Stor øvelse på Storebæltsbroen skal træne beredskabet

Del

Beredskabet omkring Storebæltsforbindelsen afholder natten til søndag den 27. oktober en større øvelse på lavbroen. Målet er at sikre, at beredskabet er klar til at håndtere en alvorlig hændelse. Under øvelsen vil togdriften være indstillet, mens der for bilister vil være dobbeltrettet trafik.

Storebæltsbroen
Storebæltsbroen Sund & Bælt

Storebæltsforbindelsen er en af Danmarks mest centrale trafikårer. Derfor er det vigtigt, at beredskabet, der sørger for sikkerheden over Storebælt, er trænet til at håndtere potentielle ulykker. For at være bedst rustet til den opgave afholdes der natten til søndag den 27. oktober en stor beredskabsøvelse på lavbroen under ledelse af Fyns Politi.

Øvelsen simulerer en togulykke på lavbroen, som skal komme så tæt på virkeligheden som muligt og involverer både statister, en specialdesignet togvogn, brandbiler og andre redningsfartøjer.

- Vi afholder øvelsen om natten, så vi kan simulere en virkelighedstro ulykke, som samtidig påvirker trafikken over Storebælt mindst muligt. Øvelsen er vigtigt, så vi og de øvrige ansvarlige beredskaber får trænet både procedurer, færdigheder og udstyr samt vores indbyrdes samarbejde, så vi er velforberedte i tilfælde af en alvorlig hændelse, siger politikommissær Ehm Christensen, der er leder i Operativ Uddannelse ved Fyns Politi.

Foruden Fyns Politi, som leder beredskabsøvelsen, deltager en lang række aktører, bl.a. Sund & Bælt, Beredskab Fyn, Banedanmark og DSB.

Sådan påvirker øvelsen trafikken natten til søndag
Øvelsen er planlagt til at foregå om natten, hvor færrest krydser Storebælt. Imens øvelsen er i gang, vil biltrafikken køre dobbeltrettet mellem klokken 22.45 og 06:00.

Broen lukkes for bilister i to omgange af 45 minutter. Henholdsvis lørdag aften klokken 22.00 og igen søndag morgen klokken 06:00 i forbindelse med omlægning af trafikken. Da der vil opstå ventetid under omlægningen, anbefaler Sund & Bælt, at man planlægger sin tur over broen udenfor disse tidsrum.

Al togdrift mellem Korsør og Nyborg vil være indstillet den 27. oktober fra klokken 02:00 (sommertid) til 06:30 (normaltid).

Fakta:

  • Der bliver afholdt en stor beredskabsøvelse på Storebæltsforbindelsen hvert 2. år.
  • Den seneste beredskabsøvelse blev afholdt i 2022 og foregik i Storebæltstunnelen.

Kontaktoplysninger:

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Storebæltsbroen
Storebæltsbroen
Sund & Bælt
Download

Om Sund & Bælt

Sund & Bælt er en teknologidrevet infrastrukturvirksomhed, som ejer og driver forbindelserne over Storebælt og Øresund og om nogle år også forbindelsen over Femern Bælt til Tyskland. Vi bidrager dagligt til at øge mobiliteten for de mere end 250.000 kunder, som benytter vores infrastruktur. Sund & Bælts datterselskab Brobizz A/S driver herudover automatiske betalingsløsninger, som tilbyder elektronisk afregning på veje, broer, færger og parkeringsanlæg i Skandinavien og Europa. Sund & Bælt har sat en ambition om, at vi skal være bedst til at anlægge, drive og finansiere brugerbetalt infrastruktur, der styrker mobiliteten i Danmark og Europa.

Følg pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Sund & Bælt

Sund & Bælt fremlægger miljøkonsekvensvurdering af overhalingsspor ved Kalvebod28.10.2024 15:23:26 CET | Pressemeddelelse

Sund & Bælt har afsluttet arbejdet med miljøkonsekvensvurdering af en udvidelse af jernbanen ved Kalvebod med overhalingsspor. Miljøkonsekvensrapporten sendes nu i offentlig otte-ugers høring af Trafikstyrelsen. Sund & Bælt har i samarbejde med eksterne rådgivere undersøgt, hvordan en udvidelse med overhalingsspor på jernbanen ved Kalvebod kan finde sted, og hvad effekten på miljøet vil være både under anlægsfasen og i driftsfasen. Anlægget af overhalingssporet er en forudsætning for at opnå de fulde gevinster af en sydlig jernbanekorridor fra Roskilde via København Syd (tidligere kendt som Ny Ellebjerg) til Københavns Lufthavn. Omfattende rapport Miljøkonsekvensrapporten har undersøgt påvirkningerne af en lang række faktorer og samspillet imellem dem. Det drejer sig bl.a. om mennesker, fauna, flora, jordbund, vand, luft, klima og landskab. Resultaterne af undersøgelserne foreligger nu i form af miljøkonsekvensrapporten, der sammen med de underliggende bilag beskriver muligheden for et

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye