DI: Ros til regeringen for ambitiøs turismestrategi

Landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri, glæder sig over den nye turismestrategi fra regeringen og betegner strategien som ambitiøs.

Chef for DI turisme, kultur og oplevelser

- Ministeren og resten af regeringen skruer med strategien yderligere op for ambitionerne på både omsætning, antal overnatninger, sæsonspredning, turismens image og bæredygtighed. Det ser vi som et klart signal om, at politiske vile til at samarbejde med erhvervet om at nå de her målsætninger. Der er med andre ord lagt op til et gensidigt forpligtende samarbejde, og det glæder vi os til at tage del i, siger chef for turisme, kultur og oplevelser Lars Bertolt Winther.

- Vi er særligt begejstrede for at der er fokus på markedsføring, flere investeringer og udvikling af det danske turismeprodukt inden for særligt outdoor, events og erhvervs- og mødeturisme. Det er alle områder med stort vækstpotentiale. Kigger vi f.eks. på megaevents, så ved vi at her er potentiale til at drive nye – ofte højforbrugende - gæster til landet udenfor højsæsonen, gæster som måske ellers ikke ville have fået øjnene op for Danmark som destination.

Ude af proportioner
- De højlydte stemmer henover sommeren, som har talt op om masseturisme, har været helt ude af proportioner, og de har skabt en følelse af, at turismeerhvervet nærmest skal undskylde for at skabe værdi og vækst.

- Derfor er det godt, at ministeren nu slår to streger under turismens store betydning med initiativer der har potentiale til at løfte både erhvervs- og mødeturisme, storbyturismen og kyst- og naturturismen. Sidstnævnte f.eks. i kraft af en lempelse af lukkeloven som understreger samspillet mellem turismen og det lokale erhvervsliv.

Bæredygtig turisme
- I erhvervslivet står vi klar til at hjælpe med at indfri de nye ambitiøse mål, ikke mindst på en bæredygtig måde, så turismen fortsat bliver noget vi kan både leve med og af i Danmark.

- Det er rigtig godt, at strategien også sætter nogle ambitiøse mål for bæredygtighed. Det er helt afgørende at vi arbejder sammen om at væksten inden for turisme sker på en bæredygtig måde, samt at erhvervet aktører får de bedste forudsætninger for en fortsat grøn omstilling, siger Lars Bertolt Winther.

Yderligere oplysninger fås hos chef for DI turisme, kultur og oplevelser, Lars Bertolft Winther, tlf. 5218 5925, e-mail labw@di.dk

Chef for DI turisme, kultur og oplevelser Lars Bertolt Winther.

Historisk stor erhvervsdelegation drager til biodiversitetstopmøde i Colombia21.10.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Danmark deltager i FN’s biodiversitetskonference (COP16) fra 21. oktober til 1. november 2024 med den største erhvervsdelegation nogensinde. Delegationen, organiseret af Dansk Industri og State of Green i samarbejde med Miljø- og Ligestillingsministeriet samt Udenrigsministeriet, drager til Colombia for at præsentere konkrete løsninger og biodiversitetsindsatser baseret på tæt samarbejde mellem det offentlige og det private.

Obligatorisk erhvervspraktik: Skolerne skal i arbejdstøjet nu16.10.2024 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Erhvervspraktik og klassebesøg hos lokale virksomheder er en del af skoleskemaet på flere skoler i Jylland, mens virksomhederne i hovedstadsområdet sjældent hører fra skolerne. Det gør udfordringen med at finde erhvervspraktik til alle elever i enten 7., 8. eller 9. klasse til en stor opgave i flere kommuner. Udpeg en erhvervsplaymaker, og sæt gang i planlægningen allerede nu, lyder opfordringen fra DI