Snart vil hver anden bus i Aarhus være en elbus
31 nye elbusser indsættes i øjeblikket løbende som erstatning for dieselbusser i Aarhus. Hermed kommer halvdelen af bybusserne i Aarhus til at køre på grøn el og bidrage til kommunens mål om at være CO2-neutral i 2030. Kunderne kan glæde sig til busser, der er støjsvage og har god tilgængelighed.

Allerede nu er de gule elbusser et helt almindeligt syn i Aarhus. Når 62 elbusser bliver til 93 i løbet af oktober, november og december, betyder det, at kunderne har mulighed for at hoppe på en CO2-neutral elbus hver anden gang, de skal med bussen.
Indkøbet af de 31 nye ledbusser på el er et vigtigt skridt imod Aarhus Kommunes mål om, at alle 149 bybusser i drift skal være CO2-neutrale i 2027, mens reservebusserne skal være det i 2030.
"Vores kollektive trafik skal være et velfungerende og grønt alternativ til bilen. Med endnu flere elbusser på vejene får aarhusianerne en bedre og mere behagelig oplevelse, når de hopper på bussen. De kommende år giver vi den kollektive trafik en økonomisk indsprøjtning, så aarhusianerne vil opleve, at busser og letbane kører så ofte i myldretiden, at køreplaner bliver overflødige”, siger Nicolaj Bang, rådmand, Teknik og Miljø.
Leverancen på 31 elbusser er er en del af et samlet indkøb af i alt 56 elbusser. De resterende 25 elbusser bliver leveret i foråret 2025.
Elbusser giver gode kundeoplevelser
Midttrafik oplever at flere og flere tager den kollektive trafik i Aarhus. September blev en rekordmåned for både bybusser og letbane med 3.070.592 passagerer. Det er 109.234 ekstra passagerer i forhold til september sidste år.
Direktør Lars Berg glæder sig over, at de mange kunder nu kan se frem til nye og grønne busser:
”Vi er inde i en positiv udvikling, hvor flere vælger den kollektive trafik til. Med de nye elbusser og Letbanen, der også kører på el, gør vi det endnu lettere for aarhusianerne at vælge en grøn og CO2-neutral rejse. Dertil kommer gode kundeoplevelser i form af støjsvage busser, let indstigning, stort flexareal og elektriske kørestolsramper. Elbusserne vil også bidrage til, at støjniveauet i bybilledet generelt vil blive mindre. Til glæde for alle i og omkring Aarhus by”, fortæller Midttrafiks direktør. Han tilføjer: "Vi glæder os til at byde kunderne velkommen i de nye elbusser".
I busselskabet AarBus, som står for driften af bybuskørslen i Aarhus, har man glædet sig meget til at få de nye elbusser på gaden,
”Det er utroligt spændende og vigtigt for os at være med til at gøre Aarhus til en grønnere og renere by, og vi glæder os over samtidig at kunne forbedre den oplevelse, kunderne får i vores busser”, siger direktør Hans Jørgen Østergaard.
Han tilføjer, at de nye elbusser kører væsentligt længere på en opladning end de elbusser, AarBus i forvejen har, og det har stor betydning for at sikre en driftssikker kollektiv trafik.
Fakta om de nye elbusser
- AarBus har indkøbt i alt 56 elbusser. 31 af busserne leveres og sættes i drift løbende fra oktober til december 2024. De resterende 25 busser kommer på gaden i løbet af foråret 2025.
- AarBus råder i forvejen over 62 elbusser, så med idriftsættelsen af 31 elbusser vil 50 procent af AarBus i alt 188 busser fra december køre på el.
- Busserne har en væsentlig længere rækkevidde end tidligere indkøbte elbusser. Det forventes, at de kan køre et helt driftsdøgn på en enkelt opladning, som finder sted på AarBus’ anlæg om natten.
- Busserne er 18-meter busser af mærket Solaris og har 47 faste siddepladser, hvoraf de 39 vender fremad. Dertil kommer 3 klapsæder og 88 ståpladser.
- Busserne er meget støjsvage og udleder ikke røg og partikler med udstødningen.
- Busserne har god tilgængelighed med lav indstigning, stort flexareal og elektriske kørestolsramper.
- Busserne har elektroniske sidespejle, hvilket giver bedre udsyn og større sikkerhed.
- Aarhus Kommune har et mål om, at driftsbusser skal være CO2 neutrale i 2027, mens reservebusser skal være CO2 neutrale i 2030.
Nøgleord
Kontakter
Midttrafiks pressetelefon
Tlf:70206650Om Midttrafik
Midttrafik er et trafikselskab, og står i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen.
Opgaverne spænder bredt fra blandt andet planlægning og koordinering af bustrafikken, gennemførelse af udbud og kontraktadministration, kvalitetskontrol, fastsættelse af priser og rejseregler, kundeservice til information og markedsføring af den kollektive trafik.
Følg pressemeddelelser fra Midttrafik
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Midttrafik
Midttrafiks pendlere skal skifte til Rejsebillet7.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra 26. maj vil det ikke længere være muligt at købe et pendlerkort i Midttrafik app. Rejsebillet overtager i løbet af 2025 og 2026 billetsalget fra Midttrafik app. Ungdomskortet flyttede over på Rejsebillet fra 1. april. Nu er turen kommet til pendlerkortet.
Forsøg med billige billetter til unge og gratis lokalbusser bliver forlænget17.3.2025 09:36:35 CET | Pressemeddelelse
Siden 1. oktober har unge kunne købe HerningUng og køre billigere med busserne i Herning Kommune som et forsøg. Samtidig har det været gratis at køre med kommunens lokalruter. Forsøget skulle være slut med udgangen af marts, men bliver nu forlænget.
Dygtige chauffører løfter kundetilfredsheden i Midttrafiks flextrafik14.3.2025 10:41:08 CET | Pressemeddelelse
En ny undersøgelse af Midttrafiks flextrafik viser høj kundetilfredshed med de fem kørselsordninger: Flextur, plustur, flexbus, handicapkørsel og kommunal kørsel. Undersøgelsen viser, at især chaufførernes kørsel og chaufførernes hjælpsomhed scorer højt på tilfredsheden.
Midttrafik er tilbage på 2019-niveau14.3.2025 10:37:17 CET | Pressemeddelelse
Mere end 55 mio. kunder rejste med Midttrafiks busser, Letbanen og Midtjyske Jernbaner i 2024. Midttrafik opretholder derfor samme passagerantal som i 2023 på trods af besparelser, der har betydet et mindre udbud af busafgange i 2024. Samlet set er antallet af passagerer per køreplantime steget og ligger nu på samme niveau som før Covid-19.
Letbanen og cyklen – en god kombination, men ikke altid i myldretiden11.3.2025 10:07:23 CET | Pressemeddelelse
Aarhus Letbane og Midttrafik opfordrer passagerer med cykel til at udvise hensyn i myldretiden. Med et stigende passagertal er flere afgange fyldte, særligt i tidsrummene 7-9 og 15-18. En ny informationskampagne opfordrer passagerer med cykler og medpassagerer om at tage hensyn til hinanden.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum