Fibernet i Danmarks kommuner: Her er vinderne og taberne

Danmark er generelt godt dækket ind, når det kommer til fibernet. Men hvis man dykker ned i tallene, er der stor forskel på, hvor god dækningen er fra kommune til kommune. Læs med og se, hvordan det ser ud i din kommune.

På Billig-Bredbånd.nu har vores besøgende via vores fibernet-adressetest testet mere end 20.000 adresser i løbet af de seneste seks måneder, hvilket har givet os et godt billede af, hvor mange der har kunnet få fiber på deres adresse, og hvem der ikke har.

Dette giver os følgende billede af dækningen i Danmark (se interaktivt kort her).

Jo mere blåt, jo bedre er dækningen.

Ud af de i alt ca. 20.000 testede adresse har omkring 17.200 kunne få fibernet, hvilket giver et landsgennemsnit på 86%

Blandt de 5 største kommuner er billedet som følger:

• Københavns kommune: 79%
  • Aarhus kommune: 90%
  • Aalborg kommune: 89%
  • Odense kommune: 68%
  • Esbjerg kommune: 92%

Her udmærker specielt Aarhus, Aalborg og Esbjerg sig ved at have en dækning over landsgennemsnittet og i nogle tilfælde et godt stykke over 90%, hvilket vil sige, at næsten alle der har brugt vores søger til at finde internet, har kunne få en fiberforbindelse på deres adresse i netop de kommuner.

Kun Københavns kommune og Odense kommune ligger under snittet.

Her udtaler Jørgen Brolykke Rasmussen, Chef for IT-Drift & Sikkerhed hos Odense kommune blandt andet:

Udrulning af bredbånd sker på markedsbaserede vilkår og er derfor ikke en del af den kommunale opgaveportefølje. Vi har i Danmark et politisk besluttet Teleforlig som netop baserer sig på markedsbasseret udrulning…

Dilemmaet i en stor by som Odense er således i nogle tilfælde, at det er markedskræfterne og den kommercielle tilgang, der kan bremse udrulningen af fiberforbindeler. Dette skal ses i forhold til at forbrugerne eksempelvis via både mobilnettet og Antenneforeninger kan få rimelig hurtige internetforbindelser, men måske knap så fremtidsholdbare.

• Den fulde udtalelse kan læses i den fulde undersøgelse.

TDC NET, som blandt andet har ansvar for udrulningen af fibernet i Københavns kommune har følgende kommentarer til deres dækning:

Vi har både aktuelle samt fremtidige fiberprojekter, som vil give endnu flere borgere i Københavns kommune adgang til fibernetværket. Der er flere forhold som gør sig gældende i forbindelse med udrulning af fiber i Københavns Kommune.

Befolkningstætheden medfører et mere komplekst gravearbejde og så er der i kommunen et højt antal andels- og ejerforeninger, hvor beslutningsprocesserne er demokratiske og derfor varer længere end hos f.eks. parcelhusejere.

Mange af boligforeningerne har desuden allerede højhastighedsbredbånd med COAX og internt kablede højhastighedsnet (PDS-anlæg) til en konkurrencedygtig pris og har derfor ikke umiddelbart incitament til at skifte til fiber. Generelt formodes den samlede adgang til højhastighedsbredbånd på tværs af teknologier, ifølge tjekditnet.dk, at være højere end 90%.

Generelt kan det konkluderes, at Danmark som helhed er godt dækket med fiber, men der er stadig områder i landet, som er blevet overset – for eksempel Odense Kommune, Langeland Kommune, Struer Kommune, Randers Kommune, Lejre Kommune og Helsingør Kommune.

De steder, hvor dækningen er lavere end landsgennemsnittet, skyldes det primært, at der allerede findes andre højhastighedsløsninger, såsom COAX via antenne- og boligforeninger. Derfor er det ikke rentabelt for fiberselskaberne at nedgrave fiber i disse områder, da kunderne allerede har adgang til høje hastigheder til konkurrencedygtige priser, bare ikke gennem fiber.

Fiber har dog mange egenskaber i forhold til f.eks. stabilitet og upload-hastigheder, som COAX f.eks. ikke har. Derfor kan man spørge sig selv, om kommunerne skal lade sig "spise af " med ældre teknologier, der ganske vist kan levere høj hastighed, men som ikke er fremtidssikrede på samme måde som fibernet. Mange virksomheder vil f.eks. ikke kunne bruge en COAX-forbindelse.

Vores undersøgelse er påvirket af, at vi ikke har adgang til data fra alle udbydere. I enkelte områder, hvor bestemte udbydere dominerer, og hvor vi ikke har adgang til deres data, vil dækningen fremstå lidt lavere, end den i virkeligheden er.

Den fulde artikel samt det interaktive kort kan ses her.

Bag undersøgelsen
Undersøgelsen er udført af Billig-Bredbånd.nu, en af Danmarks største internetsammenligningssider, hvor besøgende kan bruge et unikt adressetest-værktøj til at finde konkrete internetpriser og muligheder, der hvor de bor.

Data i undersøgelsen er baseret på denne test, hvor en række udbydere kontaktes via API ved hver adresseforespørgsel, hvorefter de melder tilbage, hvad kunden kan få på den pågældende adresse hos dem.

webmaster@webhub.dk

Om WebHub Media:

Godthåbsvej 27, 1. sal
8660 Skanderborg

Her kan en teenager få et kviklån i Danmark14.10.2021 09:26:36 CEST | Pressemeddelelse

Selvom der i 2020 kom en række stramninger på lovgivningen vedrørende Kviklån, som blandt andet omfattede ÅOP-loft og begrænsninger i forhold til markedsføring af Kviklån, så er det i dag stadig muligt for en, der kun lige er fyldt 18 år at optage et dyrt lån på, i nogle tilfælde, op mod 500.000 kr., som de måske kommer til at hænge på resten af livet. Forbrugerfinans.dk har herunder undersøgt en lang række udbydere af forbrugslån og kviklån, og set på, hvor gammel man minimum skal være for at optage et lån. Annafinans: 18 år Novafinans: 18 år Vivus.dk: 18 år Resurs Bank: 18 år SeleneFinans: 18 år Lånlet: 18 år Nordisk lån: 18 år Unilån: 18 år HG Finans: 18 år Basisbank: 18 år Santander: 18 år Coop Bank: 18 år DER Privat Finans: 21 år Leasy: 21 år Modus Finans: 21 år Nordic Lån: 21 år Spargo Finans: 21 år Feratum: 21 år Føniks Privatlån: 21 år Letfinans: 21 år Spar Nord / Sparxpres: 23 år Der tages forbehold for fejl i listen. Som det ses på listen, kan man hos mere end halvdelen af ud

Fagforeningerne og de dyre adresser25.8.2021 14:36:32 CEST | Pressemeddelelse

Sankt Annæ Plads, en eksklusiv adresse i København, hvor LEGO-arvinger, milliardærer og ambassadører bor. Men det er også en adresse, hvor sygeplejerskernes, jordemødrenes og maskinmestrenes fagforeninger holder til, og man kunne måske spørge sig selv, om mindre ikke kunne gøre det? Find-a-kasse-priser.dk har i denne artikel undersøgt, hvor de danske fagforeninger har hovedkontor, og om disse adresser er i øjenhøjde med deres medlemmer. For som Martin Thorborg spørger i et Facebook opslag: ”Hvorfor er det at fagforeninger altid skal bo med havudsigt?”. Dette er et uddrag af den samlede artikel som findes her. LEGO-arvinger, milliardærer, ambassadører og sygeplejersker Sankt Annæ Plads er kendt som en af de dyreste adresser i København, og vil du bo i området vil en lejlighed hurtigt koste dig 15-20 millioner. Her er det kun LEGO-arvinger, milliardærer og ambassadører der har råd til at bo. På Sankt Annæ Plads finder man dog også en bred vifte af fagforeninger, som har valgt at placere