var overvejende muntre i swing- og slagerstil.

Tidligere på året udkom albummet Sange fra en væg på Dacapo Records, med 9 af Pades sange fortolket og indspillet af duoen Dybfølt og sangerinden Kira Martini. Nu udgives noderne i en samlet sangbog med sangtekster på dansk og engelsk og becifring til klaverakkompagnement eller lignende.

Akustisk fortolkning af banebrydende værk

På pladeselskabet Dacapo Records går den runde fødselsdag heller ikke ubemærket hen. Den 15. november udkommer et nyt album med akustiske fortolkninger af Else Marie Pades skelsættende elektroniske værk Syv cirkler fra 1958, indspillet af Dybfølt. Oplev et nyt syn på det banebrydende stykke musik, som er inspireret af stjernernes cirkulære bevægelser på himlen, i denne nye udgave for cello og kontrabas. På albummet kan du desuden høre et “remix” af Syv cirkler, hvor Dybfølt har erstattet den originale kromatiske skala med en durskala.

Dacapo Records fortsætter også EMP-serien, som blev lanceret i 2022 og indeholder en række digitale udgivelser som samler nye restaurerede, digitaliserede udgaver af alle Pades elektroniske værker. Indtil videre er der udkommet syv udgivelser i serien, med flere på vej i de kommende måneder.

Else Marie Pade: Syv Cirkler / Dybfølt
Else Marie Pade

Om Edition-S

Edition·S udgiver musik til den klassiske og eksperimenterende musikscene. Vi repræsenterer vores komponister gennem udgivelsen af partiturer og stemmer, elektroniske medier og grafiske formater samt håndtering af rettigheder og promotion. Musikken som udgives af Edition·S bliver opført over hele verden.

Følg pressemeddelelser fra Edition-S

Flere pressemeddelelser fra Edition-S