Få hjælp af Kiri – kommunens nye, digitale medarbejder
Når du ringer til Næstved Kommune, kan du nu også få hjælp af en talerobot. Kommune-Kiri kan besvare mange af de mest almindelige spørgsmål om blandt andet pas, kørekort, MitID, affald og andre emner og er et tilbud, borgerne kan benytte sig af døgnet rundt.

- Hej, mit navn er Kiri. Jeg er en robot.
Sådan lyder det, når man fra denne uge kan få hjælp af Kommune-Kiri på Næstved Kommunes hovedtelefonnummer 5588 5588.
Kiri er en dansk, stemmestyret talerobot, som kan genkende borgernes spørgsmål og matche det med rette svar.
Indenfor kommunens telefontider kan borgerne vælge, om de vil tale med en medarbejder eller med Kiri. Kan Kiri ikke svare, stiller hun om til en medarbejder i kontaktcentret.
Fordelen ved den nye talerobot er blandt andet, at den kan besvare spørgsmål døgnet rundt. Samtidig kan Kiri være med til at frigive tid til medarbejderne til mere komplekse henvendelser.
- Vi ser en stor fordel i at bruge nye, digitale løsninger i arbejdet med at udnytte vores ressourcer optimalt og samtidig give borgerne en god service. Kiri gør, at vi som kommune er tilgængelige døgnet rundt, fortæller Kim Dawartz, chef for Center for Kultur og Borgerservice i Næstved Kommune.
Talerobot er testet af borgervejledere
Kommune-Kiri er et tværkommunalt projekt, som er udviklet af blandt andre Roskilde Kommune og revisions- og rådgivningsvirksomheden, Deloitte.
Robotten kan give borgerne svar inden for 16 områder, hvor hun er fodret med informationer fra Næstved Kommune. Ud over at besvare spørgsmål, kan Kiri også sende links til den, der ringer.
- Vi har brugt en del tid på at teste Kiri, og nu er vi klar til at gå i luften. Som borger finder man hurtigt ud af, at Kiri er lidt anderledes at tale med end en medarbejder, men den er nem at forstå og svarer klart og tydelig, så vi håber borgerne vil opleve det som en god service, siger Julie Ertmann Busborg, leder af Borgervejledningen i Næstved Kommune.
Kiri kan også være en fordel for personer, der har svært ved at læse eller være digitalt selvhjulpne.
- For de fleste, og især for disse grupper, er det tit mere intuitivt at tale end at skrive. Ved tale kan man koncentrere sig om selve spørgsmålet, og ikke om man kan skrive eller finde rundt i den digitale verden. Men Kiri kan også være en god hjælp for yngre borgere, som er komfortable med teknologien, og som kan lide, at kommunikationen er hurtig og lidt mere anonym, end hvis de havde talt med en medarbejder, siger Julie Ertmann Busborg, leder af Borgervejledningen i Næstved Kommune.
Du kan læse mere om Kiri og de andre måder, du kan kontakte Næstved Kommune på her: https://www.naestved.dk/kommunen/kontakt-naestved-kommune
Kontakter
Kim DawartzCenterchef for Center for Kultur og Borgerservice
Tlf:24 62 66 06kidaw@naestved.dkJulie Ertmann BusborgLeder, Borgervejledningen, Næstved Kommune
Tlf:55 88 40 18Billeder

Følg pressemeddelelser fra Næstved Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Næstved Kommune
Pionerer for velfærdsteknologi samles i Næstved17.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Velfærdsteknologikonferencen Future of Welfare Tech 2025 samler virksomheder, politikere og beslutningstagere fra hele landet i Næstved den 30. september, hvor det bliver drøftet, om velfærden er klar til teknologien, og ikke mindst om teknologien er klar til virkeligheden.
Næstved Kommune og VUC Storstrøm styrker samarbejdet om at uddanne unge og voksne12.9.2025 08:30:34 CEST | Pressemeddelelse
En ny samarbejdsaftale med VUC Storstrøm skal styrke arbejdet med at efteruddanne og opkvalificere borgere og medarbejdere i kommunen. Aftalen gælder til og med 2027.
Næstved er for andet år i træk Sjællands mest erhvervsvenlige kommune4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Næstved Kommune springer til en 11. plads på Dansk Industris liste over landets mest erhvervsvenlige kommuner. Desuden er kommunen igen den mest erhvervsvenlige af kommunerne på Sjælland. Det er især et stærkt samarbejde, effektiv service og en markant erhvervsudvikling, som virksomhederne kvitterer for.
1051 børn skifter madpakken ud med madordning1.9.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
19 daginstitutioner i Næstved Kommune skal nu til at servere sunde måltider for børnene. Det sker efter et flertal af forældre i hver institution har sagt ja tak til madordning til deres barn. Dermed vil i alt 26 ud af kommunens 47 daginstitutioner nu have madordning.
Dansk-tysk skoleudveksling skal have et løft28.8.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Når unge i Femern Bælt-regionen mødes, skabes gode minder, og der styrkes både sprog, kulturforståelse og europæisk udsyn.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum