Kongernes Samling

Formidlingen af Christiansborg Slot overgår til Kongernes Samling

Kongernes Samling overtager formidlingsforpligtelsen for De Kongelige Repræsentationslokaler på Christiansborg Slot og Eremitageslottet.

Riddersalen, Christiansborg Slot
Riddersalen, Christiansborg Slot Foto: Rasmus Hjortshøj

1. januar 2025 overtager Kongernes Samling formidlingsforpligtelsen for De Kongelige Repræsentationslokaler på Christiansborg Slot og Eremitageslottet. Opgaven overgår fra Nationalmuseet, der har varetaget den i otte år. Overtagelsen vil udover De Kongelige Repræsentationslokaler omfatte en række centrale besøgssteder, herunder De Kongelige Stalde, Det Kongelige Festkøkken, Slotskirken, ruinerne under Christiansborg Slot samt Eremitageslottet.

Formålet med overtagelsen er at skabe en samlet, stærkere formidling af det danske monarki, som er en essentiel del af Danmarks kulturelle arv. Ved at samle disse historiske slotte under én institution kan Kongernes Samling tilbyde både danske og internationale gæster en dybere forståelse af monarkiets rolle i fortid og nutid.

Med overtagelsen vil Kongernes Samling arbejde for at skabe en sammenhængende fortælling om monarkiets historie. Som Thomas C. Thulstrup, museumsdirektør for Kongernes Samling, udtaler:

"Monarkiet er en væsentlig kulturbærende søjle i Danmark, og forståelsen af dets historie er afgørende for vores forståelse af det samfund og demokrati, vi har i dag. Kongernes Samling, der er et statsanerkendt museum, har en national opgave med at formidle denne historie, og vi ser en enestående mulighed for at styrke opgaven ved at overtage formidlingen af De Kongelige Repræsentationslokaler. Vores forskning og erfaring med at formidle monarkiets historie kan bidrage til at skabe engagerende og relevante oplevelser på tværs af de lokaliteter, vi formidler på.”

Alle medarbejdere på Christiansborg Slot virksomhedsoverdrages til Kongernes Samling 1. januar 2025, og de beholder dermed deres arbejde.

Om Kongernes Samling
Kongernes Samling er et statsanerkendt museum, der har til formål at bevare og formidle historien om det danske monarki. Museet har ansvaret for formidlingen på en række historiske lokaliteter, herunder Amalienborgmuseet, Rosenborg Slot og Koldinghus, og har en omfattende samling af genstande, der strækker sig over flere århundreder. Fra 1. januar 2025 overtager Kongernes Samling formidlingsforpligtelse af De Kongelige Repræsentationslokaler på Christiansborg Slot og Eremitageslottet.

Riddersalen, Christiansborg Slot.
Riddersalen, Christiansborg Slot
Christiansborg Slot
Eremitageslottet
Thomas Rahbek
Rosenborg Slot
Jens Ole Jacobsen
Amalienborgmuseet, Christian VIII's Palæ
Koldinghus
Preben Matthiesen

Om Kongernes Samling

Kongernes Samling er organisationen bag Rosenborg Slot, Amalienborgmuseet og Koldinghus. Vi formidler monarkiets historie på vores tre slotte gennem udstillinger, events og vores enestående samling af malerier, møbler, klædedragter, kroner, kronjuveler og andre kulturskatte, som har tilknytning til den danske kongefamilie fra Christian 4.s regeringstid til i dag. Fra 1. januar 2025 overtager Kongernes Samling formidlingsforpligtelse af De Kongelige Repræsentationslokaler på Christiansborg Slot og Eremitageslottet.

Følg pressemeddelelser fra Kongernes Samling

Flere pressemeddelelser fra Kongernes Samling

Slotsbankens spøgelser: En historisk og uhyggelig aften på Slotsbanken i Kolding22.10.2024 16:14:56 CEST | Pressemeddelelse

På Allehelgensaften 31. oktober vækkes Koldinghus og Staldgårdens mørke historie til live, når fire historiske skikkelser træder frem fra fortiden for at fortælle deres dramatiske og uhyggelige fortællinger. Oplevelsen, kaldet Slotsbankens Spøgelser, er skabt i samarbejde mellem Museum Kolding og Koldinghus og kan opleves på udvalgte aftener: 31. oktober, 1.-2. november og 7. 8- og 9. november 2024.

Koldinghus åbner udstilling om Danmarks konge med gratis adgang23.9.2024 11:54:34 CEST | Pressemeddelelse

Kongernes Samling åbnede særudstillingen "Frederik 10. – Konge af i morgen" i april på Amalienborgmuseet i anledning af tronskiftet. Nu kommer udstillingen til Koldinghus. Det markerer Kongernes Samling ved at give gratis adgang til slottet, udstillingen og aktiviteter, der er inspireret af Danmarks nye konge. Arrangementet "Koldinghus Live" finder sted på Koldinghus torsdag den 10. oktober kl. 16.00-21.00.