ADP A/S

Taulov Dry Port udvider: Danmarks største logistikcentrum

Taulov Dry Port investerer i yderligere 600.000 kvm og sikrer dermed et samlet baglandsareal til Fredericia Havn på 1,5 mio. kvm. Hermed bliver vækstmulighederne for transport og logistik yderligere fremtidssikret i ADP A/S i Danmarks multimodale transport- og logistikcentrum.

Taulov Dry Port har opført de markerede bygninger på Prinsessens Kvarter og Baronessens Kvarter på illustrationen. Hertugens Kvarter er næste udviklingsfase i Taulov Dry Port.

Taulov Dry Port (TDP) er klar til at fremtidssikre væksten for transport og logistik i havnekoncernen ADP. Det nye areal bliver i daglig tale i kaldt for Hertugens Kvarter, og i senest 2035 vil Hertugens Kvarter rumme op til 200.000 kvadratmeter lager- og logistikfaciliteter som tillæg til de eksisterende 300.000 kvadratmeter, der i dag er bygget. TDP bliver derved Danmarks største logistikcentrum i direkte sammenhæng med dybvandshavnen i Fredericia, motorvejs- og jernbanenet og i nær relation til lufthavnen i Billund.

Aktiviteterne i ADP-koncernen understøtter 9000 fuldtidsjobs. Og med udvidelsen i Taulov Dry Port vil der komme yderligere cirka 600 fuldtidsstillinger i nærområdet. TDP går ind i den næste fase med store forventninger:

– Vi har succesfuldt etableret Danmarks første ”Dry Port” i Taulov i direkte sammenhæng med dybvandshavnen i Fredericia. Det næste skridt er en investering i fremtidig udvikling af dette koncept, som har den klare fordel, at vi allerede har bevist, at vores produkter lever op til de forudsætninger, som globale kunder fra øverste hylde kræver. Dette skal vi nu sammen med eksisterende og nye kunder udforske yderligere, indleder Rune D. Rasmussen, adm. direktør ADP A/S og fastslår:

– Vi har stor tillid til fremtidig vækst i Taulov, fordi Taulov Dry Port er placeret i Trekantområdet med en mangfoldig infrastruktur. Selvfølgelig som baglandsareal til Fredericia Havn, men TDP er ligeledes knyttet direkte op på E45, E20 og har to jernbaneterminaler koblet sammen med havnen samt er i direkte relation til Billund Lufthavn. Vi tilbyder kunderne langt mere fleksibilitet, transportoptimering og flere muligheder, end de kan finde andre steder i Danmark. Udvidelsen i Taulov Dry Port vil også bidrage med mange flere arbejdspladser – både direkte og afledte jobs.

PFA Pension udvider deres position i Taulov Dry Port

Taulov Dry Port er etableret i et jointventure mellem ADP A/S og PFA Pension. Det er det første OPP (offentlig-privat-partnerskab) i den danske havnebranche, og det har hidtil været en massiv succes. Udvidelsen er i tråd med PFA Pensions investeringsønsker og er samtidig med til at vise vejen for, hvordan havne i Danmark kan konkurrere på internationalt niveau.

– Taulov Dry Port står rigtig stærkt i vores ejendomsportefølje, og nu udvider vi den position. Det gør vi, fordi fremtidsudsigterne i TDP er så stærke. Danmark er en eksport- og importnation, og man kommer ikke uden om, at aktiviteterne i Taulov altid vil spille en central rolle, siger Peter Morgan, Head of Real Estate, PFA, og Rune D. Rasmussen er enig med ham:

– Samarbejdet med PFA Pension er banebrydende i Danmark, og det var vores ejere modige nok til at gå ind i. Vores jointventure viser vejen for, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der skal ske, hvis udviklingen skal fortsætte. Havnepartnerskabet anbefaler netop at forbedre mulighederne for kommercielle investeringer i den danske havnebranche. Det bakker vi op om, da den videre udvikling af baglandsarealet fremtidssikrer væksten i den danske transport- og logistikbranche, og det er med til at gøre ADP konkurrencedygtig på den internationale scene.

Lodsejere og TDP er enige

Det har stået i kommuneplanen i Fredericia Kommune siden 2002, at området i Taulov skal udlægges til erhverv. Alligevel er det vigtigt for både TDP og lodsejerne at have en ordentlig og god dialog med en gensidig respekt for hinanden, og her er de to parter langt i en tilfredsstillende proces.

– Vi har, og har i længere tid haft, en god og ordentlig dialog med lodsejerne på området. Dialogen har taget den tid, som den skal, fordi alle skal kunne føle sig ordentligt behandlet, oplyste og forstå hinanden. Begge parter har lyttet, og vi er nu det sted i processen, hvor vi i gensidig respekt er enige om rammevilkårene for, hvordan vi kommer videre. Det betyder, at vi er enige om processen herfra, og at der nu er en tidsplan, der passer med TDP’s udviklingsplaner, siger Rune D. Rasmussen.

Faktaboks: Info om Taulov Dry Port

Taulov Dry Port har via milliardinvesteringer realiseret en ejendomsportefølje på 300.000 kvm lav-emissions lager- og logistikejendomme, som på grund af den helt særlige fleksibilitet og centrale beliggenhed har tiltrukket nogle af Danmarks største virksomheder, herunder A.P. Møller – Mærsk, Bestseller, DLG og Salling Group.

Taulov Dry Port er lettilgængelig med to jernbaneterminaler koblet sammen med Fredericia Havn, i direkte sammenhæng med E45 og E45 samt tæt forbundet med Danmarks andenstørste lufthavn. Taulov Dry Port giver virksomhederne en mulighed for at transportoptimere til fordel for den grønne omstilling i et multimodalt transportknudepunkt.

Med det igangværende lokalplansarbejde kan ADP nu tage næste skridt i den ambitiøse strategi om videreudviklingen af Taulov Dry Port og yderligere 200.000 kvadratmeter lager- og logistikfaciliteter frem mod 2035. Lokalplanprocessen er i proces, og Taulov Dry Port kan påbegynde udviklingen af Hertugens Kvarter i løbet af 2026.

Faktaboks: Hvor stor er Taulov Dry Port egentlig?

Taulov Dry Port besidder 1,5 millioner kvadratmeterjord, hvilket svarer til 210 fodboldbaner, hvorpå der i 2035 vil være bygget 500.000 kvadratmeter, som er det samme som 70 fodboldbaner under tag.

Billeder

Om ADP

ADP A/S ejer og driver Fredericia Havn og Nyborg Havn samt varetager driften af Middelfart Trafikhavn. Havnene har en unik central beliggenhed og er med deres internationale standarder vigtige knudepunkter for samhandel og opretholdelse af forsyningskæderne i produktions Danmark. Fredericia Havn står over for en stor havneudvidelse, der omfatter en moderne og fossilfri container- og RO/RO-terminal, som vil understøtte ADP’s fokus på udvikling til væksten i klimavenlige transportformer.

ADP og pensionsselskabet PFA udvikler i joint-venture Taulov Dry Port som et multimodalt transport- og logistikcenter i Taulov med en central beliggenhed tæt på havn, motorvej og jernbane. Taulov Dry Port er blevet et foregangsprojekt, hvor ADP har vist omverdenen mulighederne i at tænke alternativt inden for transportsektoren med kobling af havn, jernbane og vej som et bidrag til at få flyttet den tunge godstransport over på mere miljørigtige transportformer.

I videreudviklingen af et grønt transportknudepunkt vil Fredericia Havn i fremtiden blive en vigtig havn for Danmarks grønne omstilling. Beliggenheden centralt i Danmarks største transport- og logistikknudepunkt betyder, at der inden længe vil være et stort potentiale af aftagere af grønne brændstoffer til den tunge transport.

ADP har derfor etableret datterselskabet ADP Energy Infrastructure A/S for at styrke sine markedsorienterede indsatser i udvikling af central infrastruktur til fremtidens storskala CCS og PtX-brændstoffer.

Følg pressemeddelelser fra ADP A/S

Flere pressemeddelelser fra ADP A/S

Verdens første metanol-drevne containerskib – Laura Mærsk –sættes ind med fast anløb til Fredericia Havn15.9.2023 07:00:12 CEST | Pressemeddelelse

Når verdens første metanoldrevne containerskib fra A.P. Møller – Mærsk sættes ind i Østersøen bliver det med fast anløb til Fredericia Havn. I de senere år har Fredericia Havn fået en større og større betydning på det europæiske containermarked, og den grønne transportkorridor med Fredericia Havn og Taulov Dry Port bliver nu en central del af fortællingen, når A.P. Møller – Mærsk skriver historie med verdens første metanoldrevne containerskib.