Her er de: 5 nye friluftspavilloner skal få flere børn og unge ud i naturen

Danske børn og unge vil gerne mere ud i naturen. Det ønske vil DIF og Friluftsrådet indfri med udviklingen af friluftspavilloner - en helt ny form for outdoorfaciliteter, som de unge selv er med til at designe. De fem pavilloner er nu planlagt og udvikles og bygges i samarbejde med kommuner og med støtte fra Nordea-fonden.

Aalborg er én af de fem kommuner, der kan se frem til en ny outdoorfacilitet.

Hvordan giver vi endnu flere børn og unge i storbyerne et aktivt udeliv og gode naturoplevelser? Det spørgsmål har fem kommuner i landet forsøgt at besvare i projektet ’Friluftspavilloner’, der skal give børn i alderen 6-15 år nye mødesteder, der giver dem lyst til at bruge naturen i byerne.

Nu ligger arkitekttegninger, illustrationer og planer klar for de fem pavilloner, der spænder bredt i både placering og målgrupper:

”Vi er rigtig glade for, at de fem pavilloner tilbyder lidt forskellige løsninger, så vi kan trække så mange erfaringer ud som muligt. Og så glæder vi os til at se, hvordan pavillonerne bliver taget i mod og brugt af børn og unge i de fem byer. Både når de er der med skolen, klubben eller foreningen, men også når de tager ud og oplever naturen på egen hånd,” siger Torbjørn Eriksen, konstitueret direktør i Friluftsrådet.

I Nordea-fonden glæder man sig til at følge udviklingen og erfaringerne.

”Naturen har en stor betydning for både den fysiske og mentale trivsel. Daglig brug af naturen foregår ofte i de bynære naturområder, og her kan Friluftspavillonerne blive en model og afsæt for at flere kommer ud i det fri,” fortæller Nordea-fondens uddelingschef Christine Paludan-Müller.

De unge er involveret
Fælles for de fem kommuner er, at de i processen har arbejdet meget med at inddrage de unge aktivt i udviklingsprocessen. Det sker, fordi det alt for ofte er voksne, der udvikler faciliteter til børn og unge:

”Vi oplever desværre ofte, at de unge ikke bliver tænkt ind i facilitetsprojekter, selvom de er målgruppen. Derfor har det været afgørende, at børn og unges stemmer bliver hørt, og at de har mulighed for at deltage på lige vilkår med de voksne. Og det har faktisk været en succes. De unge har sat deres tydelige og konkrete aftryk på friluftspavillonerne, når de har efterspurgt mere lyse, åbne og indbydende rammer og noget så simpelt som, at det ikke må ligne et klasselokale for meget,” siger Casper Lindemann, der er outdoorkonsulent i DIF.

Nu starter byggefasen, og planen er, at alle fem pavilloner skal stå færdige og tages i brug senest i sommeren 2026.

Info om de fem pavilloner:

• Høje Taastrup Kommune: Kommunen vil bygge en friluftspavillonen i park- og naturområdet ved Taastrup idrætscenter. I umiddelbar nærhed af idrætscentret er der både skole, daginstitutioner, en spejdergruppe og boligområder, som vil kunne få glæde af friluftspavillonen. Herudover vil de mere traditionelle idrætsgrene, der bruger idrætscentret, kunne gøre brug af friluftspavillonen og blive introduceret til outdoor som supplement til deres idræt.
  • Kolding Kommune: Kommunen bygger en friluftspavillonen i bypark Vifdam Park, der er centralt placeret i Kolding by nær Slotssøbadet og med børneinstitutioner og skoler lige rundt om hjørnet. Projektet er et rigtigt parkprojekt, der viser eksempel på, hvordan vi kan skabe bedre rammer og attraktive outdoormuligheder for børn i byens parker. Kolding er Danmarks 8. største by og projektet viser, at outdoor ikke kun er for landdistrikterne men også kan finde sted helt inde i de større byers grønne byrum.
  • Holbæk Kommune: Kommunen bygger en blå friluftspavillon i Holbæk Havn på stranden ved Ny Havn havnebassin centralt i Holbæk By, tæt på bymidten. Projektet vil særligt fokusere på byens unge og vil understøtte aktiviteter på egen hånd såvel som i regi af UngHolbæk. Pavillonen skal først og fremmest være et uformelt mødested, hvor de unge kan opleve fjorden på nært hold samt det maritime liv på havnen. Det vil blive et sted, hvor børn og unge kan opleve og udfordre deres sanser og motoriske færdigheder i mødet med både vand og sand.
  • Roskilde Kommune: Kommunen indretter en friluftspavillon i en gammel varmecentral på det tidligere psykiatriske hospital Sankt Hans. Varmecentralen transformeres fra mørk og støvet ”garage” til lys og farverig friluftspavillon, der inviterer til ophold og aktiviteter. Roskilde Kommune er i gang med at omdanne hele Sankt Hans-området til en ny bydel med masser af grønne områder og adgang direkte til Roskilde Fjord. Friluftspavillonen bliver en katalysator for hele byudviklingen og et godt eksempel på, hvordan man kan indtænke idræt og friluftsliv tidlig i byudviklingsprojekter, så der skabes liv i området fra dag et.
  • Aalborg Kommune: Kommunen vil bygge en friluftspavillon ved den bynære skov Kongshøj Skov i den sydlige del af Aalborg. Pavillonen bliver porten fra byen til skoven og det naturlige udgangspunkt for aktiviteter i skoven. I nærheden er der både skole, institution, idrætsforening og boligområder. Projektet bliver således et mødested for mange aktører, der introducerer børn og unge for outdoor og friluftsliv.

Læs mere om hver pavillon og se tegninger, illustrationer og modeller her.

Fakta om Friluftspavilloner:

• Projektet løber fire år og dækker friluftspavilloner i fem byer.
  • Pavillonerne placeres centralt og tilgængelige for både beboere og for institutions- og fritidsliv.
  • Nordea-fonden støtter med samlet 8,4 millioner i projektperioden.
  • Formålet er at samle viden om, hvordan faciliteter og mødesteder kan give flere børn og unge i alderen 6-15 år lyst til at bruge naturen i byerne.
  • Projektet har et særligt fokus på bæredygtigt byggeri og inddragelse og medbestemmelse blandt børn og unge i hele processen.

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.