Samsølinjens elfærge søsat

Samsølinjens nye elfærge til ruten mellem Kalundborg og Ballen kunne i weekenden for første gang vise sine flydeevner ved søsætningen på det tyrkiske værft Cemre. Se video i vedhæftede link.

Samsølinjens elfærge, Tyrfing, har fået navn på siden. Skibet blev i weekenden sluppet løs på vandet ud for værftet, Cemre, i Tyrkiet.

Molslinjens nye elfærge til Samsølinjen, Tyrfing, er nu flydende. Færgen blev i weekenden søsat i vandet ud for det tyrkiske værft Cemre, hvor både færgen til Samsølinjen og en søsterfærge til Alslinjen er ved at blive bygget.

Til sirener og tudende skibshorn samt tonerne af Scarlet Pleasures ”What a Life” gled færgen stille og roligt i vandet i den vellykkede søsætning.

Tyrfing og søsterskibet Nerthus er en vigtig del af den grønne omstilling hos Molslinjen, hvor de to elfærger afløser ældre dieselfærger på Samsølinjen mellem Kalundborg og Ballen og på Alslinjen mellem Bøjden og Fynshav.

De to elfærger er udviklet i et samarbejde mellem Molslinjens teknikere og eksperterne på værftet i Tyrkiet, og skibene vil sætte helt nye standarder for elfærger herhjemme, når det gælder kapacitet og hastighed.

Tyrfing skal indsættes på Samsølinjen i begyndelsen af 2025, mens Nerthus på Alslinjen skal sættes i drift ved årets udgang 2024.

Om Molslinjen

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab med en flåde på 21 skibe, som årligt transporterer mere end 15 millioner gæster. Med 19 overfarter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen, Samsølinjen og Øresundslinjen forbinder færgerne Danmark, Sverige og Tyskland.

Bornholmslinjen og Molslinjen betjenes af nogle af verdens største katamaran-færger, og det gør Molslinjen til et af verdens største hurtigfærge-rederier.

I samarbejde med Herning Turist driver Molslinjen busruten Kombardo Expressen. Den kører direkte til København fra Aarhus, Randers, Aalborg, Viborg, Herning, Silkeborg og Rønne samt en række andre jyske byer.

Mere info: www.molslinjen.dk