Sindberg Kommunikation ApS

Spil Dansk Ugen fejrer ikke blot dansk musik: Spil Dansk arbejder målrettet for at styrke musikbranchen

I uge 44, som i år er fra den 28. oktober til den 3. november, er det tid til den traditionsrige fejring af dansk musik over hele landet, som vi kender som Spil Dansk Ugen. Men foreningen bag ønsker ikke kun at sætte fokus på, hvor fantastisk og mangfoldig den danske musikscene er. Med en række målrettede initiativer arbejder foreningen for at skabe en mere bæredygtig musikbranche i Danmark.

PR foto. Spil Dansk

På Tommerup Efterskole i Assens kan man opleve en koncert med Vincent Wood. I Stenløse Kulturhus er det Nikolaj Muldkær, der optræder, mens Svanekegaarden får besøg af Clara Sofie. Nælde optræder på Vibeengskolen i Faxe, og Tumult kan opleves på Folkestedet Viborg.

Fællestrækket blandt disse fem koncerter er, at de alle er en del af Spil Dansk Ugen, som den selvejende forening Spil Dansk står bag. Traditionen tro finder Spil Dansk Ugen sted i uge 44 – hvilket i år vil sige fra den 28. oktober til den 3. november.

De fem arrangementer udgør imidlertid blot ca. én procent af de mere end 500 koncerter og workshops, der bliver afholdt over hele landet i løbet af ugen. De mange arrangementer er blandt andet fordelt ud på spillesteder, kulturhuse, biblioteker, skoler, kirker, museer, plejehjem, sygehuse og virksomheder.

20 kommuner og DR er faste partnere

Alle kommuner i landet kan deltage i Spil Dansk Ugen, og hele 20 af dem er officielle partnere og kan dermed kalde sig Spil Dansk Kommuner. Disse bidrager med en ekstraordinær lokal indsats i løbet af ugen, og de spiller en afgørende rolle i at gøre Spil Dansk Ugen til Danmarks største musikbegivenhed.

Hertil kommer alle musikerne og arrangørerne bag begivenheden, som er en blanding af professionelle, amatører, frivillige og lokale ildsjæle.

DR er desuden fast partner, og i løbet af ugen dedikeres sendefladen på en af DR’s radiokanaler til at spille dansk musik – og hver kanal får sin egen dag. Hver dag vil der være livemusik, og de optrædende bliver samtidig filmet, hvormed det også vil bugne med videoer af danske sangere og musikere på DR’s platforme.

Spil Dansk er endvidere projektstøttet af musikorganisationerne Autor, Dansk Musiker Forbund og Danske Populær Autorer såvel som Tuborgfondet og Kulturministeriet.

Fokus på kønsbalancen og den mentale trivsel

Hvor centralt det end er for Spil Dansk Ugen at fejre, hvor fantastisk og mangfoldig den danske musikscene er, så er det imidlertid kun ét aspekt af foreningens arbejde.

Frank Birch Pontoppidan, som er direktør for foreningen, forklarer:

”Det er fantastisk at mærke den store begejstring, som danskerne har for musik skabt og fremført af deres landsfæller. Det er den begejstring, som vi gennem snart et kvart århundrede har kæmpet intenst for i vores forening. Men vi skal passe på med at tage den danske musikbranche for givet. For hvis vi ikke sætter målrettet ind på en række områder, så kan vi ikke vide os sikre på, at vi også har en stærk branche fremover.”

Det er blandt andet den ofte diskuterede kønsbalance, som Spil Dansk sætter fokus på via et særligt koncertkoncept og en workshop, som begge indgår i Spil Dansk Ugen, og som desuden afholdes løbende fra oktober til og med december.

Mentorworkshop for uafhængige kvindelige kunstnere

Koncertkonceptet hedder Kvindelige forbilleder og består af en optræden med en kvindelig kunstner, som tager publikum på en rejse bagom musikken og fortæller om livet som professionel kvindelig artist.

Workshoppen hedder Mentor og henvender sig til piger og unge kvinder, der gerne vil lære, hvordan man får en professionel karriere i musikbranchen – uafhængigt af pladeselskaber og bookingagenturer.

Den fire timer lange workshop lærer således deltagerne alt om at få udgivet sin musik på streamingtjenester, booking af koncerter, promovering af musikken, og hvordan man håndterer upassende opførsel.

Foruden den skæve kønsbalance sætter Spil Dansk også fokus på, hvordan musik og sangskrivning kan bidrage til at forbedre unges mentale trivsel. Det sker via en tre timer lang workshop med navnet Musikkens kraft.

Direktør: ”Små lokalsamfund har lige så mange talenter som storbyerne”

”Hvis vi får en markant bedre kønsbalance, og hvis vi for alvor får øjnene op for den måde, som musikken kan styrke det mentale helbred, så er vi godt på vej i retning af en mere bæredygtig musikbranche. Men der skal mere til,” forklarer Pontoppidan og fortsætter:

”Vi skal også blive bedre til at forstå, hvordan fødekæden i branchen fungerer. Det er ofte meget svært for unge mennesker og musikere i vækstlaget at finde fodfæste i branchen – ikke mindst fordi dem, der sidder på pengekasserne, tit har det med at foretrække kunstnere, der på forhånd passer ind i bestemte kommercielle kategorier.”

Direktøren hæfter sig også ved, at der til stadighed er en stor branchemæssig koncentration i landets største byer:

”Jeg tror på, at der proportionalt er lige så mange musikalske talenter i de små lokalsamfund, som der er i storbyerne. Netop derfor er det altafgørende for os, at vi både kommer ud i hele landet med vores aktiviteter og samtidig sørger for, at de mange ualmindeligt talentfulde danske musikere også får en solid platform at optræde på.”

Spil Dansk Kalenderen samler alle arrangementer i forbindelse med Spil Dansk Ugen, og denne kan man udforske på www.spildansk.dk

Thomas Høffding. Spil Dansk ambassadør Foto: Morten Lundrup

Spil Dansk Kommuner 2024

Assens, Bornholm, Egedal, Favrskov, Faxe, Hedensted, Lemvig, Lolland, Middelfart, Skanderborg, Skive, Ærø, Ringkøbing-Skjern, Viborg, Ringsted, Varde, Vejle.

Følg pressemeddelelser fra Sindberg Kommunikation ApS

Flere pressemeddelelser fra Sindberg Kommunikation ApS