Få hjælp af Kiri – kommunens nye, digitale medarbejder
Når du ringer til Næstved Kommune, kan du nu også få hjælp af en talerobot. Kommune-Kiri kan besvare mange af de mest almindelige spørgsmål om blandt andet pas, kørekort, MitID, affald og andre emner og er et tilbud, borgerne kan benytte sig af døgnet rundt.

- Hej, mit navn er Kiri. Jeg er en robot.
Sådan lyder det, når man fra denne uge kan få hjælp af Kommune-Kiri på Næstved Kommunes hovedtelefonnummer 5588 5588.
Kiri er en dansk, stemmestyret talerobot, som kan genkende borgernes spørgsmål og matche det med rette svar.
Indenfor kommunens telefontider kan borgerne vælge, om de vil tale med en medarbejder eller med Kiri. Kan Kiri ikke svare, stiller hun om til en medarbejder i kontaktcentret.
Fordelen ved den nye talerobot er blandt andet, at den kan besvare spørgsmål døgnet rundt. Samtidig kan Kiri være med til at frigive tid til medarbejderne til mere komplekse henvendelser.
- Vi ser en stor fordel i at bruge nye, digitale løsninger i arbejdet med at udnytte vores ressourcer optimalt og samtidig give borgerne en god service. Kiri gør, at vi som kommune er tilgængelige døgnet rundt, fortæller Kim Dawartz, chef for Center for Kultur og Borgerservice i Næstved Kommune.
Talerobot er testet af borgervejledere
Kommune-Kiri er et tværkommunalt projekt, som er udviklet af blandt andre Roskilde Kommune og revisions- og rådgivningsvirksomheden, Deloitte.
Robotten kan give borgerne svar inden for 16 områder, hvor hun er fodret med informationer fra Næstved Kommune. Ud over at besvare spørgsmål, kan Kiri også sende links til den, der ringer.
- Vi har brugt en del tid på at teste Kiri, og nu er vi klar til at gå i luften. Som borger finder man hurtigt ud af, at Kiri er lidt anderledes at tale med end en medarbejder, men den er nem at forstå og svarer klart og tydelig, så vi håber borgerne vil opleve det som en god service, siger Julie Ertmann Busborg, leder af Borgervejledningen i Næstved Kommune.
Kiri kan også være en fordel for personer, der har svært ved at læse eller være digitalt selvhjulpne.
- For de fleste, og især for disse grupper, er det tit mere intuitivt at tale end at skrive. Ved tale kan man koncentrere sig om selve spørgsmålet, og ikke om man kan skrive eller finde rundt i den digitale verden. Men Kiri kan også være en god hjælp for yngre borgere, som er komfortable med teknologien, og som kan lide, at kommunikationen er hurtig og lidt mere anonym, end hvis de havde talt med en medarbejder, siger Julie Ertmann Busborg, leder af Borgervejledningen i Næstved Kommune.
Du kan læse mere om Kiri og de andre måder, du kan kontakte Næstved Kommune på her: https://www.naestved.dk/kommunen/kontakt-naestved-kommune
Kontakter
Kim DawartzCenterchef for Center for Kultur og Borgerservice
Tlf:24 62 66 06kidaw@naestved.dkJulie Ertmann BusborgLeder, Borgervejledningen, Næstved Kommune
Tlf:55 88 40 18Billeder

Følg pressemeddelelser fra Næstved Kommune
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Næstved Kommune
Historiske træskibe indtager Næstved Havn i pinsen 202529.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Næstved Havn bliver forvandlet til et maritimt centrum, når flere end 65 historiske træskibe lægger til kaj 6.-8. juni. Festivalen byder på et væld af aktiviteter for hele familien, og der er gratis entré for alle.
Invitation til åbent møde: Hvordan skal Næstveds havnebydel se ud?23.4.2025 11:10:15 CEST | Pressemeddelelse
Vær med til at forme fremtidens havneområde i Næstved. Kom til åbent møde 5. maj og tag del i vigtige drøftelser, når kommunen præsenterer vision og anbefalinger for bydelens udvikling.
Visionære beslutninger skal sikre fremtidens vækst i Næstved Kommune2.4.2025 19:30:45 CEST | Pressemeddelelse
Byrådspolitikere og nøgleaktører inden for temaer som erhverv, uddannelse og turisme var onsdag eftermiddag samlet for at lægge fundamentet for vækst i Næstved de kommende 10 år. Målet er, at Næstved Kommune runder 100.000 indbyggere i 2035.
Antallet af henvendelser til borgerrådgiver steget med 10 procent26.3.2025 14:30:00 CET | Pressemeddelelse
Næstved Kommunes borgerrådgiver Birgitte Vallø har i løbet af 2024 modtaget 419 henvendelser. Det er en stigning på 10 procent i forhold til 2023. Hovedparten af henvendelserne omhandler Center for Arbejdsmarked og Center for Børn og Unges områder.
Enigt byråd vedtager erhvervsområde ved Øverup Krog26.3.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Byrådet i Næstved Kommune vedtog på seneste byrådsmøde enstemmigt, at 42 hektar ved Øverup Krog skal udlægges til erhverv. Forventningerne er store til det meget attraktive område, der ligger placeret ved Ringvejssystemet og ikke mindst den kommende motorvej til Rønnede.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum