Stor øvelse på Storebæltsbroen skal træne beredskabet

Del

Beredskabet omkring Storebæltsforbindelsen afholder natten til søndag den 27. oktober en større øvelse på lavbroen. Målet er at sikre, at beredskabet er klar til at håndtere en alvorlig hændelse. Under øvelsen vil togdriften være indstillet, mens der for bilister vil være dobbeltrettet trafik.

Storebæltsbroen
Storebæltsbroen Sund & Bælt

Storebæltsforbindelsen er en af Danmarks mest centrale trafikårer. Derfor er det vigtigt, at beredskabet, der sørger for sikkerheden over Storebælt, er trænet til at håndtere potentielle ulykker. For at være bedst rustet til den opgave afholdes der natten til søndag den 27. oktober en stor beredskabsøvelse på lavbroen under ledelse af Fyns Politi.

Øvelsen simulerer en togulykke på lavbroen, som skal komme så tæt på virkeligheden som muligt og involverer både statister, en specialdesignet togvogn, brandbiler og andre redningsfartøjer.

- Vi afholder øvelsen om natten, så vi kan simulere en virkelighedstro ulykke, som samtidig påvirker trafikken over Storebælt mindst muligt. Øvelsen er vigtigt, så vi og de øvrige ansvarlige beredskaber får trænet både procedurer, færdigheder og udstyr samt vores indbyrdes samarbejde, så vi er velforberedte i tilfælde af en alvorlig hændelse, siger politikommissær Ehm Christensen, der er leder i Operativ Uddannelse ved Fyns Politi.

Foruden Fyns Politi, som leder beredskabsøvelsen, deltager en lang række aktører, bl.a. Sund & Bælt, Beredskab Fyn, Banedanmark og DSB.

Sådan påvirker øvelsen trafikken natten til søndag
Øvelsen er planlagt til at foregå om natten, hvor færrest krydser Storebælt. Imens øvelsen er i gang, vil biltrafikken køre dobbeltrettet mellem klokken 22.45 og 06:00.

Broen lukkes for bilister i to omgange af 45 minutter. Henholdsvis lørdag aften klokken 22.00 og igen søndag morgen klokken 06:00 i forbindelse med omlægning af trafikken. Da der vil opstå ventetid under omlægningen, anbefaler Sund & Bælt, at man planlægger sin tur over broen udenfor disse tidsrum.

Al togdrift mellem Korsør og Nyborg vil være indstillet den 27. oktober fra klokken 02:00 (sommertid) til 06:30 (normaltid).

Fakta:

  • Der bliver afholdt en stor beredskabsøvelse på Storebæltsforbindelsen hvert 2. år.
  • Den seneste beredskabsøvelse blev afholdt i 2022 og foregik i Storebæltstunnelen.

Kontaktoplysninger:

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Storebæltsbroen
Storebæltsbroen
Sund & Bælt
Download

Om Sund & Bælt

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Rampen ved afkørsel 45, Nyborg Ø, er åben igen20.12.2024 11:41:49 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har færdiggjort arbejdet med etablering af ny støjskærm ved Nyborg. Rampen ved afkørsel 45, Nyborg Ø, kan derfor igen benyttes. I forbindelse med den politiske aftale om Infrastrukturplan 2035, hvor der blev afsat en pulje til støjbekæmpelse, har Sund & Bælt etableret en ny, lydabsorberende støjskærm ved afkørsel 45, Nyborg Ø, på motorvej E20. Rampen ved afkørsel 45, som har været midlertidig lukket, mens arbejdet har stået på, er derfor åben igen. Projektet strækker sig over 560 meter i østlig retning fra afkørsel 45, Nyborg Ø. Sund & Bælt har etableret en fem meter høj støjskærm langs afkørsel 45 og en tre meter høj støjskærm på eksisterende støjvold.

Rambøll vinder udbud på udvidelse af jernbanespor i København13.12.2024 09:00:00 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har valgt Rambøll som rådgiver til anlæg af overhalingsspor ved Kalvebod. Projektet er en del af Infrastrukturplan 2035 og er afgørende for at opnå de fulde gevinster af en sydlig jernbanekorridor fra Roskilde via København Syd til Københavns Lufthavn. Projektet omfatter etablering af to overhalingsspor ved Kalvebod mellem stationerne København Syd og Ørestad. Overhalingssporene etableres for at forbedre togtrafikken og sikre kapacitet til både gods- og passagertog i forbindelse med den øgede jernbanetrafik, der forventes med den kommende Femern Bælt-forbindelse. Rambøll er ligeledes rådgiver for Sund & Bælt på Femern Bælt-projektet. "Vi er meget tilfredse med at have Rambøll med ombord som rådgiver på projektet. Deres erfaring og tekniske ekspertise vil være en stor fordel i realiseringen af overhalingssporet ved Kalvebod," siger Klaus Jørgensen, der er direktør for Større Projekter hos Sund & Bælt. Projektet indgår i det transeuropæiske transportnetværk, TEN-T, og har opn

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye