Få hjælp af Kiri – kommunens nye, digitale medarbejder
Når du ringer til Næstved Kommune, kan du nu også få hjælp af en talerobot. Kommune-Kiri kan besvare mange af de mest almindelige spørgsmål om blandt andet pas, kørekort, MitID, affald og andre emner og er et tilbud, borgerne kan benytte sig af døgnet rundt.
- Hej, mit navn er Kiri. Jeg er en robot.
Sådan lyder det, når man fra denne uge kan få hjælp af Kommune-Kiri på Næstved Kommunes hovedtelefonnummer 5588 5588.
Kiri er en dansk, stemmestyret talerobot, som kan genkende borgernes spørgsmål og matche det med rette svar.
Indenfor kommunens telefontider kan borgerne vælge, om de vil tale med en medarbejder eller med Kiri. Kan Kiri ikke svare, stiller hun om til en medarbejder i kontaktcentret.
Fordelen ved den nye talerobot er blandt andet, at den kan besvare spørgsmål døgnet rundt. Samtidig kan Kiri være med til at frigive tid til medarbejderne til mere komplekse henvendelser.
- Vi ser en stor fordel i at bruge nye, digitale løsninger i arbejdet med at udnytte vores ressourcer optimalt og samtidig give borgerne en god service. Kiri gør, at vi som kommune er tilgængelige døgnet rundt, fortæller Kim Dawartz, chef for Center for Kultur og Borgerservice i Næstved Kommune.
Talerobot er testet af borgervejledere
Kommune-Kiri er et tværkommunalt projekt, som er udviklet af blandt andre Roskilde Kommune og revisions- og rådgivningsvirksomheden, Deloitte.
Robotten kan give borgerne svar inden for 16 områder, hvor hun er fodret med informationer fra Næstved Kommune. Ud over at besvare spørgsmål, kan Kiri også sende links til den, der ringer.
- Vi har brugt en del tid på at teste Kiri, og nu er vi klar til at gå i luften. Som borger finder man hurtigt ud af, at Kiri er lidt anderledes at tale med end en medarbejder, men den er nem at forstå og svarer klart og tydelig, så vi håber borgerne vil opleve det som en god service, siger Julie Ertmann Busborg, leder af Borgervejledningen i Næstved Kommune.
Kiri kan også være en fordel for personer, der har svært ved at læse eller være digitalt selvhjulpne.
- For de fleste, og især for disse grupper, er det tit mere intuitivt at tale end at skrive. Ved tale kan man koncentrere sig om selve spørgsmålet, og ikke om man kan skrive eller finde rundt i den digitale verden. Men Kiri kan også være en god hjælp for yngre borgere, som er komfortable med teknologien, og som kan lide, at kommunikationen er hurtig og lidt mere anonym, end hvis de havde talt med en medarbejder, siger Julie Ertmann Busborg, leder af Borgervejledningen i Næstved Kommune.
Du kan læse mere om Kiri og de andre måder, du kan kontakte Næstved Kommune på her: https://www.naestved.dk/kommunen/kontakt-naestved-kommune
Kontakter
Kim DawartzCenterchef for Center for Kultur og Borgerservice
Tlf:24 62 66 06kidaw@naestved.dkJulie Ertmann BusborgLeder, Borgervejledningen, Næstved Kommune
Tlf:55 88 40 18Billeder
Følg pressemeddelelser fra Næstved Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Næstved Kommune
Næstved Kommune samler al rengøring6.12.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Synlig rengøring og to store delområder i stedet for syv skal gøre det nemmere for leverandørerne at skabe sammenhængende fuldtidsstillinger til deres ansatte. Kongsvang Cleaning & Facility A/S overtager al kommunens rengøring fra 1. januar 2025.
Ny centerchef for skoler og PPR brænder for at skabe værdi for Næstveds børn og unge29.11.2024 08:50:00 CET | Pressemeddelelse
Fra nytår skal Søren Kokholm stå i spidsen for Næstved Kommunes skoler og PPR (pædagogisk-psykologisk rådgivning) i en ny centerchefstilling. Han kommer fra en stilling som skolechef i Roskilde Kommune og glæder sig til at medvirke til at skabe stærke, almene fællesskaber i et tæt samarbejde med skolerne.
Ungeprofil skal lede Næstveds nye Center for Unge og Uddannelse28.11.2024 15:00:00 CET | Pressemeddelelse
Dina Rosenkjær skifter fra et lederjob i Kolding Kommune til en ny centerchefstilling i Næstved Kommune. Hun skal stå i spidsen for en styrket ungeindsats og skabe de rammer og den retning, der skal til, for at flere unge kommer i uddannelse eller job.
Næstved Kommune indgår tættere samarbejde med fem lokale uddannelsesinstitutioner25.11.2024 16:46:11 CET | Pressemeddelelse
Næstved skal være en endnu mere attraktiv studieby. Det er tanken bag nye samarbejdsaftaler mellem kommunen og fem, lokale uddannelsesinstitutioner.
Ny kampagne skudt i gang: Skal sætte fokus på skraldemændenes arbejdsmiljø7.11.2024 14:04:10 CET | Pressemeddelelse
Slid på kroppen og ondt i ryggen, skuldre, håndled og knæ. Det er dagligdag for mange skraldemænd, der hver dag tømmer hundredvis af skraldespande. Særligt indkørsler med løst underlag sætter sine spor og giver en ekstra belastning for skraldemændene. En ny kampagne skal sætte fokus på skraldemændenes arbejdsmiljø.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum