Snart vil hver anden bus i Aarhus være en elbus

31 nye elbusser indsættes i øjeblikket løbende som erstatning for dieselbusser i Aarhus. Hermed kommer halvdelen af bybusserne i Aarhus til at køre på grøn el og bidrage til kommunens mål om at være CO2-neutral i 2030. Kunderne kan glæde sig til busser, der er støjsvage og har god tilgængelighed.

Halvdelen af bybusserne i Aarhus vil køre på grøn el inden årets udgang

Allerede nu er de gule elbusser et helt almindeligt syn i Aarhus. Når 62 elbusser bliver til 93 i løbet af oktober, november og december, betyder det, at kunderne har mulighed for at hoppe på en CO2-neutral elbus hver anden gang, de skal med bussen.

”Indkøbet af de 31 nye ledbusser på el er et vigtigt skridt imod Aarhus Kommunes mål om, at alle 149 bybusser i drift skal være CO2-neutrale i 2027, mens reservebusserne skal være det i 2030. Vores kollektive trafik skal være et velfungerende og grønt alternativ til bilen. Med endnu flere elbusser på vejene får aarhusianerne en bedre og mere behagelig oplevelse, når de hopper på bussen. De kommende år giver vi den kollektive trafik en økonomisk indsprøjtning, så aarhusianerne vil opleve, at busser og letbane kører så ofte i myldretiden, at køreplaner bliver overflødige”, siger Nicolaj Bang, rådmand, Teknik og Miljø.

Leverancen på 31 elbusser er er en del af et samlet indkøb af i alt 56 elbusser. De resterende 25 elbusser bliver leveret i foråret 2025.

Elbusser giver gode kundeoplevelser
Midttrafik oplever at flere og flere tager den kollektive trafik i Aarhus. September blev en rekordmåned for både bybusser og letbane med 3.070.592 passagerer. Det er 109.234 ekstra passagerer i forhold til september sidste år.

Direktør Lars Berg glæder sig over, at de mange kunder nu kan se frem til nye og grønne busser:

”Vi er inde i en positiv udvikling, hvor flere vælger den kollektive trafik til. Med de nye elbusser og Letbanen, der også kører på el, gør vi det endnu lettere for aarhusianerne at vælge en grøn og CO2-neutral rejse. Dertil kommer gode kundeoplevelser i form af støjsvage busser, let indstigning, stort flexareal og elektriske kørestolsramper. Elbusserne vil også bidrage til, at støjniveauet i bybilledet generelt vil blive mindre. Til glæde for alle i og omkring Aarhus by”, fortæller Midttrafiks direktør. Han tilføjer: "Vi glæder os til at byde kunderne velkommen i de nye elbusser".

I busselskabet AarBus, som står for driften af bybuskørslen i Aarhus, har man glædet sig meget til at få de nye elbusser på gaden,

”Det er utroligt spændende og vigtigt for os at være med til at gøre Aarhus til en grønnere og renere by, og vi glæder os over samtidig at kunne forbedre den oplevelse, kunderne får i vores busser”, siger direktør Hans Jørgen Østergaard.

Han tilføjer, at de nye elbusser kører væsentligt længere på en opladning end de elbusser, AarBus i forvejen har, og det har stor betydning for at sikre en driftssikker kollektiv trafik.

Fakta om de nye elbusser

• AarBus har indkøbt i alt 56 elbusser. 31 af busserne leveres og sættes i drift løbende fra oktober til december 2024. De resterende 25 busser kommer på gaden i løbet af foråret 2025.
  • AarBus råder i forvejen over 62 elbusser, så med idriftsættelsen af 31 elbusser vil 50 procent af AarBus i alt 188 busser fra december køre på el.
  • Busserne har en væsentlig længere rækkevidde end tidligere indkøbte elbusser. Det forventes, at de kan køre et helt driftsdøgn på en enkelt opladning, som finder sted på AarBus’ anlæg om natten.
  • Busserne er 18-meter busser af mærket Solaris og har 47 faste siddepladser, hvoraf de 39 vender fremad. Dertil kommer 3 klapsæder og 88 ståpladser.
  • Busserne er meget støjsvage og udleder ikke røg og partikler med udstødningen.
  • Busserne har god tilgængelighed med lav indstigning, stort flexareal og elektriske kørestolsramper.
  • Busserne har elektroniske sidespejle, hvilket giver bedre udsyn og større sikkerhed.
  • Aarhus Kommune har et mål om, at driftsbusser skal være CO2 neutrale i 2027, mens reservebusser skal være CO2 neutrale i 2030.

Billige ungdomsbilletter og gratis kørsel med lokalruter skal få flere til at rejse med bus13.9.2024 13:21:22 CEST | Pressemeddelelse

Unge i alderen 16-26 år kan fra 1. oktober købe et billigt pendlerkort HerningUNG og spare penge på rejser med bybusser og regionalbusser inden for kommunen. Samtidig bliver det muligt for alle borgere at køre gratis med lokalruterne 140, 150, 160, 168 og 169. Tiltaget er et pilotforsøg, der løber frem til 31. marts 2025. Det skal få flere borgere til at rejse med bus som et grønnere alternativ til bilen.