Få hjælp af Kiri – kommunens nye, digitale medarbejder
Når du ringer til Næstved Kommune, kan du nu også få hjælp af en talerobot. Kommune-Kiri kan besvare mange af de mest almindelige spørgsmål om blandt andet pas, kørekort, MitID, affald og andre emner og er et tilbud, borgerne kan benytte sig af døgnet rundt.
- Hej, mit navn er Kiri. Jeg er en robot.
Sådan lyder det, når man fra denne uge kan få hjælp af Kommune-Kiri på Næstved Kommunes hovedtelefonnummer 5588 5588.
Kiri er en dansk, stemmestyret talerobot, som kan genkende borgernes spørgsmål og matche det med rette svar.
Indenfor kommunens telefontider kan borgerne vælge, om de vil tale med en medarbejder eller med Kiri. Kan Kiri ikke svare, stiller hun om til en medarbejder i kontaktcentret.
Fordelen ved den nye talerobot er blandt andet, at den kan besvare spørgsmål døgnet rundt. Samtidig kan Kiri være med til at frigive tid til medarbejderne til mere komplekse henvendelser.
- Vi ser en stor fordel i at bruge nye, digitale løsninger i arbejdet med at udnytte vores ressourcer optimalt og samtidig give borgerne en god service. Kiri gør, at vi som kommune er tilgængelige døgnet rundt, fortæller Kim Dawartz, chef for Center for Kultur og Borgerservice i Næstved Kommune.
Talerobot er testet af borgervejledere
Kommune-Kiri er et tværkommunalt projekt, som er udviklet af blandt andre Roskilde Kommune og revisions- og rådgivningsvirksomheden, Deloitte.
Robotten kan give borgerne svar inden for 16 områder, hvor hun er fodret med informationer fra Næstved Kommune. Ud over at besvare spørgsmål, kan Kiri også sende links til den, der ringer.
- Vi har brugt en del tid på at teste Kiri, og nu er vi klar til at gå i luften. Som borger finder man hurtigt ud af, at Kiri er lidt anderledes at tale med end en medarbejder, men den er nem at forstå og svarer klart og tydelig, så vi håber borgerne vil opleve det som en god service, siger Julie Ertmann Busborg, leder af Borgervejledningen i Næstved Kommune.
Kiri kan også være en fordel for personer, der har svært ved at læse eller være digitalt selvhjulpne.
- For de fleste, og især for disse grupper, er det tit mere intuitivt at tale end at skrive. Ved tale kan man koncentrere sig om selve spørgsmålet, og ikke om man kan skrive eller finde rundt i den digitale verden. Men Kiri kan også være en god hjælp for yngre borgere, som er komfortable med teknologien, og som kan lide, at kommunikationen er hurtig og lidt mere anonym, end hvis de havde talt med en medarbejder, siger Julie Ertmann Busborg, leder af Borgervejledningen i Næstved Kommune.
Du kan læse mere om Kiri og de andre måder, du kan kontakte Næstved Kommune på her: https://www.naestved.dk/kommunen/kontakt-naestved-kommune
Kontakter
Kim DawartzCenterchef for Center for Kultur og Borgerservice
Tlf:24 62 66 06kidaw@naestved.dkJulie Ertmann BusborgLeder, Borgervejledningen, Næstved Kommune
Tlf:55 88 40 18Billeder
Følg pressemeddelelser fra Næstved Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Næstved Kommune
Langtidsledigheden er historisk lav i Næstved Kommune29.10.2024 09:42:24 CET | Pressemeddelelse
Antallet af langtidsledige i Næstved Kommune er mere end halveret fra 2021 til 2024. Samtidig er antallet af lønmodtagere rekordhøjt. Det skyldes blandt andet en prioriteret indsats på beskæftigelsesområdet.
Svenstrup Efterskole og Senior Erhverv Sydsjælland modtager Social Pris Næstved 202424.10.2024 19:01:43 CEST | Pressemeddelelse
45 lokale virksomheder var i år nomineret til Næstved Kommunes Social Pris. Prisen gives til en offentlig og en privat virksomhed, der tager et særligt, socialt ansvar for at få folk i arbejde.
”Fælles over grænser og målstreger | Gemeinsam über Grenzen und Ziellinien”17.10.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En dansk-tysk kulturudveksling i sportens tegn står på menuen, når løbere fra Herlufsholm Atletik, Triathlon og Motion drager til Lübeck for sammen med tyske atleter at gennemføre et fælles sports- og kulturprogram.
Drømmer du om en bolig tæt på vandet? Oplev Glumsøs nye boligområde til Åbent Hus23.9.2024 14:06:12 CEST | Pressemeddelelse
Snart kan man få fingrene i en byggegrund midt i naturen i Glumsø. På torsdag den 26. september kl. 15-17 kan alle, der drømmer om at bygge hus eller bare er nysgerrige, komme forbi og se byggegrundene og få en snak med kommunens medarbejdere.
Budgetforlig: Løft til velfærden i Næstved Kommune19.9.2024 12:21:03 CEST | Pressemeddelelse
Velfærden løftes med 80 mio. kr. i Næstved Kommunes budget for 2025. Børn, unge, ældre og sårbare borgere prioriteres. Også byudvikling og erhverv får et løft. Det er syvende år i træk, at hele byrådet står samlet om budgettet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum