Billund Kommune

Mellemformer støtter op om det enkelte barn i folkeskolen

Del

Elever i Billund Kommunes folkeskoler, som har brug for ekstra støtte for at gennemføre skoleforløbet, kan få tilbudt et fleksibelt undervisningstilbud, som kommunen kalder ”mellemformer”. Men hvad betyder det mere præcist? Få svaret her.

Fleksible undervisningsformer i Billund Kommune - de såkaldte mellemformer - kombinerer almenpædagogik og specialpædagogik. Foto: Billund Kommune
Fleksible undervisningsformer i Billund Kommune - de såkaldte mellemformer - kombinerer almenpædagogik og specialpædagogik. Foto: Billund Kommune Foto: Billund Kommune

Den samlede kommunalbestyrelse i Billund Kommune har valgt at sætte endnu mere fokus på fleksible undervisningsformer, de såkaldte mellemformer, som kombinerer almenpædagogik og specialpædagogik. Med næste års budget afsætter kommunalbestyrelsen nemlig yderligere 1,6 mio. kr. hertil.

Der er tale om en fleksibel undervisningsform, hvor eleverne fastholdes i den almene undervisning, men tilbydes særlig støtte for at gennemføre skoleforløbet.

”Som hjemsted for Børnenes Hovedstad har vi høje faglige ambitioner på vores børn og unges vegne. Vi vil derfor gerne møde eleverne præcist dér, hvor de er. Og det gør vi bedst ved at tilbyde fleksible undervisningsformer, hvor formålet er, at flest mulig elever trives fagligt og socialt. Vi tilbyder derfor flere muligheder til eleverne, så de kan deltage i den almene folkeskole, mens vi tilgodeser og understøtter deres behov, så de undgår at skifte skole til et specialtilbud,” siger Stephanie Storbank, borgmester i Billund Kommune.

Mellemformerne gør almenområdet bredere på folkeskolerne i Billund Kommune ved at kombinere almenpædagogik og specialpædagogik, hvor kommunen afprøver forskellige metoder og organisering.

Fokus er på at skabe læringsmiljøer, som både retter sig mod almene elever og mod elever med behov for specialundervisning eller supplerende undervisning. Læringsmiljøer hvor alle elever, uanset behov, kan udvikle sig fagligt, socialt og personligt, og hvor der er forståelse og rummelighed overfor hinanden.

To veje for mellemformerne

Billund Kommune opererer med to overordnede måder at organisere mellemformerne på: Støtte, som er organiseret inden for klassens ramme, og støtte, der gives uden for klassen, f.eks. på et mindre hold. Begge mellemformer er til stede på alle kommunens skoler, men omfang kan variere over tid og fra skole til skole.

Støtte inden for klassens ramme” er organiseret i stamklassen, hvor almenundervisningen bliver tilpasset med henblik på at imødekomme særlige undervisningsmæssige behov inden for klassens rammer. Der er tilknyttet en ekstra fagprofessionel samt evt. øvrige ressourcer til dette arbejde. Og det muliggør en højere grad af tilpasset undervisning i stamklassen til elever, der har brug for supplerende undervisning eller specialundervisning, gennem støttemuligheder og organiseringer.

Støtte uden for klassens ramme” er organiseret som fleksible muligheder for, at elever, der modtager supplerende undervisning eller specialundervisning, bliver undervist i deres stamklasse og samtidig har mulighed for at modtage undervisning i en kortere eller længere periode på et mindre hold. Pauser bliver afholdt sammen med kammerater fra stamklassen, hvorfor vigtige sociale relationer bliver bibeholdt. Samtidig er der tilknyttet en eller flere fagprofessionelle til mellemformen.

Hvis du er i tvivl, om dit barn har behov for støtte, kan du kontakte det pædagogiske personale på dit barns skole. Det er nemlig skolelederen, der træffer beslutning om/visiterer til mellemformerne, og som forælder bliver du naturligvis inddraget i denne afgørelse.

Kontakter

Følg pressemeddelelser fra Billund Kommune

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Billund Kommune

Principper for vedvarende energianlæg ligger nu fast i Billund Kommune3.12.2024 15:01:11 CET | Pressemeddelelse

Kommunalbestyrelsen har besluttet en række principper for, hvordan Billund Kommune skal vurdere og prioritere ansøgninger om vedvarende energianlæg som solceller, biogasanlæg, vindmøller mv. I den forbindelse er det fx afgørende, at der tages størst muligt hensyn til berørte borgere og lokalsamfund. Ansøgere, som har sendt projektforslag til kommunen, får derfor mulighed for at tilrette deres projekt, så det følger kommunens nye ansøgningsskema.

Skal dit barn snart starte i skole?2.12.2024 10:05:00 CET | Pressemeddelelse

Forældre til børn i den begyndende folkeskolealder får i denne uge tilsendt et brev med information om indskrivningsproceduren, så de er klar, når de fra den 1. januar til den 9. januar skal indskrive deres barn/børn til en af kommunens skoler. Og der er ikke tale om helt almindelige folkeskoler. Eleverne eksperimenterer og leger sig nemlig til læring gennem Playful Learning, og forældrenes aktive rolle bliver tænkt ind i børnenes læring.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye