Øresundsbron

Stigende pendling fortsætter over Øresundsbron

Pendling i bil over Øresundsbron steg med 12,5 pct. i perioden januar-september 2024 i forhold til samme periode sidste år. Vejtrafikken steg med i alt 2,6 pct.

Øresundsbro Konsortiets resultat blev før værdireguleringer 1.279 mio. DKK i januar-september – en stigning på 104 mio. DKK i forhold til samme periode sidste år.

Billede af Øresundsbronn set fra kysten med vand og himmel i baggrunden.
Øresundsbrons vejtrafik steg med 2,6 procent i januar-september 2024 i forhold til samme periode sidste år. Foto: Ramlow.dk

Med et gennemsnit på 21.365 passager om dagen i januar-september blev Øresundsbrons samlede vejtrafik 2,6 pct. højere end i samme periode sidste år.

– Pendlingen er i år steget gennem flere måneder, og det er den mest markante ændring i forhold til samme periode sidste år, siger Linus Eriksson, administrerende direktør i Øresundsbron.

Pendlingen med bil steg med 12,5 pct. i forhold til samme periode sidste år, og fire ud af ti rejser blev foretaget med periodekortet ØresundPENDLER+, der giver ubegrænset rejseaktivitet til en fast pris.

Sommertrafikken blev mere spredt i år. Der har aldrig før været så mange passager i august som i år. Tyske kunders rejser steg markant i forhold til sidste sommer, hvilket afspejler sig i salget af kombinationsbilletter til bro og Scandlines-færger.

– Sommeren bød på trafikrekord, når vi opsummerer perioden juni-august. Ud over den stærke trafik med kombinationsbilletter til og fra kontinentet gik det bedre for den svenske fritidstrafik end sidste år. Den danske fritidstrafik faldt en smule, men vel at mærke fra sidste års rekordniveau, siger Linus Eriksson.

Sidste års nedgang i godstrafikken blev i år vendt til vækst. Året begyndte med faldende lastbiltrafik, men siden april har den ligget mere stabilt på samme niveau som sidste år.

– Lastbiltrafikken steg med ca. 6 pct. i september i forhold til samme periode sidste år, så lastbiltrafikken har haft et opsving, siger Linus Eriksson.

Stigningen fortsætter med hensyn til andelen af grønne passager over broen, dvs. køretøjer, der kører på enten el eller brint. Hvis man sammenligner perioden januar-september 2023 med 2024, vil antallet af grønne passager stige med omkring 265.000 rejser, hvilket svarer til en stigning på 58 procent.

Vejindtægterne steg med 45 mio. DKK til 1.395 mio. DKK i årets første ni måneder i forhold til samme periode sidste år. Øresundsbro Konsortiets renteudgifter faldt fra 210 til 141 mio. DKK som følge af faldende inflation og mindre gæld. Driftsomkostningerne steg med 3 mio. DKK til 199 mio. DKK sammenlignet med samme periode sidste år.

Årets resultat før værdiregulering forventes at ligge over det tidligere forventede resultat på 1.400-1.500 mio. kr. og forventes nu at ligge i intervallet 1.500-1.600 mio. kr.

Hovedposter i perioden (millioner DKK)

Jan-sep

Periodens resultat

1 376

1 380

*Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvor finansielle aktiver og passiver løbende fastsættes til deres markedsværdi. Værdireguleringen fremgår af regnskabet under finansielle poster. Værdireguleringen påvirker ikke virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld.

Udvikling af vejtrafikken i januar-september 2024

7

Totalt

540

Udviklingen i den gennemsnitlige trafik pr. dag i 2024. Togtrafikkens udvikling præsenteres i Øresundsindex/Trafikstatistik.

*  Personbiler inkluderer personbiler med påhængsvogn og motorcykler.
** Godstrafik inkluderer alle godstransporter fra 6 meter.

Markedsandele indenfor Øresundstrafiken*

Markedsandel i procent

Udvikling i procent-point

Personbiler

86,8

1,2

Godstrafik >6 m.

62,6

1,0

Busser

84,3

0,3

83,8

0,5

* Gælder i perioden 1. juli 2023 til 30. juni 2024, hvilket er den seneste periode med aktuelle data fra Danmarks Statistik. Udvikling i forhold til samme periode i 2022/23.

Billede af Øresundsbronn set fra kysten med vand og himmel i baggrunden.

Om Øresundsbron

Øresundsbron bygger broer mellem mennesker, muligheder og oplevelser i hele Øresundsregionen. Øresundsbro Konsortiets opgave er at eje og drive Øresundsbron - en bro, en tunnel og den kunstige ø, Peberholm. En 16 kilometer lang fast forbindelse mellem Danmark og Sverige.

Følg pressemeddelelser fra Øresundsbron

Flere pressemeddelelser fra Øresundsbron